نگاه

«پسا مذاکرات» و لزوم تدبیر آن

در دوره پسامذاکره، باید تدبیر داشت به علت تبلیغات غیرصحیح از طرف برخی دولتی‌ها، در مورد اینکه با توافق همه چیز حل می‌شود که نخواهد شد. بازتاب این موضوع در قیمت‌ها و نرخ‌ها و مسایل جاری مردم امری است که نیاز به تدبیر دارد تا غافلگیری پدید نیاید.
اسدالله بادامچیان- اکنون مهلت مذاکرات ایران با 1+5 رو به پایان است، بسیاری می پرسند آیا به نظر شما مذاکرات به توافق می‌رسد یا نه؟
با تسخیر لانه جاسوسی، آمریکا بجای عذرخواهی از اینکه سفارتخانه خود را بر خلاف تمام قوانین و مقررات بین‌المللی و بشری تبدیل به جاسوسخانه کرده است. روابط با ایران را یکطرفه قطع کرد.

امید داشت که ایران اسلامی از این قطع رابطه بهراسد و از مواضع خود عقب‌نشینی نماید ولی امام فرمود ما رابطه با آمریکا را می‌خواهیم چه کنیم؟ رابطه گرگ و میش اگر قطع شود به ضرر گرگ است. ملت ما هم ضعف آمریکا را که بجای قدرت‌‌نمایی سیاسی و نظامی، متوسل به قطع رابطه شده بود، جشن گرفت.

444 روز، جاسوسان و افراد سفارت آمریکا در ایران نگهداری شدندو پس از آن با تعهداتی که رئیس جمهور آمریکا کارتر دارد، آنها ازاد شدند.

آمریکا باز به سیاست قلدری و تهدید ایران و کوشش برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ادامه داد و از هر اقدامی کوتاهی نکرد تا به گفته ریگان، ریشه ایران را بخشکاند اما نتوانست.

تحریم‌ها و افزایش آنها و گسترش آنها و همراه کردن اروپایی‌ها و سایر دولتهای همدست و دست نشانده خود نتوانست ایران را از راه عزت و استقلال قدمی به عقب آورد و آمریکایی‌ها خواستار مذاکره شدند.

***

در فروردین 1391 مقام معظم رهبری فرمودند در باره مذاکره من خوشبین نیستم ولی مخالفتی ندارم. زمینه مذاکره از دولت دهم به دولت یازدهم رسید.

تحلیلهای متفاوت و موضعگیری‌های گوناگون در طول این مدت مذاکره بعمل آمده است فعلا با یکبار تمدید، مذاکرات بجایی رسیده که باید تکلیف نهایی مشخص گردد.

***

اینکه مذاکره به توافق می‌رسد، چه توافق مؤثر یا توافق مقطعی، یا به توافق نمی‌رسد و همه چیز به نقطه اولیه برمی‌گردد یا مذاکرات تمدید می‌شود یا نمی‌شود. و احتمالات دیگر تا چند روز دیگر مسئله روشن می‌شود، مهم پسامذاکره است.

اگر مذاکرات به توافق بیانجامد. غیر از بازتاب‌های سیاسی و مواضع گوناگون آنچه مهم است تاثیرات توافق بر اقتصاد و اجتماع جامعه است.

30 سال است تحریم‌ها و کارشکنی‌ها موجب شده یک سلسله تدابیر و برنامه‌ها و شغلها و سیاست‌های متناسب با تحریم پدید آمده فعال باشند حالا با توافق، این شرایط تغییر می کنند و تغییرات هم نیازمند به مدیریت قوی و با برنامه و پیشاهنگ شده می‌باشد.

آیا برای پس از توافق، دولت امید و تدبیر، تدبیری اندیشیده است؟

اگر توافق نشود، طبعاً تحریم‌ها ادامه می‌یابد و برخوردها هم شدت خواهد یافت.

در این مورد نیز در دوره پسامذاکره، باید تدبیر داشت به علت تبلیغات غیرصحیح از طرف برخی دولتی‌ها، در مورد اینکه با توافق همه چیز حل می‌شود که نخواهد شد. بازتاب این موضوع در قیمت‌ها و نرخ‌ها و مسایل جاری مردم امری است که نیاز به تدبیر دارد تا غافلگیری پدید نیاید.

اگر مذاکرات تمدید شود، شرایط تمدید مذاکرات و چگونگی آن، باز نیاز به تمهیدات و تدابیر جدیدی دارد.

اگر شرایط دیگری پیش آید باز دوره پسامذاکرات نیاز به تدبیر و مدیریت دوران پسامذاکرات دارد.

آیا دولتمردان محترم حاضرند در این مورد از صاحبنظران دلسوز استفاده کنند و تدبیر داشته باشند؟


https://shoma-weekly.ir/Q726ii