ادب و هنر

پشت و روی پرده‌های سینما در نوروز

در ایام نوروز سال ۱۳۹۳، حدود چهارده فیلم سینمایی روی پرده سینماهای تهران و شهرستان‌ها رفت. فیلم‌هایی مانند چ، معراجی‌ها، طبقه حساس و...
سیدحسین قائمی- موضوع اکران نوروزی و پخش فیلمهای متنوع و متفاوت در نوروز از جمله موضوعاتی است که در سه ماهه اول بهار نقل محافل هنری و سینمایی محسوب میشود. اینکه چه فیلمهایی با چه موضوعاتی و چه صاحب اثرهایی اکران شدهاند و تحلیل‌‌هایشان چه بوده است. در ایام نوروز سال ۱۳۹۳، حدود چهارده فیلم سینمایی روی پرده سینماهای تهران و شهرستانها رفت. فیلمهایی مانند چ، معراجیها، طبقه حساس و... در این یادداشت به معرفی تعدادی از این آثار میپردازیم.

آخرین حرف حاتمی کیا

فیلم سینمایی «چ» هفدهمین ساخته سینمایی ابراهیم حاتمی کیا است که در سال ۱۳۹۲ تولید شد. این فیلم از ۲۱ اسفند ماه سال ۹۲ بهسرگروهی سینما آزادی در سینماهای تهران و شهرستانها اکران شد. این فیلم در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر به اکران درآمد و توانست به جوایزی از جمله: سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه بصری، سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه میدانی، سیمرغ بلورین بهترین صدای فیلم، سیمرغ بلورین بازیگر نقش مکمل مرد، سیمرغ بلورین بهترین تدوین و جایزه ویژه نگاه ملی را از سی و دومین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.

خلاصه داستان: همزمان با بحران شهر پاوه در مرداد ماه ۱۳۵۸، دکتر مصطفی چمران به عنوان معاون دولت موقت در امور انقلاب به همراه سرتیپ فلاحی فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش وارد شهر پاوه میشوند تا به اوضاع و امور سرکشی نمایند. در این میان گروه اصغر وصالی به عنوان فرمانده نیروهای مردمی تنها مدافعین شهر پاوه محسوب میشوند. «چ» روایت ۴۸ساعت از زندگی دکتر مصطفی چمران در غائله محاصره شهر پاوه توسط نیروهای ضدانقلاب است. فریبرز عربنیا، سعید راد، مریلا زارعی، بابک حمیدیان، مهدی سلطانی، اسماعیل سلطانیان، امیررضا دلاوری، خسرو شهراز، مژگان خالقی، پیام لاریان و رضا نوری از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

گوشۀ دیگری از جنگ

معراجی ها پنجمین ساخته سینمایی ده نمکی، روایتی از روزهای جنگ تحمیلی دارد و ماجرای جوانی که برای اعزام به جبهه با مخالفت پدرش همراه است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: محمد جوانی است که شوق رفتن به جبهه را دارد اما با مخالفتهای سرسختانه پدرش مواجه میشود و پدر برای رفتن او به جبهه شرطهای عجیب و غریب میگذارد تا اینکه محمد شبانه از خانه فرار کرده و به جبهه میرود و پدر برای بازگرداندن او راهی منطقه میشود...

اکبر عبدی، مهران رجبی، برزو ارجمند، سیدجواد هاشمی، دانیال عبادی، پوراندخت مهیمن، بهاره افشاری و اصغر نقیزاده بازیگران اصلی این فیلم هستند.

اشتباهی برای حساسیت

فیلم سینمایی «طبقه حساس» ساخته کمال تبریزی و تهیه کننندگی جواد نورزبیگی در گروه سینمایی استقلال جایگزین فیلم سینمایی «سر به مهر» به کارگردانی هادی مقدم دوست شد. رضا عطاران برای بازی در این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را از آن خود کرد. «طبقه حساس» نوشته پیمان قاسم خانی، داستان مردی را روایت می‌‌کند که بعد از مرگ همسرش او را در یک قبر دو طبقه دفن می‌‌کند اما پس از مدتی که سر مزار همسرش می‌‌رود، متوجه می‌‌شود به اشتباه مرد غریبهای در طبقه دیگر قبر دفن شده است. از جمله بازیگران این اثر میتوان به رضا عطاران، پانته آبهرام، آزاده صمدی، بهاره رهنما، رضاکریمی و محمد رضا فروتن و پیمان قاسم خانی اشاره کرد.

