نگاه

پاسخ ملت به سیاست بازان

همه باید مراقب باشند؛ دشمن به طور دائم دارد شبهه ایجاد میکند؛ شبهات متراکم پشت سر هم! باید این گره‌ها را باز کرد، این شبهه‌ها را باید برطرف کرد، ذهنها را بایستی فارغ کرد، آسوده کرد. نباید جوان ما احساس گیجی و حیرت بکند؛ یکی از این طرف، یکی از آن طرف؛ دائم شبهه درست کن، دائم اشکال درست کن! باید جوان را کمک کرد؛ ذهنها را باید کمک کرد.
حمیدرضا ترقی- صدمات را هم بایستی انتقاد کرد، نقد کرد؛ منتها نقد منصفانه و نقد مسئولانه، نه نقد همراه با فحّاشی و تهمت. نقد و نقدپذیری واجب است، تهمت و لجن‌پراکنی حرام است؛ نقد با تهمت‌زنی فرق میکند، با لجن‌پراکنی فرق میکند، با تکرار حرف دشمن فرق میکند؛ نقد باید منصفانه باشد، باید عاقلانه باشد، باید مسئولانه باشد. سیاه‌نمایی هنر نیست؛ اینکه برداریم همین‌طوری بی‌هوا، این دستگاه را، آن دستگاه را، این قوّه را، آن قوّه را بدون هیچ تمییزی؛ محکوم کنیم؛ خب هر کسی، هر بچّه‌ای هم میتواند سنگ دستش بگیرد شیشه‌ها را بشکند، اینکه هنر نیست. هنر این است که انسان، منطقی حرف بزند، منصفانه حرف بزند، برای خاطر هوای نفْس حرف نزند، برای خاطر جهات شخصی حرف نزند، برای خاطر قدرت‌یابی حرف نزند، خدا را در نظر داشته باشد؛ اِنَّ السَّمعَ‌ وَ البَصَرَ وَ الفُؤادَ کُلُّ اُولٰئِکَ کانَ عَنهُ مَسئولاً؛ بدانید خود این حرفی که میزنید، در روز قیامت عملی است که مجسّم میشود در مقابل شما، و خدای متعال مؤاخذه میکند، سؤال میکند؛ نمیشود هر حرفی را انسان به‌خاطر میل دل خودش بزند. انقلابی‌نمایی غیر از انقلابی‌گری است؛ انقلابی‌نمایی [یعنی] آدم جوری عمل کند که کأنّه ما [انقلابی هستیم]؛ انقلابی‌گری کار سختی است؛ پابندی لازم دارد، تدیّن لازم دارد. نمیشود که انسان یک دهه همه‌کاره‌ی کشور باشد، بعد یک دهه‌ی بعدی تبدیل بشود به مخالف‌خوان کشور؛ این[طور] که نمیشود ؛نهم دی که این‌قدر عظمت دارد، پاسخ ملّت به همین بازی‌ها بود.6/10 96 مقام معظم رهبری

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی که سیاسیون آنرا یکی از معدود سخنرانی های معظم له در این نوع میشمارند؛ حاکی از دغدغه جدی رهبر معظم انقلاب نسبت به رفتار و گفتار و مواضع مسئولان و مجریان کشور است .

بازی سیاسی!

ویژگیهائی هائی که رهبری آنرا بازی سیاسی درقضایای فتنه منجر به حماسه 9 دی برشمردند بقرار زیر است :

1- نقد همراه با فحاشی و تهمت

2- تهمت و لجن پراکنی نسبت به مسئولان

3- سیاه نمائی نسبت به حال و آینده کشور

4- محکوم کردن قوا ی کشور بدون هیچ تمیزی

5- حرفهای غیر منصفانه ؛ غیر منطقی؛ براساس هوای نفسواغراض شخصی زدن

6- برای قدرت طلبی حرف زدن

7- بدون پایبندی به دین و ارزشها ادعای انقلابی گری داشتن .

8- علی رغم سالها مسئول اجرائی بودن مخالف خوانی کردن

این بازی در رقابتهای انتخاباتی سال 88 از سوی نامزدهای شکست خورده و پیروزکاملا مشهودبود و رهبری همان موقع سخنرانی ها و خطبه های نماز جمعه این نوع رفتارهارا درمناظرات و تبلیغات انتخاباتی تقبح و مذمت نمودند .

