ادب و هنر

پذیرش قطعنامه در «اتاق جنگ»

«اتاق جنگ» روایت تحلیلی تاریخی از کسانی است که استراتژی جنگ را تهیه می‌کردند و یگان‌ها براساس این استراتژی آرایش پیدا می‌کردند.
در دومین روز جشنواره سینما حقیقت یکی از منحصر به فرد ترین مستندهای سینما حقیقت با نام «اتاق جنگ» به نمایش درآمد. اتاق جنگ از جمله مستندهای جسورانه ای است که کارگردان در آن بی پروا به بازخوانی و روایت همه جانبه جنگ و ماجرای پذیرش قطعنامه 598 پرداخته است. این فیلم تنها اثر حرفه ای به حساب می آید که تاکنون به این موضوع پرداخته است و اساسا نمونه ای شاخص از مستندهای سیاسی مربوط به جنگ است.

«اتاق جنگ» روایت تحلیلی تاریخی از کسانی است که استراتژی جنگ را تهیه میکردند و یگانها براساس این استراتژی آرایش پیدا میکردند. این مستند دو جزء دارد که تهیه و سامان دادن به هردو را می توان از طاقت فرسا ترین کارها شمرد.بخش اول مصاحبه با بزرگان نظام و فرماندهان وقت جنگ است که به گفته کارگردان بعضا یک سال به طول انجامیده است. بخش دیگرحجم انبوه تصاویر دیده نشده آرشیوی و نیز یافتن مناسب ترین و تاثیرگذارترین تصاویر از میان آنهاست. شاید همین سختی ها بوده که باعث شده است مستند اتاق جنگ به گفنه کارگردانش بیش از سه سال طول بکشد.

حریری کارگردان این فیلم معتقد است: در این مستند قضاوت تحلیلی نداشتیم و نگفتیم که فلان کار درست بوده است یا نه بلکه سعی کردیم تا بیشتر توصیف کنیم. اهمیت ساخت این مستند از آنجا است که این اثر به گونهای اولین کاری است که در حوزه سیاست و دفاع مقدس ساخته میشود و زاویه نگاه آدمهایی را نشان میدهد که نقشه جنگ براساس سیاستهای آنها طراحی شده است. بیشتر فیلمهای مستند نتیجه سیاستهای جنگ را در قالب عملیاتها به تصویر کشیده است اما مستند «اتاق جنگ» تصمیم گیریها را نمایش میدهد.

اتاق جنگ نیز مستندی است که اگر شرایط دیدن شدنش فراهم شود مورد توجه مردم و اهالی سینما و سیاست قرار خواهد گرفت. در فیلم مستند 80 دقیقه ای «اتاق جنگ» از چهره های سیاسی و نظامی سؤالاتی درباره جنگ پرسیده شده است. سؤالاتی نظیر: آیا جلوگیری از آغاز جنگ تحمیلی ممکن بود؟، چرا بعد از خرمشهر جنگ ادامه پیدا کرد و نیروهای ایرانی جنگ را در داخل خاک عراق دنبال کردند؟، آیا امام (ره) با ادامه جنگ موافق بود؟، چه کسانی در میان سیاسیون با ادامه جنگ تحمیلی مخالف بودند؟، آیا همه توان مملکت برای پشتیبانی جبهه های جنگ به کار بسته شده بود و آنچنان که امام (ره) می گفت جنگ در راس امور قرار داشت؟، چه عواملی سبب شد تا امام (ره) بر خلاف میلشان قطعنامه 598 را بپذیرد و دلیل اکراه امام از پذیرش قطعنامه چه بود؟

این فیلم در پاسخ به این سوالات برش هایی از تاریخ دفاع مقدس را به نمایش می گذارد که تا کنون دیده نشده و سخنانی از زبان شخصیت های سیاسی و نظامی شنیده میشوند که تا کنون در هیچ جایی گفته نشده است.

فیلم مستند «اتاق جنگ» به تهیه کنندگی سلیم غفوری و نویسندگی و کارگردانی مصطفی حریری اولین مستند سیاسی درباره جنگ تحمیلی است که در این مستند با شخصیت های سیاسی چون اکبر هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی، محمد جواد لاریجانی و شخصیت های نظامی مانند محسن رضایی، محسن رفیق دوست، علی شمخانی و حسنی علایی گفتگو شده است.

https://shoma-weekly.ir/XTDQb3