نگاه

پیش بینی درست میرسلیم در مناظره ها

وزارت خارجه به جای اینکه فحش نامه ای خطاب به منتقدان برجام صادر کند و از کرده خود خجالت بکشد ای کاش شهامت داشت و از خجالت سفره های خالی مردم و یا چهره مغموم جوانان بیکار خجل می شد و به فکر جبران آنها بود نه مثل بانیان بی درد برجام همچون عراقچی ناپدید شود و یا همچون بعیدی نژاد در انگلستان زحمت بکشد و از جای نرم و گرم خود چند کلمه ای توئیت کند.
محمدصادق رخ فرد- «متاسفانه این انتقادپذیری در دولت یازدهم به شکلی بسیار کمی نمود داشته است. نمونهاش مطالبی است که بزرگواران ما با این عبارات در مقابل انتقادکنندگان بودهاند. صفت غیرانسان، تخریبگر، بزدل، ترسو، به جهنم، تندرو، عصرحجری، متوهم، هوچیباز، بیشناسنامه، کمسواد و این تعبیرها. اینها تعبیرهایی نیست که اجازه بدهد که انتقاد جای خود را باز کند و بتواند نواقص برطرف شود».

این بخشی از سخنان طوفانی مهندس میرسلیم خطاب به روحانی در مناظره دوم بود که از دولت روحانی محترمانه در خواست کرد که اجازه نقد و اظهار نظر در جامعه داده شود اما بعد از گذشت چند ماه از آغاز دولت دوازدهم به نظر می رسد که این دولت اصلاح بشو نیست و ذره ای طاقت شنیدن نقد صریح را ندارد . وقتی با نقد مواجه بشود عنان از دست داده به منتقد حمله ور می شود. نمونه آن واکنش وزارت خارجه طی یک بیانیه به مناظره صدا و سیما در خصوص سالگرد امضای برجام است. هرچند بارها تیم مذاکره کننده به خبرگزاری ها و برنامه های صدا و سیما برای نشستن مقابل منتقد برجام جواب منفی داده است و به نوعی از آن هراس دارد و هرزگاهی هم که حامی دولت خواسته است از برجام دفاع کند معمولا قافیه را به واسطه خالی بودن دست یا دست آورد آن باخته است و مقابل منتقد برجام سر خم کرده است. اما زاویه این گردن کج کردن هرچه از تاریخ برجام میگذرد با توجه به تاثیر و ملموس بودن آن در زندگی مردم به سمت پایین تند تر می شود.

«تازه از راه رسیده»، «کماطلاع»، «عقدهگشا»، «مغرض سیاسی و جناحی»، «مصاحبه سخیف ساختگی»، «همنوایی با دشمنان» و ... عبارت های سخیف و توهینهای وزارت آقای ظریف بود به منتقد برجام بوده است.

به نظر این دولت از ریشه به بحث نقد مشکل دارد و نمی تواند به غیر از تعریف و تمجید مطلبی دیگری را تحمل کند. همین سبک مدیریت از دولت یازدهم و دوازدهم چهره ای مغرور، تجملگرا و اشرافیت طلب و... ساخته است. چرا که نمی تواند محیط پیرامون خود و افراد آن را ببیند. چون شان خود را بالاتر از بقیه تصور می کند و نمی تواند حرف دیگران را گوش کند و یا نقدی را تحمل کند. نتیجه این سبک مدیریت از طرفی می شود تخصیص حقوق های نجومی برای مدیران خود در حالی که مردم در معیشت سخت قرار دارند و از طرف دیگر فاصله گرفتن از مردم که این امر موجب می شود از واقعیت های زندگی آن ها غافل بوده و مردم هرچه در سختی و مشقت باشند دولت برای آن ها کاری نخواهد کرد چون از درد آنها درکی ندارد.

چه می شود وزرات خارجه یک بار هم که شده به جای بیانیه خوانی و یا گرفتن میکروفون یک طرفه در دست، میان مردم بیاید و برای آنها از نتایج برجام بگوید و در عوض مردم برای آنها از تاثیر برجام بر زندگی خود بگویند.
زندگی مردم سخت می گذرد. بیکاری در بین جوانان جولان می دهد نه فقط بین جوانان که از پدرهای خانواده هم غافل نیست که آنها هم همین طور در پی شغل هستند یا در حال بیکار شدن و یا اینکه وضعیت اقتصاد کشور کاری با کارفرماها کرده است که حقوق زیر مجموعه خود را ماه ها است که نتوانسته اند پرداخت کنند.

وزارت خارجه به جای اینکه فحش نامه ای خطاب به منتقدان برجام صادر کند و از کرده خود خجالت بکشد ای کاش شهامت داشت و از خجالت سفره های خالی مردم و یا چهره مغموم جوانان بیکار خجل می شد و به فکر جبران آنها بود نه مثل بانیان بی درد برجام همچون عراقچی ناپدید شود و یا همچون بعیدی نژاد در انگلستان زحمت بکشد و از جای نرم و گرم خود چند کلمه ای توئیت کند.

زندگی مردم هرچند خیلی سخت می گذرد و معترض هستند و حق هم دارند اما دیگر چگونه باید ثابت کنند که همه جوره پای نظام ایستادند . نمونه آن خلق کوهی از عزت بود که مقابل سوء استفاده کننده ها پدید آوردند و با قیام بجا نگذاشتند اعتراض آنها به نفع جریان دشمنان و منافقین مصادره شود. اما از این کوه و قله عزت هم نباید مسئولین بخصوص دولتی ها سوء استفاده کنند و پشت آن پناه ببرند و به جای پاسخ گویی و حل مشکلات مردم حاشیه سازی کنند و یا از پشت کوه به منتقدان فحاشی کنند.

گزارش هایی همچون رشد 6 درصدی، درست کردن700 هزار شغل و .. از سوی دولت بیشتر در نظر مردم لفاظی است و آنها نمیپذیرند چون با واقعیت زندگیشان فرسنگ ها فاصله دارد.

دولت در این چند سال راه و مسیر تبختر و اشرافیت را امتحان کرده است و دستاوری جز کم رونق شدن سفره مردم ، رکود و گرانی و ... نداشته است اگر واقعا نیت خدمت دارد نه ریاست بر مردم حال برای مدتی هم که شده است مسیر انقلابی گری را امتحان کند و به جای امید به امضای کری و کدخدا مسیر خود را به سمت مردم و ظرفیت های داخلی کج کند قطعا بیشتر از گذشته ضرر نخواهد کرد.

https://shoma-weekly.ir/lHrFN2