چه نامزد پیروز که عملکرد همه دولتهای قبل را زیر سوال برد ؛ انگار که هیچ کاری در این کشور انجام نشده و چه نامزدهای شکست خورده که دولت مستقر را با تهمت و لجن پراکنی و سیاه نمائی و قضاوت غیر منصفانه تخریب میکردند همگی مشمول این نقئ رهبری قرار گرفتند و مردم در 9دی یکی از اهدافشان پاسخ به این نوع بازی های سیاسی بود .

امروز شاهدیم مسئولان دولتهای گذشته ضمن دگر دیسی به موضع مخالف و اپوزسیون افتاده اند وپاسخگو ی اقدامات خود نیستند

در حالی که :

دولت موسوی باید پاسخگوی مصیبت دولتی کردن اقتصاد کشور باشد

دولت هاشمی باید پاسخگوی اختصاصی سازی اقتصاد و تعمیق فقر و شکاف طبقاتی ورشدمصرف گرائی وفساد اقتصادی باشد

دولت خاتمی باید پاسخگوی تداوم روند دولت کارگزاران و بی توجهی به سیاستهای اقتصادی نظام ورشد فساد واقصادرا فدای توسعه سیاسی کردن وبی توجهی به فقراباشد .

دولت احمدی نژاد باید پاسخگوی عدول از برنامه توسعه وهدفمندی غلط و ناقص یارانه ها وتعلل در اجرای اصل 44 باشد .

دولت روحانی باید پاسخگوی رشد بیکاری و تورم و رکود و تعطیلی کارخانجات و بی ثمری برجام و افزایش فاصله طبقاتی و فقر در جامعه باشد .

متاسفانه امروز می بینیم که مسئولان دولتی فوق الذکر در موضع اپوزسیون و مخالف نظام قرار گرفته وبجای پاسخگو بودن ایراد میگیرند و خودرا طلبکار میدانند .

ضمانتی برای درست ماندن افراد نیست. امام فرمودند که ملاک، حال فعلی افراد است؛ معنای این حرف چیست؟ امام حکیم بود؛ معنایش این است که هیچ‌کس ضمانتِ درست ماندن تا دمِ مرگ را ندارد، باید مراقب خودش باشد؛ حکم مستوری و مستی همه بر عاقبت است؛ ما در این چهل پنجاه سالِ بعد از شروع نهضت امام -از سال ۴۰، ۴۲ به این طرف- چه چیزها دیدیم! بالارفتن‌ها، پایین‌آمدن‌ها؛ تُندی‌ها، کُندی‌ها؛ افراط‌ها، تفریط‌ها؛ چیزهای عجیبی دیدیم در این مدّت! خیلی باید مواظب خودمان باشیم.مقام معظم رهبری 6/10/96

بانگاهی به عملکرد و مواضع این رئسای جمهور قبلی مشاهده میشود که وضع حال آنها با گذشته متفاوت است و قابل مقایسه نیست ؛ بگونه ای که بعضی درحصرند و بعضی ممنوع التصویر وبعضی در آستانه محدود شدن .

علت درست نماندن

علت اینکه این اشخاص درست نمانده اند را بایددر موارد زیر جستجو کرد :

1-تاثیر پذیری از مشاورین ناباب و منحرف

2-اختلاف در مبانی فکر و سیاسی با نظام و رهبری

3-گرایشات شرقی و غربی در برنامه و اجرا و عدم تکیه بر ارزشهای اسلام ناب محمدی ص

4- طرفداران متعصب و کور و چاپلوسان فرصت طلب داشتن

5- تسلط هوای نفس و قدرت طلبی بر رفتار و مواضع آنها

6- نفوذ دشمن در اطرافیان و وابسته گان تصمیم ساز آنها

بنابر این سخن عمیق و پخته حضرت امام خمینی ره که حال افراد ملاک است نه گذشته ی آنها حاکی از پیش بینی حضرت امام از این نوع دگردیسی های افراد و شخصیتهای نظام در عمر سیاسی شان بوده .

اگر این علل از بین برود قطعا اشخاص و نخبه گان و مسئولان درست می مانند و از خط اسلام و انقلاب و ولایت منحرف نمی شوند.

