نگاه

پشت صحنه پیشنهاد مذاکره با آمریکا

دولت اوباما از طریق خانم هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا پیشنهاد انجام مذاکره با جمهوریا سلامی را مطرح کرد. اگرچه اینگونه پیشنهادات از سوی آمریکا بی سابقه نیست لکن طرح آن در شرایط کنونی و در شرایطی که آمریکا و وابستگانش شدیدترین تحریمهای اقتصادی و فشارهای سیاسی و تهدیدهای گوناگون را نسبت به ایران اسلامی اعمال داشته اند جای تأمل جدی دارد.
محمد جواد آرین منش- دولت اوباما از طریق خانم هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا پیشنهاد انجام مذاکره با جمهوریا سلامی را مطرح کرد. اگرچه اینگونه پیشنهادات از سوی آمریکا بی سابقه نیست لکن طرح آن در شرایط کنونی و در شرایطی که آمریکا و وابستگانش شدیدترین تحریمهای اقتصادی و فشارهای سیاسی و تهدیدهای گوناگون را نسبت به ایران اسلامی اعمال داشته اند جای تأمل جدی دارد.
دلایل اجمالی پیشنهاد مذاکره ارائه شده از سوی دولت اوباما را به شرح ذیل میتوان بیان کرد:
1- تحریمهای اعمالشده از سوی آمریکا ،اتحادیه اروپا و سایر مراجع که به بهانه توقف برنامه هستهای ایران صورت گرفت، هرگز نتوانسته است مانع پیشرفتهای ایران در این زمینه گردد.
2- تداوم فشارها وتحریمها نهتنها اهداف آمریکاییها را محقق نمیسازد بلکه بر شدت تنفر مردم ایران نسبت به دولتمردان آمریکایی خواهد افزود.
3- فشارهای لابی صهیونیستی بر آمریکا  درمورد ایران به دلیل حمایت آشکار آنان از رامنی رقیب اوباما در انتخابات کاسته شده و پیشنهاد مذاکره آمریکا به ایران نوعی پاسخ به موضعگیریهای لابی صهیونیستی در حمایت از رقیب اوباما نیز هست، ضمن اینکه گزینه حمله نظامی را که صهیونیستها تعقیب میکردند کاملاً منتفی مینماید.
4- اثبات توانمندیهای نظامی جمهوری اسلامی ایران  در جنگ غزه و شکار پهباد آمریکایی و نفوذ سیاسی و نظامی ایران در منطقه تیر خلاصی بر ادعاهای پوچ رژیم صهیونیستی بود و باعث برهم خوردن معادلات گذشته گردیده است.
5- گزینه جنگ نظامی به دلیل پرهزینه بودن، مخاطرات جدی برای منافع آمریکا ، اروپا و رژیم صهیونیستی و سایر پیامدهای اقتصادی، سیاسی ونظامی عملاً غیرممکن گردیده است به طوریکه طرح آن هم دیگر غیرعقلانی مینماید.
6- ایران اسلامی درحال حاضر کانون بیداری اسلامی و ادارهکننده حرکتهای منطقه است، لذا دیگر وقت آن رسیده است تا نوع گفتمان و ادبیاتی که در رابطه با جمهوری اسلامی ایران بهکار گرفته میشود تغییر کند.
7- پذیرش جمهوری اسلامی ایران جهت حضور در پای میز مذاکره، روحیه مقاومت و ایستادگی و وجهه استکبارستیزی و ابهت جمهوری اسلامی ایران را مخدوش خواهد کرد وآمریکاییها حداکثر بهرهبرداری را ازاین مذاکرات در جهت تلقی مذاکرات دوجانبه به سازش و از بین بردن نقش الگویی انقلاب اسلامی در منطقه و جهان خواهند برد.
8- یکی دیگر ازاهداف طرح مذاکره فریب تودههای مردم و قراردادن مردم در مقابل مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلامی، ایجاد اختلاف و دو دستگی و فراهمنمودن زمینههای فروپاشی از درون و تحقق الگوی کودتاهای مخملین است.

https://shoma-weekly.ir/1l7Vdm