نگاه

پایبندی به فلسفه قیام امام حسین (ع)

باید امر به معروف و نهی از منکر هم قلبی، هم زبانی و هم عملی باشد. یعنی در قلبمان هم نسبت به آن چه که منکر است اعراض کنیم و در واقع رقبتی نشان ندهیم. تا آن جایی که امکان پذیر و جزو وظائف و تکالیفمان است هدایت قرآنی است که باید بتوانیم از زبان برای نهی از منکر و تشویق به معروفات استفاده نماییم. بخشی از آن نیز عملی و به عبارتی تنبیهی است که وظیفه حکومت اسلامی می‌باشد.
حسین انواری- نکته قابل ذکر در ایام سوگواری اباعبدالله حسین (ع) این است که باید غایت عزاداری‌ها و سوگواری‌هایمان به فلسفه قیام امام حسین (ع) معطوف باشد. یعنی همه شعارها، مداحی‌ها و منابری که در این روزها برپا است، باید این هدف را دنبال نمایند. یکی از اهداف بلند واقعه کربلا امر به معروف و نهی از منکر بوده است.

امر به معروف و نهی از منکر فردی، اجتماعی و جهانی است که لازم است ابعادش شکافته شود. باید امر به معروف و نهی از منکر هم قلبی، هم زبانی و هم عملی باشد. یعنی در قلبمان هم نسبت به آن چه که منکر است اعراض کنیم و در واقع رقبتی نشان ندهیم. تا آن جایی که امکان پذیر و جزو وظائف و تکالیفمان است هدایت قرآنی است که باید بتوانیم از زبان برای نهی از منکر و تشویق به معروفات استفاده نماییم. بخشی از آن نیز عملی و به عبارتی تنبیهی است که وظیفه حکومت اسلامی می‌باشد. منتهی هم چنان که در قانون اساسی جمهوری اسلامی هم آمده است، وظیفه همگانی است و باید همه مردم در بحث امر به معروف و نهی از منکر مشارکت کنند و داشتن جامعه سالم و طیب در گرو حرکت دسته جمعی امر به معروف و نهی از منکر است.

اگر این پیام از قیام عاشورا در سطح جامعه و حتی در سطح جهانی به درستی تبیین و عملیاتی شود، انشاءالله می‌توانیم حرکت زیبای مردمی را برای جلوگیری از منکرات و تشویق به معروفات داشته باشیم.

*روابط عمومی حزب موتلفه اسلامی

https://shoma-weekly.ir/f1SEyu