نگاه

پیشنهادی برای مؤثرترشدن نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام

یک پیشنهاد از سنخ نظارتی این است که پس از بسترسازی و روان‌سازی و آسان‌سازی برای انواع نظارت مؤثر و نتیجه‌بخش، حداقل هر شش ماه یکبار گزارش نظارتی در کنار سایر وظایف اساسی مجمع به اطلاعات ملت رسانده شود و چه خوب است با تعاملی سازنده و توافق برای همه دستگاههای و قوا و نهادهای مسئول نظارت، امتیازگذاری و نمره‌گذاری موفقیت و عدم موفقیت اختصاص داده شود و ملت را در جریان امور قرار دهند.
نصر عزیزی- یکی از وظایف مهم مجمع تشخیص مصلحت نظام نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی است که در ابلاغ دوره اخیر مقام مظم رهبری روی آن تأکید گردید.

سیاستهای کلی ابلاغی رهبری که با طی مراحل کارشناسی و مطالعاتی و تحقیقاتی از مسیر مجمع ابلاغ می‌شوند، ظرفیت بسیار ارزشمند نرم‌افزاری هستند که با ملاحظه قانون اساسی، سند چشم‌انداز، برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت مصوب، راهیاب و راهگشای بسیاری موضوعات و مسائل کلان جامعه هستند. مهمترین ساز و کار کارآمدی این نوع سیاستها، نوع نظارتی است که در هسته مرکزیت مأموریت مجمع تشخیص مصلحت وجود دارد.

یکی از سؤالاتی که جستجوی پاسخ آن صاحبنظران و کارشناسان را از جهت نگاه ارزابی به مسائل جامعه و عامه مردم را از دید مصادیق پیشرفت و عدالت و شرایط بهتر زندگی، قانع می‌کند،‌کارآمدی نوع نظارتها است که نظارت مجمع نیز اشراف بر سایر وظایف دستگاههای نظارتی دارد. جامعه ما به درستی و به حق به محصول و نتیجه نظارتها نگاه می‌کنند و طبعی است وقتی بسیاری از ساختارها و دستگاهها کارآمدی و کارایی لازم را یا ندارند و یا برآیندشان رضایت‌بخش نیست، قبل از هر چیز انتظارشان متوجه نهادی است که به قله رهبری نظام متصل است و اختیارات لازم را دارد و از نظر حقیقی و حقوقی ترکیب اعضا توجیهی برای عدم پاسخگویی ندارد.

بنابر این مجمع تشخیص مصلحت باید چابکی و ورزیدگی و حضور و تأثیرگذاری خود را متناسب با این انتظار و مطابقت دهد و برای جبران هر نوع کاستی نظارتی و عملیاتی و قانونی از اختیارات خود استفاده کند.

از نگاه کلان نظارت مؤثر و کارآمد باید منجر به رشد و بالندگی و شکل‌گیری دولت اسلامی گردد که همه ارکان نظام و بخصوص قوه مجریه را در بر می‌گیرند. از نشانه‌ها و ویژگیهای دولت اسلامی، کارامدی، جهاد و تلاش بی وقفه، عشق به خدمت به مردم، دینداری و صیانت نفس، اخلاق مداری و مدارای دینی با مردم، پاکدستی و مبارزه با اشرافیت و فساد، ساده‌زیستی و اجتناب کارگزاران از رانت و ثروت‌اندوزی، حساسیت سنبت به بیت‌المال، خودباوری و عزت، شدت با کفار و مستکبران و غارتگران بین‌المللی و رحم و عطوفت و مهربانی با خودی‌ها، دوری از رودرواسی‌ها و باندبازی و فامیل بازی‌ها، عدالت شفاف و ملموس در همه مجاری امور، و دهها شاخص دیگر از جمله اموری هستند که نه از روی اتفاق، بلکه از روی تدبیر و چاره‌جویی و تفقه در این زمان و زمان‌شناسی برای دین پاسخگوی نیازهای جامعه، در بیش از پنجاه عنوان مصوبه و یک هزار و سیصد بند ابلاغی سیاستهای کلی عظمای ولایت وجود دارند و برای هر مسئله یا موضوع و یا مشکل اقتصادی اجتماعی فرهنگی شاخص و یا شاخص‌های فراوانی در این سیاستها هست که محک و معیار و قالب نظارتی هستند.

بنظر می‌رسد در دوره جدید اندوخته مجمع و با مسیرهای پیموده شده و با شاخص و نرم‌افزارهای موجود نهفته در سیاستهای ابلاغی و با قاطعیت انقلابی و کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات و محافظه‌کاریها و اغماض‌های بیش از حد و کم کاریها، با ساز و کار جدید مجمع تشخیص وارد میدان شود و کارآمدی نظارت را به اثبات رساند. البته راههای فراوانی از جهت قانونی و عرفی و تجربی برای کارآمدسازی آن وجود دارد و در جایی که روسای محترم هر سه قوه اصلی کشور و اعضای محترم شورای نگهبان و سایر نهادهای مسئول در ترکیب مجمع حضور دارند، هیچ توجیه کم کاری و یا عدم همکاری و یا کارشکنی وجود ندارد، زیرا در گذشته وجود اینها نظارت مؤثر را ناکارآمد نمود.

یک پیشنهاد از سنخ نظارتی این است که پس از بسترسازی و روان‌سازی و آسان‌سازی برای انواع نظارت مؤثر و نتیجه‌بخش، حداقل هر شش ماه یکبار گزارش نظارتی در کنار سایر وظایف اساسی مجمع به اطلاعات ملت رسانده شود و چه خوب است با تعاملی سازنده و توافق برای همه دستگاههای و قوا و نهادهای مسئول نظارت، امتیازگذاری و نمره‌گذاری موفقیت و عدم موفقیت اختصاص داده شود و ملت را در جریان امور قرار دهند.

در این پیشنهاد ضمن اینکه بانگاه جامع انصاف وعدالت، موانع و محدودیتها بیان می‌شوند عامل و یا عوامل اصلی این نوع محدودیتها نیز معرفی شوند. چنانچه این الگو باب شود، سایر دستگاههای مسئول و نظارتی نیز در وظیفه‌شناسی و مسئولیت‌شناسی خوداز تحرک لازم برخوردار و با ابزارهای ممکن رابطه شفاف‌تری با مردم برقرار می‌کنند و آگاهی تخصصی و حرفه‌ای و نظارتی جامعه را افزایش می‌دهد. لذا اگر دستگاههای مشمول حسابشان پاک باشد، از محاسبه باکی ندارند.

https://shoma-weekly.ir/mCaQrY