نگاه

پسا تحریم فاقد برنامه اقتصادی

در حال حاضر هیچ برنامه اقتصادی مشخصی برای شرایط پسا تحریم وجود نداردکه بایستی مجلس دهم پس از تشکیل ، نسبت به بررسی و تدوین آن اقدام کند.
اسدالله عسگراولادی- توقع و انتظار فعالان اقتصادی از نمایندگان مجلس دهم این است که به اقتصاد نه به عنوان ابزار،بلکه به دید کلید قفل گشای مشکلات جامعه نگاه کنند.

مجلس دهم به دلیل شرایط ایجاد شده در دوران پسا تحریم و نیز تعیین تکلیف برای برنامه ششم توسعه اقتصادی ،مجلس بسیار مهم و تعیین کننده ای است.

عملکرد این مجلس همچنین در تحقق افق 1404 نیز که در آن ایران باید در بخشهای مختلف اقتصادی ،علمی و.... جایگاه نخست در منطقه خاورمیانه را داشته باشد،بسیار حائز اهمیت است.

باید نگاه نمایندگان مجلس دهم از اقتصاد به عنوان ابزار به کلید قفل گشا تغییر کند،باید به این مهم توجه کنیم که در عصر حاضر مناسبات اقتصادی ،پایه گذار روابط سیاسی دولت ها و ملت هاست.

از این رو اگر نمایندگان منتخب مردم در مجلس دهم،بتوانند مناسبات اقتصادی کشور را براساس مقتضیات روزبا جهان امروز شکل دهند،قطعا این امر بر مناسبات سیاسی ایران در شرایط پسا تحریم تأثیر بسزایی می گذارد.

در حال حاضر هیچ برنامه اقتصادی مشخصی برای شرایط پسا تحریم وجود نداردکه بایستی مجلس دهم پس از تشکیل ، نسبت به بررسی و تدوین آن اقدام کند.

مشخص شدن خط مشی اقتصادی ایران توسط نمایندگان مجلس دهم یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، اینکه مجلس دهم مشخص کند که در شرایط پسا تحریم می خواهیم اقتصاد مقاومتی را در کشور پیاده کنیم یا با نگاه آشتی جویانه با غرب به سمت اقتصاد باز حرکت کنیم،از مواردی است که اهمیت مجلس آینده را بیش از پیش برای همگان از جمله فعالان اقتصادی و برنامه ریزان کشوری هویدا می کند.

با وجود سفرهای متعدد هیئتهای تجاری به کشور هنوز هیچ سرمایه گذاری واقعی در کشور انجام نشده است، مهمترین مشکل امروز ما مبادلات بانکی است که هنوز رفع نشده است.در حال حاضر هنوز مبادلات بانکی ایران با کشورهای اروپایی برقرار نشده است.

متأسفانه بانکهای اروپایی هنوز امکان انتقال پول به ایران را ایجاد نکردهاند و هر روز وعدههایی مبنی بر حل این مشکل طی روزهای آینده میدهند.

https://shoma-weekly.ir/hLM5P0