نگاه

وقتی که تهدیدها؛ فرصت می‌شود

سیاستمداران آمریکا گفته اند که به هر قیمتی شده نباید بگذاریم نیروهای طرفدار آیه الله خامنه ای به مجلس راه پیدا کنند بلکه باید زمینه را برای کسانی که طرفدار مذاکره و ارتباط با غرب هستند فراهم کنیم ...

حمیدرضا ترقی - پس منطق اصلی بسیج این است: رفع تهدیدها و تبدیل تهدیدها به فرصت. تهدیدهای زیادی داریم، هر کدام از این تهدیدها بایستی با ابتکار بسیجی تبدیل بشود به یک فرصت؛ هر چه تهدیدها بیشتر، فرصتها بیشتر؛ بنابراین تهدید برای ما دیگر تهدید نیست، [بلکه] تهدید به برکت بسیج، برای ما ایجاد فرصت میکند. (مقام معظم رهبری . 1398/09/06)

سال فرصتها

در طلیعه نخستین روز سال ۹۸ رهبر معظم انقلاب اسلامی طی سخنان بسیار مبسوطی در حرم رضوی سال ۹۸ را سال فرصت‌ها دانستند و فرمودند: «انسان می‌بیند که بعضی از گویندگان یا نویسندگان یا صاحبنظران یا اظهارنظرکنندگان درباره سال ۹۸ اظهار نظر کرده‌اند که این سال، سال تهدیدهاست. بنده مطلقاً این را قبول ندارم. من معتقدم سال ۹۸ به توفیق الهی سال فرصت‌هاست، سال امکانات و سال گشایش است.»

منظور از این سخن این نیست که نظام اسلامی در سال ۹۸ با هیچ تهدیدی مواجه نخواهد بود بلکه مراد آن است که باید با درایت و هوشیاری و بصیرت، از دل تهدیدات، فرصت‌سازی حاصل شود که در این حالت هم تهدید خنثی شده و هم آن تهدید، فرصتی را برای پیش‌روندگی و پیش‌برندگی نظام اسلامی در عبور از موانع و چالش‌ها و دستیابی به آرمان‌ها ایجاد کرده است.

فرصت تحریم نفتی

رهبر معظم انقلاب در همین رابطه در حرم رضوی فرمودند: «تحریم می‌تواند فرصت باشد، چرا؟ زیرا تجربه نشان داده است کشور‌هایی که از منابع طبیعی- مثل نفت- برخوردار هستند، هر وقت درآمدهایشان از ناحیه این منابع کاهش پیدا می‌کند، این‌ها به فکر اجرای اصلاحات اقتصادی می‌افتند، انگیزه پیدا می‌کنند، انگیزه اصلاحات پیدا می‌کنند، انگیزه پیدا می‌کنند که خودشان را از وابستگی نجات بدهند. پس فشارِ کاهش درآمد منابع طبیعی، این حُسن بزرگ را نه فقط برای ما، [بلکه]برای همه کشور‌های مشابه ما دارد که آن‌ها را از وابستگی به این منبع طبیعی، از این تک محصولی بودن، از این اقتصاد نفتی - که یکی از بزرگ‌ترین مشکلات اقتصاد ما این است که نفتی است، وابسته به نفت است- نجات خواهد داد. الان در کشور، مطالعات وسیعی شروع شده است برای اینکه ما چگونه بتوانیم کشور را با درآمد‌های غیرنفتی اداره کنیم. پس نیاز برای ما حرکت ایجاد می‌کند، انگیزه ایجاد می‌کند. وقتی که دستمان از درآمد نفتی به طور کامل- یعنی درآمد کاملِ نفتی- کوتاه شد، طبعاً راه‌های جایگزین را می‌گردیم پیدا می‌کنیم، این کاری است که شروع شده و به توفیق الهی به نتیجه خواهد رسید، ملت ایران بعد‌ها ثمره آن را خواهد چشید، نتیجه‌اش را خواهد دید.»

