نگاه

پیش نیاز بنای تمدن نوین اسلامی

هرچه به مسئله فرهنگ توجه بیشتری داشته باشیم درعرصه‌های گوناگون آسیب های کمتری خواهیم داشت، ما نباید به فرهنگ با دید سطحی نگاه کنیم بلکه باید از اعماق وجودمان نیازهایی که دراین زمینه وجود دارد را حس کنیم و به فرهنگ عنوان یک مسئله حیاتی و مهم با آن توجه کنیم.
حجت الاسلام علی بنایی- مقام معظم رهبری اهمیت ویژهای به مطالعه و کتابخوانی دارند، اهمیت ویژه ایشان به کتابخوانی باید الگوی همه باشد. آنچه از اول انقلاب تا کنون در بحث پیشرفتهای علمی در کشور شاهد هستیم حاصل توجه به علم و کتاب و کتابخوانی است.

تلاشی که امروز در راه احیای کتابخوانی صورت می گیرد تلاشی است در راه تمدن نوین اسلامی که با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 57 پایه ریزی شد و در حال تجدید بناست. شکل گیری تمدن نوین اسلامی به مدیریت و سرپرستی ایران نقش مهمی در تداوم و پایداری نظام اسلامی دارد.

در این مسیر اهمیّت مسئله فرهنگ به اندازه نفس کشیدن است، جایگاه فرهنگ در اجتماع مانند ستون فقرات در بدن انسان می باشد، هر فردی با توجه به نقشی که در محیط زندگی خودش دارد باید با اهتمام به مسائل فرهنگی اثر مطلوبی داشته باشد.

کتاب در فرهنگ عمومی جامعه ما دچار مهجوریت بوده و با وجود تبلیغات فراوانی که در این زمینه صورت میگیرد اما هنوز نقش خود را به درستی در میان افراد پیدا نکرده است. حذف یارانه کاغذ و اجرای طرح هدفمندی یارانهها تأثیر مستقیمی بر نشر کتاب و محصولات فرهنگی دارد، در کنار این مسائل باید به مسئله فرهنگ سازی صحیح و گسترش مطالعه در میان قشرهای مختلف مردم توجه ویژهای صورت گیرد. مسئولان برای بروز علاقه ذاتی افراد جامعه به مطالعه باید تلاش کنند. در این زمینه نیازمند سرمایه گذاری و فرهنگ سازی درست با استفاده از ظرفیتهای موجود هستیم.

هرچه به مسئله فرهنگ توجه بیشتری داشته باشیم درعرصههای گوناگون آسیب های کمتری خواهیم داشت، ما نباید به فرهنگ با دید سطحی نگاه کنیم بلکه باید از اعماق وجودمان نیازهایی که دراین زمینه وجود دارد را حس کنیم و به فرهنگ عنوان یک مسئله حیاتی و مهم با آن توجه کنیم.

فرهنگ ما از اعتقادات مذهبی و اسلامی جدا نیست، در واقع فرهنگ ما از مبانی دینی و مکتبی گرفته شده و توجه مطلوب به آن موجب پیشرفت مادی و معنوی جامعه می شود. همه دنیا معتقد است این انقلاب اسلامی بر اساس همان تمدن اسلامی ایجاد شده است.

https://shoma-weekly.ir/XGvC94