مشکلاتی از جنس پول

خط ویژه: فیلم سینمایی «خط ویژه» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی مصطفی کیایی و تهیهکنندگی مسعود جعفری جوزانی محصول سال ۱۳۹۲ است که در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر اکران شد و عنوان بهترین فیلم جشنواره از نگاه مخاطب را دریافت کرد. خلاصه فیلم: کاوه نابغه علوم کامپیوتری به همراه خواهر و شوهرخواهرش تحت شرایط خاصی حساب بانکی رانت خواری به نام محتشم را هک میکنند. محتشم برای بازگشت پولش به روشهای غیر قانونی رو میآورد اما این پول هنگفت در اختیار هفت جوان قرار میگیرد و مشکلات عدیدهای را برای آنها به وجود میآورد. از جمله بازیگران این فیلم میتوان به مصطفی زمانی، هانیه توسلی، هومن سیدی، میلاد کیمرام، محسن کیایی، سام قریبیان و میترا حجار اشاره کرد.

در تنهایی دو نفره

فیلم سینمایی «با دیگران» به کارگردانی ناصر ضمیری به عنوان پنجمین فیلم اکران نوروزی به سرگروهی سینما فرهنگ انتخاب شد. این فیلم از ۲۶ اسفند ۹۲ در سینماهای کشور اکران شد. «با دیگران» داستان زنی به نام آرزو است که به دلیل سقط جنینهای مکرر امید خود را به داشتن فرزند از دست داده است و زندگی مشترک او با امیرحسین در شرایط بحرانی قرار دارد... هنگامه قاضیانی، بابک حمیدیان، حسن محجوب، لیلا زارع، حمیدرضا آذرنگ بازیگران فیلم «با دیگران» هستند.

فیلمی برای مخاطب خاص

فیلم سینمایی «او خوب سنگ میزند» به کارگردانی سید هادی محقق و تهیه کنندگی ابراهیم اصغری در گروه سینمایی آزاد، اکران شده است. این فیلم بعد از نمایش موفق در جشنواره فیلم فجر و جشنواره کودک و نوجوان در چند فستیوال بین المللی نیز به نمایش درآمد. پخش این فیلم بر عهده «جبرئیل فیلم» است.

این فیلم داستان نوجوانی است به نام «بردو» که پدر خود را از دست داده و به همراه برادر و مادر خود زندگی میکنند. «بردو» به خاطر اینکه بتواند زندگی خود را سر و سامان دهد راهی سفری میشود که طلب پدر خودرا پس بگیرد که در میانه راه در گیر اتفاقاتی ناخواسته میشود. در این فیلم احمد درخشان، ساعد سهیلی، داود عین آبادی، سمیه سیروس مقدم،... و با حضور قربان نجفی به ایفای نقش میپردازند.

یادآوری یک فاجعه

«دل بیقرار» دومین فیلم قربان محمدپور پس از «زبان مادری» در مقام کارگردان است. تهیه کنندگی این فیلم به عهده محمود غلامی بوده است. این فیلم از ۲۳ بهمن ماه ۹۱ در سینماهای کشور به اکران درآمده است.

خلاصه داستان: در شامگاه ۳۰ خردادماه سال ۶۹ زمانی که میلیونها نفر مشغول دیدن مسابقه فوتبال میان برزیل و کاستاریکا بودند (۱۹۹۰)، زلزلهای مهیب در رودبار اتفاق افتاد که جان ۳۸ هزار نفر را گرفت و حدود ۱۰۰ هزار نفر زخمی و یک میلیون نفر بیخانمان شدند.

«دل بیقرار» داستان خواهر و برادری به نام معصومه و علی است که بر اثر وقوع این زلزله یکدیگر را گم میکنند و دست تقدیر برای آنها وقایع ناخواستهای را رقم میزند. از جمله بازیگران این اثر میتوان به کوروش تهامی، شهره قمر، نازنین فراهانی، سارا خوئینیها، فرهاد جم، جهانبخش سلطانی و سپیده پهلوانزاده اشاره کرد.

https://shoma-weekly.ir/O0hvq6