درهمین راستا دولت در ارائه بودجه سا ل 99 درآمد ناشی از نفت را از بودجه جاری حذف و فقط به امور عمرانی اختصاص داد و این یعنی تبدیل تهدید به فرصت.

فرصت زلزله

در راستای تبدیل تهدید به فرصت توانستیم در مجموع ۱۶۰۰ روستایی که درکرمانشاه خسارت دیده بودند ۶۰۷۸ خانه اضافه نسبت به قبل از زلزله ساخته شود و در شهرها هم میانگین طبقات ساختمانی از ۱.۳ طبقه در ارتفاع به ۳.۴ طبقه رسید.

۲۲ هزار مورد نیز مربوط به واحدهای صنعتی، صنفی، اقتصادی، کشاورزی و مذهبی از جمله مساجد در دست اقدام هستند و بازسازی ها با سرعت مضاعف در حال انجام است.

با مشارکت و روحیه بالای مردم و بسج و سپاه و نهادهای انقلابی طی این مدت کوتاه ۱۳۰ هزار واحد مسکونی، تجاری، صنعتی، کشاورزی و زیرساختی با این پس لرزه ها ساخته شد.

فرصت سیل

آیا سیلاب به مانند حوادث طبیعی دیگر همچون زلزله، طوفان و سونامی و... یک تهدید است؟

بررسی‌های علمی و تجربیات مدیریت سیلاب نشان می‌دهد که جنس سیل کاملاً متفاوت از سایر حوادث طبیعی است و اگر مدیریت علمی و صحیح انجام شود، نه تنها یک تهدید، که یک فرصت طلایی برای سیراب کردن سفره‌های زیرزمینی، مدیریت مخازن سدها برای آب شرب و کشاورزی و... است. اما سؤال اساسی اینجاست که چرا در کشور ما همواره سیل به عنوان یک تهدید مطرح می‌گردد؟

سیلی که ابتدای سال در بیش از 20 استان موجب خرابی و آسیب به خانه ها و دام و کشاورزی شد فرصتی شد برای :

1- بودجه سد سازی دوباره احیا شود

2- مسیلهایی که به علت خشکسالی بسته شده بود دوباره باز و به حریم تبدیل شود

3- مثتحدثات اطراف رودخانه ها تخریب و فاصله حریم آنها رعایت شود

4- آبخیز داری برای جذب و جمع آوری آبهای سطحی جدی گرفته شود

5- فاضلابهای شهری و آبروهای شهر ها آسیب شناسی شود

6- شهرهای کنار دریا که ارتفاع آنها از سطح دریا کم است بفکر بازسازی زیرساختها ی خود بیافتند

7- جانمائی کشاورزی در مناطق سیل خیز تغییر و اصلاح شود

8- حضور انسان‌دوستانه اقشار مختلف سپاه و بسیج و روحانیت و مسئولین در کنار خسارت دیدگان

فرصت تحریم پتروشیمی

درحالی که تحریم ها به اوج خود رسیده که شرکت پتروشیمی شازند بزرگترین تعمیرات اساسی طول عمر خود را بدون اتکا به توان خارجی و با صرفه جویی ۷۰ درصدی ارزی با موفقیت به پایان رساند.

همچنان که مقام معظم رهبری تاکید بر تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها دارند. یکی از این فرصت ها در اورهال پتروشیمی شازند رخ داده است. به گفته مسئولین این پتروشیمی، تا پیش از این هیچ گاه نیروهای متخصص داخلی حق دخالت در فرآیند اورهال تجهیزات اصلی پتروشیمی شازند را نداشته و شرکت های خارجی تامین کننده قطعات از جمله زیمنس دانش فنی اورهال را در اختیار ما قرار نمی دادند. اما در این اورهال ما بدون کوچکترین اتکا به متخصصان خارجی این پروژه را بدون ثبت هیچ حادثه ای به انجام رساندیم. از این رو با اقتدار می گوییم که تعمیرات اساسی پتروشیمی شازند در نوع خود کم‌نظیر بوده و ما از همین جا اعلام آمادگی می کنیم که هر شرکت دیگری نیاز به تعمیرات داشته باشد این توانمندی وجود دارد که تجربیات و خدمات خود را در اختیارشان قرار دهیم.

