نگاه

پیامی آورده‌اند...

ما که شما را نشناختیم، اما «شهیدان را شهیدان می شناسند» حال که ما در تکریم شما کوتاهی کرده ایم، گویا شهیدان آمده اند تا نیم قرن شامل «عند ربهم برزقون» بودنتان را تبریک گویند. 270 شهید مظلوم که به رزمگاه شما در میدان بهارستان می آیند (5)؛ آنها پیامی آورده اند؛ پیامی از جنس پیام 50 سال قبلتان، آنها هم «منادیان عزت و استقلال ایران اسلامی» هستند.
محمد مهدی اسلامی- آن روز که نفر اول ایران، برای انتصاب نخست وزیر مورد نظر آمریکا ناگزیر به ناتمام گذاردن اسکی خود شد و حسنعلی منصور را منصوب کرد تا کاپیتولاسیون آمریکایی یا به تعبیر امام قانون بردگی ما را به سرانجام برساند؛ شما چهار نور راه را به ما نشان دادید(1) شنیدید امام خمینی سکوت را گناه کبیره دانسته است و منادیان عزت و استقلال ایران اسلامی شدید.

تاریخ را که ورق می زنیم، انگار بعد از 13 آبان 1343 همه مرعوب شده بودند. هنوز داغ شهیدان 15 خرداد فروننشسته بود و زخم گلوله مجروحان التیام نیافته بود که امام به بورسا تبعید شد. محمدرضا چکمه پدرش را به پا کرده بود و نفس ها در سینه حبس شده بود که شما چهار نفر، صدایتان را در نفی سلطه ستمگران را برای همیشه تاریخ ثبت کردید. اگرچه از درخشش شما در آسمان ایران تا طلوع آفتاب در بهمن 57، فاصله افتاد؛ اما از همان بهمن 43 بود که تصویری که سعی می شد از «شکست ناپذیری» پهلوی ترسیم شود، مخدوش شد.

شما هم همچون شهدای دفاع مقدس، شهدایی فراتر از سیاست ورزی ها، برای هدف مقدستان رفتید و سرمایه ای ملی هستید؛ درستی رفتار آن روز شما را نه تنها اصولگرایان، حتی سران اصلاح طلبان نیز ستوده اند.(2) اصلا هاشمی به خاطر دفاع از شما از منبر به زندان افتاد (3) و روحانی برای ممانعت از اعدام شما تحصن کرد.(4)

ما برای استقلال و عزت امروزمان مدیون شماییم که نه تنها در گرو قانون کاپیتولاسیون نیستیم، که آمریکا محتاج مذاکره با ما است. دریغ که نامتان در گرو مناسبات سیاسی است و یادتان در کوچه پس کوچه زندگی روزمره ما کمرنگ است. شما «قهرمان ملی» هستید؛ حتی اگر قدرتان را ندانیم.

ما که شما را نشناختیم، اما «شهیدان را شهیدان می شناسند» حال که ما در تکریم شما کوتاهی کرده ایم، گویا شهیدان آمده اند تا نیم قرن شامل «عند ربهم برزقون» بودنتان را تبریک گویند. 270 شهید مظلوم که به رزمگاه شما در میدان بهارستان می آیند (5)؛ آنها پیامی آورده اند؛ پیامی از جنس پیام 50 سال قبلتان، آنها هم «منادیان عزت و استقلال ایران اسلامی» هستند.

چه عجیب است که دستان دنیایی آنها نیز همچون شما، هنگام وصال بسته بوده است تا نشان دهند تمام عزت در دست خداست و بسته بودن دستها ذلت نمی آورد، چه در پای جوخه اعدام، چه در میان لباس غواصی زیر خروارها خاک و چه در تحریم ...

