نگاه

ویژگیهای رییس جمهور آینده

سرلوحه ویژگی هایی که این زمان به آن نیاز داریم، ولایت مداری است. ولایت مداری خارج از شعار است. ولایت پذیری باید محک خورده باشد و با شعار و کلام به نظر من نباید سنجیده شود.
عبدالرضا مصری- سرلوحه ویژگی هایی که این زمان به آن نیاز داریم، ولایت مداری است. ولایت مداری خارج از شعار است. ولایت پذیری باید محک خورده باشد و با شعار و کلام به نظر من نباید سنجیده شود.

وقتی می گوییم «رجل سیاسی مذهبی» الان که 34 سال از انقلاب گذشته است یعنی کسانی که در آزمایشگاه سیاسی و مذهبی در این 34 سال قرار گرفته اند. هم اکنون سال اول انقلاب نیست که بگوییم نسبت به افراد شناخت نداشته ایم. شخصی که در انتخابات حاضر می شود قطعا سابقه ای از گذشته دارد.

بحث میزان اعتقاد واقعی به پایبندی به اجرای قانون اساسی باید مورد توجه قرار بگیرد. میثاق اسلامی و اساسی کشور قانون اساسی است. بعد از رهبری و قانون اساسی پایبندی به قانون از اهمیت بالایی برخوردار است. ما سال های سال گرفتار استبداد بوده ایم در کشور ما قدرت در قانون اساسی تقسیم شده است. به خاطر این که گرفتار استبداد نشویم، این شاکله را پذیرفته ایم که هر کسی در حدود خود حق داشته باشد.

به عنوان مثال بنده گاهی اوقات در مجلس که بعضی در عزل و نصب ها بحث دارند، انتقاد می کنم. قانون به ما اجازه عزل و نصب نداده و استیضاح وزیر یا رای اعتماد وظیفه مجلس است و نباید در عزل و نصب استانداران دخالت کرد.

سومین ویژگی رئیس جمهور پذیرش نهادهایی که شاکله کشور را تشکیل می دهند می تواند باشد. یکی از این موارد پایبندی به قانون است نه این که شخصی سلیقه ای قانون را اجرا کند. در همین شاکله و چارچوب قانون، مجلس و قوه قضائیه و مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان داریم و این ها تعریف شده است. تمام این تعاریف هم اگر ببینید طوری برنامه ریزی شده که دوباره گرفتار خود کامگی و استبداد در کشور نشویم.

ما ویژگی ها را برای آینده تعریف می کنیم. آینده یعنی عبرت و درس گرفتن از گذشته است. درس گرفتن به این معنی نیست که گذشته بد بوده است. یعنی این که نقاط قوت گذشته را چند برابر کنیم و اگر اشکالی هم در کار ما بوده اصلاح کنیم. نظامی که پذیرفته ایم در چارچوب آن فعالیت کنیم جایگاه ویژه ای برای رهبری دارد. این که ما مقداری از قانون را بپذیریم و مقداری را قبول نکنیم فایده ندارد.

در همین قانون اساسی رهبری جایگاه و اختیارات ویژه ای دارند. این که ما بخواهیم اختیارات قانون اساسی را محدود کنیم، خلاف قانون است. ما اگر در چارچوب قانون عمل کنیم موفق هستیم و اگر بخواهیم در چارچوب سلیقه و اعلام سلیقه و خواست خودمان عمل کنیم قطعا این وضعیت ها پیش می آید و شاهد اختلاف هستیم.

اخیرا که مقام معظم رهبری فرمودند رفاقت ها تشدید شود به نظر من هیچ بحثی از فاصله و تضاد و مسائلی که جامعه را به تنش می برد مطرح نشود.

https://shoma-weekly.ir/JA4CXV