نگاه

پول انگلیسی را نباید گرفت

آیتالله محمد یزدی-الحمدلله در این دو ماه تعظیم شعائر به خوبی انجام شده، ولی نکتهای را که باید به اجمال عرض کنم، درباره وضعیت مداحان کشور است که تقریبا میدان را از دست گویندگان گرفتهاند و مردم بیشتر به خاطر مداحان در مجالس شرکت میکنند و اعتبار گویندگان مذهبی که هدف اصلیشان تبیین اهداف حادثه کربلا و ابلاغ عبرتهای آن بوده، در حال کمرنگشدن است.

مدح در روایات ما آمده و برخی از مداحان مورد تشویق ائمه(ع) قرار گرفتهاند، اما روشهایی که مداحان در پیش گرفتهاند، به گونهای است که آهسته آهسته از نت‌‌های موسیقی غربی استفاده میکنند؛ آنهایی که اهل فن هستند، در بعضی موارد میبینند که مداحیها درست با آن نتها تطبیق میکند؛ گاهی هم مضامینی پیشپا افتاده و محتوای غلط ارائه میشود و بیشتر صدای مداح و فراز و نشیب نتهای موسیقی است که به آن توجه میشود؛ این یک خطر است.

مداحی یک فضیلت است، اما نباید تبدیل به یک رذیلت شود؛ نمیخواهم بگویم که همه مداحان اینطور هستند، بعضی مداحان از مضامین صحیح، معتبر و مستند استفاده کرده و رعایت جهات دیگر را میکنند و جلسات خوبی در جمع عزاداران برگزار میکنند که برای تعظیم شعائر مفید و موثر است.

گویندگان در منبرها جلسات خوبی دارند، مخصوصا جلساتی که در محضر مقام معظم رهبری تشکیل میشود، جلسات مؤثر و مفیدی بوده است؛ از نقاط مثبت هم نباید گذشت گویندگان و منبریان خیلی خوبی هم بودهاند و هستند و درسها و عبرتهای عاشورا را بازگو کردهاند، اما بعضیها را نباید نادیده گرفت که اجمالا اشاره کردم.

درباره تلاش جریانات وابسته در جذب طلاب با شهریههای انگلیسی باید نگران بود. تکلیف ما در خصوص آنها مشخص است، هیچوقت حق بهخاطر کثرت باطل عقب نرفته است؛ همیشه حق در اقلیت بوده و کم بوده و از باطل نترسیده است؛ از اینکه آن طرف زیاد هستند و این طرف کم نباید ترسید؛ حرف حق را باید زد در حوزه هم حرف حق را باید زد و دنبال هم باید کرد و تکلیف هم مشخص است که پول انگلیسی را نباید گرفت؛ اگر برای شما ثابت است که انگلیسی است، نباید بگیرید.

https://shoma-weekly.ir/RG4fYB