نگاه

ویژگی‌های تشکیلات تراز انقلاب اسلامی

اگر چه سپاه یک حزب سیاسی نیست ولی سازمانی منظم و تشکیلاتی قوی است که در ابعاد متعددی می‌تواند الگوی تشکل‌ها و احزاب باشد.
حمیدرضا ترقی- رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه هفته دفاع مقدس و در دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درسهای مهم تشکیلاتی را بیان کردند که میتواند برای هر تشکیلات مدافع آرمان ها و اصول انقلاب اسلامی سرلوحه کار و فعالیت آن قرار گیرد.

اگر چه سپاه یک حزب سیاسی نیست ولی سازمانی منظم و تشکیلاتی قوی است که در ابعاد متعددی میتواند الگوی تشکلها و احزاب نیز باشد.

1- احزاب باید پاسدار انقلاب اسلامی باشند

اگر حزب در نظام جمهوری اسلامی از انقلاب و آرمان ها و اهداف و اصول آن پاسداری نکند و پایبند به قانون اساسی نباشد نمیتواند حزبی در جهت تقویت نظام باشد، احزابی که با بندهایی از قانون اساسی مشکل و تعارض دارند عملا حرکت سیاسی خود رادر جهت تخلف از آن بندها و یا تغییر قانون اساسی تنظیم میکنند و این با التزام عملی احزاب به قانون اساسی مغایرت دارد. بنابر این احزاب سیاسی نیز باید از انقلاب اسلامی و ارزش های متعالی آن پاسداری کرده و مدافع آن ارزش ها باشند.

2- احزاب باید از سازماندهی قوی برخوردار باشند

نظم و سازماندهی اعضای یک حزب و تشکیلات نشانه توانمندی آن در مقابله با حوادث و وقایع سیاسی، اجتماعی است. حزب و تشکیلاتی که از نظم و انضباط لازم برخوردار نباشد و اعضای آن هر کدام سازی بزنند و قدرت تجمیع و حضور تشکیلاتی در مواقع خاص نداشته باشد و اعضا از انضباط لازم تشکیلاتی برخوردار نباشند، این نوع تشکلها کارآیی لازم را در مواجهه باحوادث و وقایع ندارند، قدرت سازماندهی مفهومش این است که تشکیلات بتوانددر زمان محدود و با یک فراخوان تشکیلاتی همه اعضای خود را در یک جا جمع و مأموریتی را به سرانجام برساند.

3- احزاب نباید پیر شوند

تشکیلاتی پیر نمیشود که بقول مقام معظم رهبری توالی نسل ها و دست به دست شدن معرفت ها و تجدید حیات دائمی درآن تشکیلات وجود داشته باشد. تشکیلاتی که روزبهروز بر معارف اعضای خود بی افزاید و عمق بیشتری به معارف آنها بدهد و نسلهای جدید جایگزین نسل قبلی شوند و معرفت ها و اطلاعات را دست به دست کنند. این تشکیلات پیر نمیشود و همیشه جوان خواهد ماند. تجدیدپذیری و جوانگرایی و جلوگیری از انقطاع نسلی در حزب مانع پیر و کهنه شدن آن میشود و لذا باید مستمرا در حزب از عناصر تجدیدپذیر کمک گرفته شود و استفاده گردد. البته استفاده از عناصر مجرّب و کارکشته و قدیمی هم لازم است.

4- احزاب باید کادر تربیت کنند

تربیت عناصر جدید اعم از عناصر درونی و بیرونی از دیگر ویژگیهای یک تشکیلات است که مقام معظم رهبری بدان توجه و تاکید فرمودند: یک تشکیلات منظم انسان ها را در درون خود تربیت میکند و از آنها عناصری کارآمد و فهیم میسازد. علاوه بر این با تأثیرگذاری روی افکار عمومی جامعه نیروهای بیرون تشکیلات را نیز میسازد و تربیت میکند و آنها را در ابعاد گوناگون رشد میدهد و به ارتقاء جامعهسازی کمک میکند.

پس تربیت عناصر درونی برای مسئولیتهای بیرونی از مهم ترین وظایف و کارکردهای هر تشکل موفق است.

5- تشکلها باید تهدیدها را بشناسند

رهبر معظم انقلاب اسلامی یکی از دیگر ویژگی ها و تشکلهای تراز انقلاب را هوشیاری و بیداری دائمی در برابر تهدیدات دانستند. احزاب و تشکلهایی که قادر به شناخت تهدیدات دشمن نیستند و یا دشمن را عوضی میگیرند یا نسبت به تهدیدها حساسیت لازم را ندارند نمیتوانند آمادگی لازم را در خود برای مقابله با تهدیدات به وجود آورند اینکه بعضی احزاب در برابر توطئهها و دسایس دشمنان هیچ واکنش و تحرکی ندارند! ناشی از فقدان حساسیت در برابر تهدیدات است. آنها نمیتوانند مدافع جامعه و نظام در برابر دشمنان باشند بنابر این یکی از مهم ترین کارکردهای تشکیلات را دارا نیستند.

6- تشکلها باید دشمنشناس باشند

شناخت دشمن به ویژه استکبار جهانی که امروز مظهر کاملش آمریکاست از دیگر ویژگیهای مورد تاکید مقام معظم رهبری در خصوص تشکلهای تراز انقلاب است.

تشکل و حزب و گروهی که دشمن خود و جامعه را نمیشناسد با دشمن خود و جامعه تفاوت قائل است و به نقاط ضعف دشمن تسلط ندارد و اهداف و برنامههای دشمن را نمیداند و نمیشناسد

نمیتواند به نمایندگی از مردم در برابر آن ایستاده و نقشههای براندازی و توطئههای آن را خنثی سازد. تشکلی که امروز عوامل پشت پرده تروریسم را نشناسد، قدرت های سلطهگر جهانی را نبیند، شیاطین کوچک را نشناسد چگونه میتواند از کشور و جامعه در برابر تجاوزات دشمن دفاع کند.

7- هر تشکل خود باید حافظ خود باشد

از دیگر ویژگیهای مهم مورد تأکید مقام معظم رهبری در مورد تشکلهای تراز انقلاب این بود که خودش باید پاسدار و حافظ خود باشد.

اگر تشکیلاتی بتواند بافت معنوی و فکری و عقیدتی و عملی عناصر خود را حفظ کند و در برابر تهدیدات بیرونی مقاومت کند و از خط مستقیم و درست انقلاب و آرمان ها و ارزش های آن فاصله نگیرد، این تشکیلات ماندگاریاش تضمین میگردد.

بنابر این یک تشکل مفید و تراز انقلاب اگر حداقل از این 7 عنصر مهم برخوردار باشد میتواند در نظام جمهوری اسلامی مفید و برای جامعه کارآمد بوده و از ارزش های انقلاب نیز پاسداری نماید در غیر این صورت احزاب و تشکلهایی که فاقد چنین ویژگیهایی باشند نمیتوانند در تراز انقلاب اسلامی بمانند.

امید است مؤتلفه اسلامی که در آستانه برگزاری مجمع عمومی خود است با توجه به این ویژگیها و نکات ارزشمند مقام معظم رهبری در مسیر تحول و تجدیدپذیری گامهای مؤثری بردارد.

https://shoma-weekly.ir/xGBz2R