راه چاره ازمنظر رهبری چیست ؟

1- حرفهای دشمن شاد کن و ناامید کننده نزنند

بعضی‌ها بدون رسانه‌اند، بعضی‌ها صاحبان رسانه‌اند، صاحب پایگاه خبری هستند، صاحب منبرهای تبلیغاتی هستند و میتوانند حرف بزنند؛ حرف میزنند، [امّا] بی‌ملاحظه؛ نه خدا را، نه دین را، نه انصاف را رعایت نمیکنند؛ همان کاری که دشمن میخواهد [میکنند]. دشمن هم با شوق و ذوق تمام، بمجرّدی که میبیند در داخل یک چنین چیزهایی وجود دارد، امروز که اینها میگویند، امشب شما می‌بینید در رادیوی انگلیس و رادیوی آمریکا، همینها بازتاب وسیعی پیدا میکند. اینها دشمن را شاد میکنند، اینها دشمن را علیه ملّت و علیه نظام اسلامی شاد میکنند؛ به قیمت ناامیدکردن مردم، ناامیدکردن نسل جوان و نسل نو

2- مسئولان دیروز وامروز؛حق اپوزسیون شدن ندارند.

کسانی هستند و انسان مشاهده میکند که یا امروز همه‌ی امکانات مدیریّتی کشور در اختیار اینها است یا دیروز تمام امکانات مدیریّتی در اختیار اینها بوده، آن‌وقت به قول فرنگی‌مَآب‌ها نقش اپوزیسیون به خودشان میگیرند. این کسانی که کشور در اختیارشان است یا در اختیارشان بوده، اینها دیگر حق ندارند علیه کشور حرف بزنند،

3-کسانیکه مسئولیت دستشان بوده و هست پاسخگوباشند

این کسانی که کشور در اختیارشان است یا در اختیارشان بوده؛ باید موضع مسئولانه [بگیرند]، باید پاسخگو باشند. بنده‌ای که امکانات در اختیارم است، نمیتوانم مدّعی باشم، [بلکه] باید پاسخگو باشم و جواب بدهم که چه‌‌کار کردم با این امکانات.

4-مردم حرفهای مسئولان مخالف خوان را نپذیرند

به جای اینکه پاسخگویی کنند، بیایند نقش مدّعی را ایفا کنند علیه این، علیه آن حرف بزنند؛ این نمیشود؛ مردم قبول نمیکنند این را. حالا ممکن است کسی خیال کند که در مردم تأثیر میگذارد؛ نه، مردم آگاهند، میفهمند، نمیپذیرند این حالت را.

5-باید ازخدمات مدیران خوب سپاسگزاری کرد

همه‌ی مدیران جمهوری اسلامی، از اوّل جمهوری اسلامی تا امروز، خدمات مهمّی انجام دادند. خب ما دیدیم، بودیم؛ نزدیک بودیم، دیدیم خدماتی انجام دادند؛ البتّه صدماتی هم بعضاً زدند؛ خدمات هم بوده، صدمات هم بوده. خدمات دولتی‌ها و قضائی‌ها و مجلسی‌ها را در طول این زمان هرچه بوده، باید انسان سپاسگزاری کند، شکرگزاری کند؛ غالب [آنها] هم خدمتگزاران هستند

6-کسانی را که به نظام صدمه زده اند نقد منصفانه کنید

صدمات را هم بایستی انتقاد کرد، نقد کرد؛ منتها نقد منصفانه و نقد مسئولانه، نه نقد همراه با فحّاشی و تهمت. نقد و نقدپذیری واجب است، تهمت و لجن‌پراکنی حرام است؛ نقد با تهمت‌زنی فرق میکند، با لجن‌پراکنی فرق میکند، با تکرار حرف دشمن فرق میکند؛ نقد باید منصفانه باشد، باید عاقلانه باشد، باید مسئولانه باشد.

7-همه مراقب شبهه افکنی های دشمن باشند
همه باید مراقب باشند؛ دشمن به طور دائم دارد شبهه ایجاد میکند؛ شبهات متراکم پشت سر هم! باید این گره‌ها را باز کرد، این شبهه‌ها را باید برطرف کرد، ذهنها را بایستی فارغ کرد، آسوده کرد. نباید جوان ما احساس گیجی و حیرت بکند؛ یکی از این طرف، یکی از آن طرف؛ دائم شبهه درست کن، دائم اشکال درست کن! باید جوان را کمک کرد؛ ذهنها را باید کمک کرد.

