ادب و هنر

پاییز کتاب‌فروشی‌ها

در هفته اول آبان ماه در حوزه کتاب و فروش آن آماری منتشر شد که خبر از اقبال مخاطب ها به کتاب هایی خاص در این هفته دارند. کتاب هایی که اگر به محتوای آن نگاهی گذرا داشته باشیم می توانیم به این نتیجه برسیم که ایام محرم و عزاداری حضرت اباعبدالله(ع) یکی از عوامل تاثیرگذار بر فروش کتاب است.
محمد حیدری- در هفته اول آبان ماه در حوزه کتاب و فروش آن آماری منتشر شد که خبر از اقبال مخاطب ها به کتاب هایی خاص در این هفته دارند. کتاب هایی که اگر به محتوای آن نگاهی گذرا داشته باشیم می توانیم به این نتیجه برسیم که ایام محرم و عزاداری حضرت اباعبدالله(ع) یکی از عوامل تاثیرگذار بر فروش کتاب است. در هفته ای که گذشت «نامیرا» در حدود 90 درصد کتابفروشیهای کشور در زمره آثار پرفروش هفته اول آبان قرار داشت. بنابراین «نامیرا» در قله پرفروش های این هفته به قلم صادق کرمیار ایستاد. «نامیرا» داستان امروز ما نیز هست. روزهایی که پس از هم میگذرند و ندای هل من ناصر امام در مشغولیتهای روزمره گم میشود. این اثر داستان ریزشها و رویشهاست، ریزش کوفیانی که امام را دعوت کردند اما در کربلا با شمشیرهایشان روبروی او ایستادند و حکایت رویش انسانهای آزادهای که در بحبوحه نبرد نور و ظلمت به امام پیوستند.

پرفروش اول: نامیرا / دوم: دختر شینا / سوم: آن بیست و سه نفر

یکی دیگر از نکاتی که در این هفته در پرفروش های کتاب وجود داشت، استقبال از اثری است که از سوی نشر معارف در تیرماه سالجاری روانه بازار کتاب شد. کتاب «خاخام شکست خورده» (مناظره مکتوب با یک خاخام یهودی) اثر علامه جعفر مرتضی عاملی و ترجمه محمدصادق روحانی به همت دفتر نشر معارف در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است. در بخشی از پیشگفتار این کتاب به قلم علامه جعفر مرتضی عاملی آمده است: «در کتاب «شبهات یهودی» گذشت که مردی که وانمود میکرد خاخامی به نام بنیامین زیاده درصدد است تا از طریق اینترنت با ما در ارتباط باشد و میخواهد بین مسلمین با روشهایی پلید و ناپاک فتنهانگیزی کند، ولی خدا دسیسه و تلاشش را بیاثر کرد. حق داریم این گونه بیندیشیم که این جریان اتفاقی بیپشتوانه و حرکتی فردی نبوده است، بلکه از تلاش این شخص بوی ناخوشایند توطئه به مشام میرسید که یهودیان و خاخامهایشان قصد دارند در پوشش بحث علمی به صورت فردی و ساختگی به آتشافروزی بپردازند و به تدریج بین مسلمانان فتنهگری کنند و با روشهای فریبکارانه پست زمینه را برای این فتنه آماده سازند.»

اما رقابت در سوره مهر میان «آن بیست و سه نفر» و «دختر شینا» است. البته گوی سبقت در حال حاضر از آن دختر شیناست ولی مدتهاست کتاب خاطرات اسارت 23 نفر از نوجوانان در دوران دفاع مقدس ذائقه جامعه کتابخوان را به خود معطوف کرده و همچنان شیرینی آن حس میشود. البته آثاری نظیر «حاج قاسم» و «دختران آفتاب» که در میان پرفروش های این هفته ظاهرا نشدند در اولویتهای پایینتری ایستادهاند. انتشارات مروارید اما به تازگی مجموعه شعرهای جهان را با عنوان «گوشت را بر استخوانها بجوی» با ترجمه غلامرضا صراف منتشر کرده است. این اثر به تازگی در 222 صفحه روانه بازار کتاب شده است. اثر دیگری که با استقبال همراه بوده برگرفته کتاب است با عنوان «رحمت واسعه» که شامل گفتار و سیره آیتالله بهجت است، که در شماره های آینده هفته نامه به طور مبسوط از آن خواهیم گفت. در این اثر سه بخش مورد توجه است. اول، روایتی کوتاه از سیره و روش آن عالم ربانی: در این بخش به شرحی گذرا از دلدادگی و سر سپردگی آن عالم عارف به ساحت مقدس معصومین و اباعبداللهالحسین علیهمالسلام پرداخته شده است. دوم، گزیدهای از بیانات حضرت آیتاللهالعظمی بهجت قدسسره: این بخش که قسمت عمده کتاب را تشکیل میدهد در ٩ فصل گردآوری شده است. در بخش سوم، گزیدهای از پرسشها و پاسخهایی از حضرت آیتالله بهجت قدسسره، جمعآوری شده است.

https://shoma-weekly.ir/94r3Hx