نگاه

چاقو دسته خود را خواهد برید؟

متأسفانه با حمایت برخی کشورهای ، یک گروه تکفیری شکل گرفته که با همه گروههای مسلمان درگیر است اما حامیان این جریان باید بدانند که این آتش، دامان آنها را نیز خواهد گرفت

مهدی ده مردهدر حال حاضر یکی از جبهه هایی که برای مبارزه با جهان اسلام گشوده شده و ضربه ای که اسلام از ناحیه آن متحمل می شود بیش از جبهه های دیگر است مسئله فتنه گری جریان سلفی تکفیری در منطقه است که در لباس دفاع از سنت، عملا در مسیر منافع غرب و صهیونیسم بین المللی گام برمی دارد. گروه های تکفیری که امروزه خون بسیاری از مسلمانان در سراسر دنیا را به زمین می ریزند در ظاهر امر لوای مخالفت با غرب را بر دوش می کشند اما واقعیت امر بر این است که آنها تنها خواسته های غرب را جامه عمل می پوشانند.

در عصر حاضر استعمارگران با تغییر استراتژی دیگر خود وارد عرصه مبارزه نمی شوند . در این شیوه که به آن استعمار نوین می گویند استعمارگران غالباً به‌صورت مستقیم وارد عمل نمی‌شوند. آنان با آگاهی بر زمینه‌های تفرقه و تضاد، ترتیبی می‌دهند تا مردم مناطق مدنظرشان خود به جان هم بیفتند؛ بی‌آنکه بدانند چه می کنند. غرب برای مبارزه با جهان اسلام نیز از همین روش بهره می برد. آنها تمامی اختلافات درونی میان مسلمانان از مذاهب مختلف را رصد می‌کنند و سپس با برجسته کردن همین نقاط اختلاف و با استفاده ابزاری از افراد متحجر و خود فروخته برای دستیابی به اهداف شان برنامه ریزی می کنند. در حال حاضر جریان سلفی تکفیری این نقش را بر عهده دارد.

نوع مبانی فکری سلفی های تکفیری که در نحوه پیدایش آن می توان بوضوح دستهای استعمارگران را مشاهده کرد به گونه ای تبیین است که همواره در طول عمر دو سه سده ای خود به ابزاری در دست بازیگران قدرت و سیاست، اعم از داخلی مثل سعودی ها و خارجی مثل آمریکا و انگلیس تبدیل شده اند و قدرت های جهانی همواره از آنان برای شعله ور نگه داشت آتش اختلافات در جهان اسلام بهره برده اند که نمونه بارز آن مسائل امروز افغانستان، عراق، سوریه و پاکستان است.

بی جهت نیست که امروزه جریان سلفی هم از حمایت رسانهای غرب بهره می برد و هم از حمایت تسلیحاتی . اگر بدانیم که مالکیت بیشتر سرورهای پایگاه‌های اینترنتی تکفیری که به شدت فعال هستند و هیچ محدودیتی هم ندارند متعلق به شرکت‌های آمریکایی است آنگاه بهتر به نقش آمریکا در حوادث منطقه پی خواهیم برد. این در حالی است که هر از چند گاهی می شنویم و می خوانیم که پخش یکی از شبکه های بین المللی ایرانی از سوی شرکت های آمریکائی و غربی به بهانه های مختلف متوقف شده است.

در بعد تسلیحاتی هم همینگونه است. غرب لحظه ای در مسئله سوریه دست از حمایت سلفی ها برنداشته است. امروزه امریکا بزرگترین حامی تکفیری‌ها در جهان است؟ مالیات‌دهندگان امریکایی با میلیاردها دلار از سلفی ها حمایت مالی می‌کنند؟ امریکایی‌ها برای تکفیری‌ها سلاح می‌خرند و آنان را به سوریه می‌فرستند تا دشمنان غرب را به با دست هم کیشان خودشان به زانو در آورند.

اما همزمان غربی ها نگرانی بزرگتری نیز دارند و آن کابوس بازگشت معارضان سلفی به کشورهای اروپایی و آمریکایی است؛ مسئولان غربی نگران پول ها و اسلحه های خود هستند که در دستان این تروریست ها است و می توانند رویاهای آنان را به باد دهد. برخی از گزارش های امنیتی و اظهارت مقامات اروپایی و آمریکایی عمق و گستره این نگرانی ها را نشان می دهد که در ادامه به گوشه ای از آنها اشاره می کنیم:

* رئیس سازمان امنیت خارجی آلمان (BND) از تصمیم گروه تروریستی القاعده برای انجام عملیات انتحاری ترور در کشورهای اروپایی خبر داد.

*پاول تاراسنکو، در مقاله ای در روزنامه کامرسانت با عنوان« اروپا آماده دیدار با تروریست ها می شود»، به شدت از تبعات حمایت اروپایی ها از گروه های سلفی و القاعده ای در سوریه ابراز نگرانی کرد.

*وزارت کشور انگلستان با ارائه گزارشی به پارلمان این کشور در موضوع مقابله با تروریسم، نگرانی خود از وخامت اوضاع در لندن در ارتباط با مناقشه سوریه را اعلام کرده است.

*دولت هلند از اوایل ماه مارس درارتباط با احتمال بازگشت جنگجویان دارنده پاسپورت هلندی از سوریه، سطح تهدیدات تروریستی در این کشور را تا حد بسیار زیادی ارتقا داده است.

* طبق اطلاعات وزارت کشور فرانسه، در جبهه تروریست های سوری از ۵۰ تا ۸۰ نیروی فرانسوی در حال نبرد می باشند. علاوه براین برخی از شهروندان فرانسوی به کشورمالی اعزام شده و در شمار اسلامگرایان قرار گرفته اند. این مسئله رد نمی شود که تعدادی از آن ها علیه هموطنان خود، یعنی نظامیان ارتش فرانسه می جنگند. امروزه این هشدار در پاریس رایج شده که می گویند: "بازگشت رادیکال ها آغاز شده است."

به هر حال، القاعده و سایر گروههای سلفی تکفیری که به اعتراف هیلاری کلینتون ساخته همین کشور و در خدمت غرب هستند امروز به بلای جان امنیت کشورهای مسلح کننده تبدیل شده اند نکته ای که مقام معظم رهبری در دیدار با سلطان کشور عمان به اشاره داشتند ، آنجائی که فرمودند:متأسفانه با حمایت برخی کشورهای ، یک گروه تکفیری شکل گرفته که با همه گروههای مسلمان درگیر است اما حامیان این جریان باید بدانند که این آتش، دامان آنها را نیز خواهد گرفت

https://shoma-weekly.ir/l2i5iH