نگاه

پیشنهادهایی برای مجمع یازدهم حزب موتلفه اسلامی

حزبی که 50 سال در صحنه سیاسی کشور فعال بوده و در خط مرجعیت، روحانیت و ولایت حرکت کرده است و با توجه به سابقه‌اش برند قابل قبولی در داخل و خارج از کشور دارد که کمتر گروه سیاسی واجد این ویژگی است. قسمتی از سیاست‌گذاری‌ها برای کنگره یازدهم مربوط به اداره امور کشور و سیاست‌های آن است.
حسین همدانی- در آستانه مجمع یازدهم حزب مؤتلفه اسلامی چند نکته قابل تذکر است. حزبی که 50 سال در صحنه سیاسی کشور فعال بوده و در خط مرجعیت، روحانیت و ولایت حرکت کرده است و با توجه به سابقه‌اش برند قابل قبولی در داخل و خارج از کشور دارد که کمتر گروه سیاسی واجد این ویژگی است. قسمتی از سیاست‌گذاری‌ها برای کنگره یازدهم مربوط به اداره امور کشور و سیاست‌های آن است.

موضوعاتی زیر را به‌عنوان دستور کار درباره سیاست‌های درون گروهی مؤتلفه اسلامی پیشنهاد می‌دهم:

1ـ گسترش جذب اعضا در سراسر کشور.

2ـ ارتباط با اسلام‌خواهان در سراسر دنیا.

3ـ تشکیل اتاق فکر و ارائه مدل حکومتی و حل معضلات و مشکلات جامعه. فقط یک انتقادکننده نباشیم، بلکه برای اداره کشور در شهرداری، مسکن و... مدل ارائه دهیم.

4ـ برخورد شفاف با اعضا درباره مسائل سیاسی جامعه.

5ـ تلاش درجهت درک صحیح اعضا از مشکلات واقعی مملکت و عدم برخورد شعاری، جناحی و گروهی با مسائل و موضوعات جامعه.

6ـ برخورد یکسان با تخلفات چه در دولت‌های گذشته، چه این دولت و چه دولت‌های آینده. رفتارمان با دولت‌ها دوگانه نباشد. خلاف و صواب را بگوییم، فرقی نکند که در کدام دولت باشد. این امر اعضا را جذب می‌کند و اعتمادساز است.

7ـ مؤتلفه اسلامی رویکردهای گذشته‌اش را تغییر بدهد و به‌روز شود. باید با گسترش ارتباطات و فناوری پیش برود و تغییراتی را در روش‌هایش ایجاد کند.

8ـ موضع‌گیری صریح و شفاف درباره هر گونه اشکال و انحرافی که در بدنه اجرایی کشور به وجود می‌آید.

9ـ انتقاد مشفقانه و شفاف، ولی محترمانه از دولت و دولتمردان با ارائه راهکار.

10ـ مهم‌ترین موضوع، ارتباط شفاف، مشخص و بدون واسطه با ولی‌فقیه و دریافت دستورات و ارشادات از ایشان است؛ زیرا مؤتلفه اسلامی مدعی این است که بازوی ولی‌فقیه است. یعنی درخواست نمایندگی رسمی از مقام معظم رهبری کنیم که دستورات، ارشادات و رهنمودها را از ایشان بگیریم و عملیاتی کنیم.

* سیاستهای بین المللی:

1ـ دفاع از مظلومان در کشورهای اسلامی؛

2ـ ارتباط با احزاب اسلامی در سراسر منطقه با هماهنگی وزارت امور خارجه و دولت وقت؛

3ـ ارتباط با اسلام‌خواهان در دیگر کشورها و...؛

4ـ گسترش دفاتر حزب مؤتلفه اسلامی در بین کشورهای اسلامی؛

* فسادستیزی

اگر مؤتلفه اسلامی می‌خواهد در کنگره پیش رو کاری برای مردم انجام بدهد، باید از مسئولین درباره برخورد جدی با موارد ذیل مطالبه داشته باشد:

1ـ رشوه‌خواری و فسادهایی در این زمینه که به‌عنوان یک معضل در جامعه ما مطرح است و شاهد دریافت پول از مراجعین در ادارات و محاکم گوناگون هستیم.

2ـ بدحجابی و مظاهر فساد در ام‌القرای تشیع که ناهنجاری‌های آن را سطح جامعه به‌خوبی می‌بینیم.

3ـ قاچاق کالا که در حال حاضر بیش از 20 میلیارد دلار قاچاق در کشور انجام می‌شود. قاچاق اجناس ریز هم نیست و از مبادی قاچاق کانتینر 40 فوت میوه فاسدشدنی در مرکز شهر تهران می‌آید. دولت باید چهره‌ کسانی را که این کارها را انجام می‌دهند، افشا کند.

4ـ سیاست‌بازی، سیاسی‌کاری و دعواهای سیاسی و جناحی درباره مسائل اصلی کشور. متاسفانه از برجام ـ که یکی از موضوعات ملی کشور ماست ـ استفاده‌های سیاسی و جناحی می‌شود.

5ـ سارقین مسلح، قاچاقچیان، متجاوزان به ناموس مردم و باندهای فحشا و منکرات.

6ـ اتهام‌زنندگان به مسئولین و دست‌اندرکاران نظام که بدون هزینه اتهام می‌زنند و ماحصلش جز بی‌اعتمادی مردم نیست. مردم سرگردانند که آقای فلانی خائن است یا خادم؟

7ـ سایت‌ها و مراکز شایعه‌ساز که از طریق دنیای مجازی هزاران فکر عفن و آلوده را به ذهن جوان‌های مردم می‌ریزند که حکومت باید با اینها برخورد کند.

همچنین مطالبه از حکومت به‌عنوان نظام مقدس جمهوری اسلامی که 250 هزار شهید پایش داده شده است.

8ـ برخورد یکسان با فاسدان و منحرفان، چه در این دولت و چه در دولت‌های قبل.

9ـ ایجاد اقتدار داخل کشور، همانند اقتداری که در خارج از کشور وجود دارد.

10ـ شفاف و صریح برخورد‌کردن با مسائل کلی کشور مثل قاچاق کالا، تخلفات مسئولین، مقامات، فرزندان و وابستگان به حکومت، روابط خارجی، فسادها و... و دوری از کلی‌گویی و دوپهلو صحبت‌کردن.

حزب مؤتلفه اسلامی به‌عنوان یکی از رویکردهای کنگره یازدهم از مسئولین کشور بخواهد در مسائل مختلف شفاف برخورد شود.

* عضو شورای مرکزی
https://shoma-weekly.ir/ZP2WCd