نگاه

چاره احتکار

در اثر تبلیغات روانى، عده اى دچار نگرانى شده و در صدد ذخیره سازى اند، و عده اى دیگر نیز که در فکر آینده کسب و کار خویش اند یا متأسفانه به دنبال سوء استفاده کردن از شرائط شبیه بحران اند براى منفعت جویى شخصى، با مبادرت به انبار کردن کالاها و محصولات مورد نیاز مردم.

سید مصطفى میرسلیم- هنوز تهدیدهایى که به لحاظ اقتصادى بویژه از جانب دشمنان و بدخواهان ما صورت گرفته و هدفشان ایجاد مشکل و زحمت براى مردم و برهم زدن احساس آرامش فکرى و روحى در جامعه است، عملیاتى نشده ولى در اثر تبلیغات روانى، عده اى دچار نگرانى شده و در صدد ذخیره سازى اند، و عده اى دیگر نیز که در فکر آینده کسب و کار خویش اند یا متأسفانه به دنبال سوء استفاده کردن از شرائط شبیه بحران اند براى منفعت جویى شخصى، با مبادرت به انبار کردن کالاها و محصولات مورد نیاز مردم.

انبار کردن کالا با نیت دورنگهداشتن آن از دسترس عمومى، بویژه دو انگیزه مى تواند داشته باشد:

١- کمبود واقعى کالاى مورد نیاز مردم و در نتیجه افزایش قیمت براثر عدم عرضه عادى و عمومى کالا؛ در حال حاضر مجموعه تولیدات اساسى کشور در زمینه غذایى به طور متوسط جوابگوى نیاز عمومى است و اگر این حجم از تولیدات با مدیریت صحیح بموقع جمع آورى شود و محصولات با نظم مناسب توزیع گردد و خصوصاً ضایعات که در حدود ٢٥٪‏ حجم تولید است مهار شود و جلو اسراف و تبذیر، گرفته شود ، مشکل جدى براى مردم بوجود نمى آید؛ بنابراین از این لحاظ جاى نگرانى نیست مگر این که عده اى بر مبناى توهم کمبود، در منزل خود دست به ذخیره سازى بزنند و مى دانیم که چنان اقدامى معمولا در اثر عدم نگهدارى صحیح و عدم مصرف بموقع ، به اتلاف محصولات و در نتیجه ایجاد حالت ندرت خواهد انجامید. پس این گونه ذخیره سازى ها در کشور ما و در این دوران ، الحمدلله ، نه ضرورت دارد و نه فایده ولى ضررهاى متعاقب آن قطعى است.

٢- برهم خوردن ثبات اقتصادى و احساس خطر توزیع کنندگان بویژه کلى فروشان، که اگر قیمت فروش را متناسب با قیمت خرید تعیین کنند ، به فرض افزایش احتمالى قیمتها ( مثلاً در پى افزایش قیمت طلا و ارز) تعادل کسب و کارشان برهم بخورد، بدون آن که لزوماً متضرر شوند. برخى از عمده فروشها ترجیح مى دهند به امید نیل به ثبات نسبى در آینده نزدیک ، صبر کنند و قبل از توزیع کالا ، منتظر نوعى تثبیت شوند؛ این اقدام ، یعنى جلوگیرى از عرضه کالا، به کمبود روزمره محصولات در خرده فروشى منجر مى شود و مردم را دچار اضطراب مى کند و ممکن است به حرص زدن عده اى از مردم ناآگاه و ذخیره سازى کالاها و فاسد شدن بخشى یا تمام آن کالا و در نتیجه به تشدید تصنعى عدم ثبات اقتصادى بینجامد.

چاره این مشکل:

الف: اطمینان بخشیدن به مردم با اطلاع رسانى دقیق و مستدل و صادقانه از وضع تولید و موجودى کالاهاى اساسى مورد نیاز مردم و خنثى کردن ترفندهاى دشمن خارجى و ایادى داخلى آن بویژه با آگاه نمودن مردم از عواقب ناهنجار حرص زدن و ذخیره کالا در منزل و در نتیجه ضایع شدن امکانات عمومى.

ب: خارج کردن کسبه جزء و مردم از تحیّر و عوارض ناشى از پدیدار شدن کمبود تصنعى کالا با باز کردن مدیریت شده و منصفانه برخى از انبارهاى عمده و رسیدگى قضایى فورى و قاطع با اخلالگران در زنجیره تأمین و توزیع کالاهاى اساسى و نیازهاى روزمره مردم.

ج: تثبیت منطقى قیمت چند کالاى اساسى و برخورد با سوء استفاده کنندگان بویژه با کوتاه کردن فاصله تولید به مصرف و کمک گرفتن از اتحادیه اصناف براى حذف واسطه هاى غیر ضرورى در زنجیره توزیع .

د: تشریح ضررهاى احتکار در سطح توزیع کنندگان و ذخیره سازى نابجا نزد مصرف کنندگان و تشویق مردم به همیارى براى مقابله با احتکار و هر نوع اسراف و تبذیر.

ه: نظارت دقیق بر قیمت عرضه کالاهایى که با استفاده از نرخ رسمى ارز تأمین مى شود و رسیدگى سختگیرانه به عملکرد متخلفان و پرهبز از ترحم به آنها.

https://shoma-weekly.ir/O8Xgra