فرصت تحریم تسلیحاتی

در مراسمی به مناسبت گرامیداشت ایام دفاع مقدس، برگزار شد ؛ 5 دستاورد جدید نیروی زمینی ارتش شامل خودروی زره پوش با نام روئین تن، ربات رزمی هوشمند، پهپاد سبک و دست پرتاب، اخلالگر هواپیماهای بدون سرنشین و طرح تبدیل راکت های نازعات به موشک با قابلیت نقطه زنی با نام «لبیک-1» رونمایی شد. همچنین سامانه اخلالگر گنبدی و جهتی «شاهد» جدیدترین دستاورد کشورمان برای مقابله با ریزپرنده‌ها است که با دستیابی به این سامانه، ایران جزو معدود سازندگان سامانه‌های پدافند گنبدی در دنیا خواهد بود.

کشوری بودیم که در زمان جنگ نمیتوانستیم سیم خاردار تولید کنیم؛ اسلحه بسازیم؛ تانک بسازیم و یا حتی پیچ تانک را باز کنیم. روزها و سالها تلاش شد تا اینکه قدم قدم به تولید تجهیزات نظامی رسیدیم و امروز اینجا هستیم که آوازه ی پیشرفت های نظامی ایران در دنیا بر سر زبان ها افتاده است. حالا در کنار این تجهیزات بزرگ باید نام صدها تجهیزات دیگر را گنجاند که همگی در سایه تلاش و همت برای تامین امنیت این مرز و بوم بدست آمده است.

فرصت "تهدید به تحریم" بنزین

با سرمایه گذاری صورت گرفته در بخش میعانات گازی و همچنین راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس و سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد دلاری برای به روز کردن پالایشگاه‌های آبادان، اراک، اصفهان و تهران موجب شد تا پس از سال‌ها در تولید بنزین به خودکفایی برسیم.

در حال حاضر با صدور کارت سوخت و افزایش قیمت بنزین و کاهش مصرف 20 میلیون لیتر درروز ؛ روزانه 25 میلیون لیتر تولید مازاد بنزین داریم که در فصل زمستان با کاهش سفر‌ها این مازاد تولید می‌تواند به حدود ۳۰ میلیون لیتر برسد و بالطبع صادرات آن نیز افزایش خواهد یافت و از نظر ارزی نیز به نفع کشور خواهد بود.

فرصت اعتراضات مردمی درعراق و لبنان

پروژه ی اعتراضات مردمی درعراق و لبنان و تبدیل آن به اغتشاش و خرابکاری و بی ثباتی و ناامنی به منظور سقوط دولتهای طرفدار مقاومت تهدید جدی برای مقاومت و سرگرم کردن آن به داخل کشور ها و کاهش تحرک و هوشیاری جبهه مقاومت در برابر اسرائیل بود این تهدید که هدف ایجاد شکاف بین ملتهای عراق و لبنان با ایران را نیز دنبال میکرد در بخش فرهنگی با دعوت میزبانان اربعین از عراق به ایران و دیدارشان با مقام معظم رهبری کاهش و از همراهی ملت عراق با اغتشاشگران کاست و اغتشاش را منحصر در عوامل منافقین و بعثی ها و جریانهای انحرافی وشیعه انگلیسی کرد و اعتراض را به جریان رهبران مذهبی و مرجعیت محدود کرد .

اما این تهدید فرصتی را برای نظام جمهوری اسلامی پدید آورد تا پروژه دوساله ی استکبار و ضد انقلاب را با تجربه ی عراق و لبنان طی سه روز جمع و مهار ساخته و توطئه عظیم دشمن را برای براندازی و سقوط دولت خنثی کند و با هدایت و مشاوره نگذارد خلاء قدرت در عراق و لبنان موجب تضعیف جبهه مقاومت و بازگشت دوباره داعش گردد.