8-باعوامل نفوذ دشمن مقابله شود

مراقب باشند نفوذی دشمن در دستگاه‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر وارد نشود؛مشاورین و کمیسیونهای تخصصی دستگاهها که نقش تصمیم سازی دارند و مدیران و مجامعی که تصمیم گیر هستند باید از لوث وجود عوامل نفوذی دشمن پاک باشند.

9-نقشه دشمن را بشناسید و آنرا خنثی کنید

مهم این است که در هر دوره‌ای از دوره‌ها ما بفهمیم دشمنیِ دشمن چگونه است و چه‌کار دارد با ما میکند؛ نقشه‌ی دشمن را بفهمیم؛ درست مثل جنگ نظامی. در جنگ نظامی اگر شما توانستی حدس بزنی که نقشه‌ی دشمن چیست، پیشگیری میکنی، خودت را آماده میکنی؛ یا دفاعِ خوب میکنی یا حمله‌ی پیش‌دستانه میکنی؛ در جنگ نظامی این‌جوری است. در جنگ تبلیغاتی، در جنگ اقتصادی، در جنگ فرهنگی، در جنگ امنیّتی، در جنگ نفوذ -اینها همه جنگ است- در همه‌ی اینها قضیّه این است: باید حدس بزنید دشمن چه‌کار میخواهد بکند. امروز حدس زدن ندارد؛ برای هر آدم آگاهی، روشن است. هزاران توپخانه -توپخانه‌ی دروغ‌پردازی، توپخانه‌ی بزرگ‌نمایی مشکلات- به سمت این ملّت از راه‌هایی که امروز وجود دارد و دیروز وجود نداشت، مشغول شلّیکند. ما در مورد فضای مجازی این را میگوییم ؛ میگوییم مواظب شلّیک توپخانه‌ی دشمن باشید در این فضا؛ حواستان باشد. از این فضا، دشمن علیه هویّت شما، موجودیّت شما، نظام شما، انقلاب شما استفاده نکند. آمارهای بی‌پایه میدهند، دروغ میگویند، نسبت دروغ میدهند، چهره‌های مورد قبول مردم را -که باید مردم به اینها اعتقاد داشته باشند- تخریب میکنند، موفّقیّتهای انقلاب را کتمان میکنند، دروغ‌انگاری میکنند؛ ناموفّقیّتها را، ضعفها را، کاستی‌ها را اگر یکی است هزار تا جلوه میدهند، اگر یک‌جا است به همه‌جا تعمیم میدهند؛ کارهای دشمن اینها است دیگر؛ اینها کارهای دشمن است؛ برای چه؟ برای اینکه راز پیروزی انقلاب اسلامی را دشمن فهمیده؛ رازش اعتقاد مردم و ایمان مردم است؛ میخواهد این ایمان را از بین ببرد. حالا اگر در طبقات سنین بالا نتوانست، [میخواهد] این اعتقاد را در جوان و نوجوان و نسل نو از بین ببرد که دیگر مردم پشت سر این انقلاب و این نظام نَایستند؛ هدفش این است. اینکه مردم را ناامید کنند، مردم را بدبین کنند، اعتماد به نفس مردم را بگیرند، آینده را تاریک نشان بدهند، کاری است که امروز دشمن دارد میکند.

10-فریب چاپلوسی دشمن را نخورید

. چاپلوسی‌های دشمن را هم جدّی نگیرند؛ اظهار محبّتها و اظهار ارادتها و اینکه بیا دست بدهیم و بیا بنشینیم و مانند اینها را جدّی نگیرند، اینها را اگر مراعات کردیم، بدانید که جمهوری اسلامی همچنان این حرکت روبه‌جلو را پیش خواهد رفت و این مشکلاتی که وجود دارد -که بنده میدانم مشکلات گرانی‌ها و مشکلات توّرم و مشکلات رکود و مشکلات گوناگونی که مردم در زمینه‌ی مسائل معیشتی و اقتصادی دچارش هستند- با همّت مسئولین قابل رفع کردن است و خدای متعال پاداش این همّت را خواهد داد که ان‌شاءالله گره‌ها را باز کند. مقام معظم رهبری 6/10/96

https://shoma-weekly.ir/VF3Xv7