پی‌نوشت‌ها:

1- امام خامنه‌ای در دیدار 26 خردادماه 1378 درباره این چهار شهید فرمودند: شاید این تعبیر درباره آنان درست باشد که بگوییم «نورالله فی ظلمات الارض»! حقیقتا در دوران ظلمات، نور خدا بودند که درخشیدند و فضا و دلها را روشن کردند و راه را به خیلیها نشان دادند. (هفته نامه شما، خرداد 1382، ویژه نامه چهلمین سال تأسیس جمعیت موتلفه اسلامی(

2- رئیس دولت اصلاحات در سال 1378 در دیدار همرزمان و خانواده این شهدا گفت: «4 آذرخش آسمان تیره ما شهید امانی، شهید بخارائی، شهید صفارهرندی و شهید نیک نژاد در شب تاریکی قیام کردند وقتی بود که جنبش عظیمی در 15 خرداد به راه افتاد در زمانی که تنهایی امام (ره) احساس می شد. [...] مهمترین شاخصه آنها این بود که پیرو امام هستند و اگر حرکات شب شکن این شهدا نبود قطعاً ملت اینگونه بیدار نمی گشت» و رئیس مجلس ششم نیز در دیدار مشابهی در سال 1379 گفت: «جوانان ما باید بدانند آمریکا در ایران چه می کرد، مصونیت مستشاران آمریکایی در ایران و کاپیتولاسیون چه پایمدهای زیانباری برای کشور داشت [...] طوری نشود که بعضی از ما در نشریات، مبارزه شهیدان انقلاب را به ترور وتروریسم تعبیر کنند ظالمانه است این جور نوشتن و سخن گفتنها.[ ...] نقش مهم خود را در تاریخ آزادی ملت ایفا نمودند. آنها باعث عزت اسلام و مسلمانان شدند. [...] در سال 45 که به نجف رفته بودم، در محضر آیت الله شهید حاج آقا مصطفی خمینی ذکر این شهدا و یاران آنها در زندان های شاه شد شهید حاج آقا مصطفی گفت: با امام در بورسای ترکیه که بودیم امام همه روزه چندین بار به این عزیزان دعا می کرد.» (طلایه داران آفتاب، 1385، موسسه فرهنگی _ هنری مهر تابان)

3- هاشمی رفسنجانی به اتهام رابطه با موتلفه بازداشت شد. وی می گوید « در شب آن روزی که شهید بخارایی، حسنعلی منصور را ترور کرد، من در جلسه‌ای سخنرانی داشتم و در همانجا خطاب به مسئولان رژیم گفتم :"شما که فکر می‌کنید ملت ایران توانایی و قدرت ندارد، بدانید که جوانانی مانند بخارایی دارد و اگر خیال می‌کنید ملت ایران بخار ندارد، می‌بینید که بخارایی دارد"، آنها هم همین حرف را دلیل گرفتند که من در آن کار دخالت داشتم.» (انقلاب و پیروزی، 1383، دفتر نشر معارف انقلاب)

4- روحانی در خاطراتش می نویسد: «اوایل خرداد که حکم دادگاه تجدیدنظر اعلام شد، برای جلوگیری از اجرای حکم، عدهای از طلبهها و فضلا تصمیم گرفتند به خانه مراجع بروند و متحصن شوند.[...] من با جمعی حدود بیست، سی نفر از فضلای حوزه علمیه قم به منزل آقای شریعتمداری رفتیم.» (خاطرات دکتر حسن روحانی، 1388، مرکز اسناد انقلاب اسلامی)

5- طبق اطلاعیه روابط عمومی کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح، مراسم تشییع 270 شهید تازه تفحص شده، امروز 26 خرداد ماه (مصادف با سالروز شهادت 4 تن از سربازان و پیشگامان مبارزه با کاپیتولاسیون آمریکا، یعنی شهیدان بخارایی، امانی ، صفارهرندی و نیک‌نژاد) ساعت 4 بعد از ظهر از میدان بهارستان مقابل درب غربی مجلس شورای اسلامی ایران (نقطه عملیات آنها علیه حسنعلی منصور) به‌سوی معراج الشهدای تهران انجام خواهد شد.

https://shoma-weekly.ir/8eJ0qq