نگاه

پیشانی «لعن» در زیارت عاشورا

زیارت عاشورا که یک حدیث قدسی و از ناحیه خداوند است به دو بخش تقسیم می شود

میثم معافی- زیارت عاشورا که یک حدیث قدسی  و از ناحیه خداوند است به دو بخش تقسیم می شود

1)بخش «درود»ها

2)بخش «لعن»ها

-زیارت عاشورا، 3 گروه را مورد «لعن» و نفرین خود قرارمی دهد:

1)»لعن» قاتلان

2) «لعن» تابعان

3) «لعن» ظالمان

-گروه اول ، یعنی «لعن قاتلان» ،گروهی «مباشر» و عملیاتی هستند، متشکل از فرمانده هان، افسران و شمشیر به دستان مزدوری که مباشر در قتال با امام حسین(ع)بودند و در زیارت عاشورا از آنان نام برده شد مانند:...لعن الله بنی امیه قاطبه... لعن الله عمر ابن سعد و شمرا و آل ابی سفیان و آل مروان...

-گروه دوم ، یعنی «لعن تابعان»، گروهی هستند که در مقابل نظام سلطه «تابع» بودند و به ظلم تمکین نمودند، بدین منظور در زیارت می خوانیم «لَعَنَ اَللهُ المُمَهّدینَ لَهُمْ باَلتَمْکینَ مِنْ قِتالِکُمْ»(لعنت خدا بر آنانی که درمقابل  قتال ،تمکین وسکوت کردند)

جغرافیای سیاسی و اقلیم فرهنگی آن مقطع از عصر عاشورا بسیار شبیه به جغرافیای سیاسی جهان در سال 1357 هجری شمسی در معاصر ظهور انقلاب اسلامی ایران بود که جامعه جهانی به دو بخش تقسیم بود، بخش اول: اکثریتی سلطه پذیر، بخش دوم: اقلیتی سلطه گر.

مردم کوفه دراین تقسیم بندی، مصداق کامل داشتند چرا که درعین حالی که به امام (ع) نامه نوشتند لیکن بواسطه یک «نعره» نظام سلطه به سرکردگی عبیدالله کنار کشیده و پا پس گذاشتند و امام حسین(ع) را مظلوم کردند و در حقیقت «تابع» قتال آن حضرت شدند.

واین درحالی بود که امام خمینی (ره) مانند جدش حسین(ع) در مقابل نظام سلطه جهانی که یک «ِژدهای دو سر بود به سرکردگی  شوروی و امریکا سر فرود نیاورد و شعار»لا تَظلِموُنَ وَ لا تُظلَموُنْ» (نه ظلم می کنیم ونه ظلم می پذیریم)را فریاد زدند و امت «ولایت مدار» ایران اسلامی هم تجربه خباثت وار «اهل کوفه» را تکرار نکردند و شعار»نه شرقی ،نه غربی» را سردادند و از امامشان حمایت نمودند و کاری کردند که ایران اسلامی از شرایط»کربلا» و»شعب ابی طالب» به مرحله «بدر و خیبر» رسید.

برای شاهد مثال این مدعا همین دو جمله کافی است:

-مایکل اون(سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا): اسرائیل ،کشوری کوچک در حیاط خلوت ایران بزرگ است .

-هآرتص(روزنامه صهیونیستی):جهان در حال عبوراز یک گذرگاه تاریخی است که تابلوهای راهنمای انرا «خمینی و خامنه ای»نصب کرده اند.

گروه سوم  «ظالمان»، گروهی هستند که در پیشانی «لعن» الهی قرار دارند که در فرازی از زیارت عاشورا از آن تعبیر به «اَسّسَتْ ظُلمِ وَ اَلْجُورِ عَلَیْکُمْ اَهلَ اَلْبِیت...» شده است و آن جریان «دفع مقام» و»منع حاکمیت «می باشند که می فرماید: «ولَعَنَ اَللهُ اُمه دَفَعَتْکُمْ عَنْ مَقامَکُمْ وَ اَزالَتْکُمْ عَنْ مَراتِبَکُمْ»(لعنت خدا برانهایی که مانع شدند تا شما اهل بیت به «مقام «و «رتبه «خود برسید)

امامت و ولایت یک حق الهی است که «مانعان» بر این حق بزرگ الهی ، در پیشانی «لعن» در زیارت مقدسه عاشورا قرار دارند.

https://shoma-weekly.ir/0bIWZn