نگاه

پیش نیاز صنعتی شدن

ینکه در دهه هشتاد به این فکر افتادیم که با توجه به ظرفیت خوبی که در کشور وجود دارد، موضوع طراحی داخلی، با مالکیت معنوی خودمان را بررسی کنیم. وزارت علوم برای تولید موتورهای دوگانه سوز، موتور گازسوز، همچنین موتور دیزلی که با استفاده از فناوری تولید توامان کار و گرما به صورت مجموعه تولید می‌شود، اعلام نیاز کرده است تا برای نیروگاه‌های کشور از این روش استفاده کند. با استفاده از این روش بازده انرژی ۳۰ درصدی به ۷۰ درصد خواهد رسید و صرفه جویی متنابهی می‌شود.
سید مصطفی میرسلیم- تولید دانش در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی صورت میگیرد. هدف تولید محصول در کارخانهها و بهره برداران آنها علاوه بر شرکتهای دولتی، شرکتهای خصوصی هم هستند. این شرکتها نیازمند خدمات پس از فروش هستند؛ با مسائل و مشکلاتی مواجه میشوند که بعضاً از طرف تولید کننده محصول و در برخی موارد به دست محققان باید جدیتر بررسی شود. چنین همکاری چند جانبهای را در کشور سراغ نداشتیم تا اینکه به ضرورت به این نتیجه رسیدیم که اگر بخواهیم کاری ریشه دار، اساسی، ماندگار و موجب خودکفایی ما شود، نیازمند به شکل گیری این همکاری است. به عنوان نمونه در بخش موتوردیزل در کشور ما کارهای تولیدی صورت میگرفت و کارخانههایی داشتیم که موتور دیزل تولید میکردند. اما این کار تحت جواز دیگران انجام میشد. تا اینکه در دهه هشتاد به این فکر افتادیم که با توجه به ظرفیت خوبی که در کشور وجود دارد، موضوع طراحی داخلی، با مالکیت معنوی خودمان را بررسی کنیم. وزارت علوم برای تولید موتورهای دوگانه سوز، موتور گازسوز، همچنین موتور دیزلی که با استفاده از فناوری تولید توامان کار و گرما به صورت مجموعه تولید میشود، اعلام نیاز کرده است تا برای نیروگاههای کشور از این روش استفاده کند. با استفاده از این روش بازده انرژی ۳۰ درصدی به

۷۰ درصد خواهد رسید و صرفه جویی متنابهی میشود.

بررسیهای راهبردی در این زمینه صورت گرفت و نتیجه آن این بود که اقدام هوشمندانه و مناسبی صورت بگیرد. به این صورت که در ایران، با استفاده از امکانات و نیروی ماهری که در این صنعت وجود دارد، برای جوابگویی به نیازهای داخل کشور و کشورهای منطقه به سراغ طراحی موتور و تولید داخلی موتور دیزل برویم.

منظور ما این نیست که تنها به این محصول دست یابیم. چرا که طراحی و برآورده کردن نیازهای کشور تنها یکی از اهداف ما است. هدف مهمتر ما این است که مهندسان و کارشناسان ما چگونگی دستیابی به فناوری طراحی و ساخت قطعات، هم بندی و آزمایش کردن را در زمینههای مختلف یاد بگیرند.

ما میخواهیم کارشناسان ما این آموخته را همچون ثروت به نسلهای بعدی کشور منتقل کنند و ما صاحب مالکیت معنوی کار خود میشویم.

https://shoma-weekly.ir/kpZ9ii