فرصت اغتشاشات 25 آبان

اعتراضات اخیردر ایران که ناشی از سرباز کردن د مل چرکین ؛ گرانی و بیکاری جوانان و نابرابری و تبعیض و فقر در نقاط محروم و حاشیه شهر ها ومناطق مهاجر نشین وکاهش سرمایه اجتماعی دولت در اثر عدم تحقق وعده ها و...

بود ، به بهانه افزایش بی مقدمه چینی و زمینه سازی بنزین توسط دولت شروع و باتوجه به وجود عوامل نفوذی دشمن در بدنه دولت موجب ورود زود هنگام ضد انقلاب به عرصه تقابل با نظام همچون عراق و لبنان با سوار شدن بر موج اعتراضات و تبدیل آن به خرابکاری و ناامنی شد این تهدید که توطئه ی عظیمی پشت سر آن بود فرصتهای زیر را با تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی پدید آورد:

1- فتنه سال 98 دشمن افشا وقبل از موعد توسط مردم خنثی شد

2- عوامل آموزش دیده و اعزامی دشمن از بیرون کشور برای خرابکاری شناسائی و دستگیر شدند

3- نقش مسئول آمد نیوز ( زم) در برنامه ریزی قبلی این فتنه مشخص شد

4- نقش سفارتخانه های خارجی بویژه انگلیس در این فتنه مجددا بر ملاشد

5- نقش نفوذیها در دستگاههای اجرائی کشور برای اطلاع پیدا کردن از اقدام دولت مشخص شد

6- نقاط آسیب پذیر امنیتی شهر ها و محلات مشخص شد

7- ناکارآمدی دولت مردان در اجرای قانون در مقایسه با دولت قبل برای مردم روشن شد

8- آثار و تبعات کم نوجهی دولت به مردم واقشار محروم وافزایش فاصله طبقاتی و نابرابری در جامعه بر دولت روشن شد .

9- ناهماهنگی و تناقض در اجرای قانون در بین مسئولان اجرائی و عدم انسجام و برنامه ریزی کافی ودقیق دراین رابط دلیل سوء مدیریت دولت شد

10- هوشیاری مسئولین اطلاعاتی و امنیتی برای پیشگیری از این نوع فتنه ها افزایش یافت

11- با تدبیر رهبری از ایجاد خلاء قدرت در کشور مثل عراق و لبنان بوسیله افراد و جریانهای عجول و تندروجلوگیری شد .

12- ضررت بازگشت بسیج به محلات و فعال شدن در عرصه حفظ امنیت و مقابله با تهدیدات احساس شد

13- ضرورت توجه دولت به حاشیه نشینها و رسیدگی به مشکلات آنها برای دولت روشن شد .

14- تاثیر اینترنت با سرور خارجی در گسترش فتنه ها وتهدید آن برای امنیت ملی برای همه اثبات شد .

15- طعم تلخ ناامنی ناشی از توطئه دشمنان برای مردم چشیده شد و حالا مردم قدرامنیت را بیشتر حس میکنند.

16- دست حامیان و با نیان و زمینه سازان وپهلو دهندگان و میدان دهنده گان به دشمنان در جریانهای سیاسی و مطبوعات و نویسندگان نامه ها بیانیه ها برای مردم رو شد .

17- نقش رهبری و ولایت فقیه در مهار مدبرانه ی این نوع تهدیدات برای مردم و دشمنان مشخص شد .

18- مردم متوجه شدند که هم باید با حضور در صحنه حمایت خود از نظام و رهبری را به رخ دشمنان بکشند و هم اینکه صف اعتراضی خود از اغتشاش گران را جدا کنند .

19- احزاب و تشکلهای سیاسی متوجه شدند که اگر اعتراضات درست مردم را مدیریت قانونمند نکنند ، اعتراضات توسط ضد انقلاب و آشوب طلبان مصادره و بی نتیجه خواهد شد .

20- مجلس شورای اسلامی متوجه شد که در ریل گذاری برای دولت در اداره کشور باید جلو اعمال سلیقه ی سیاسی دولتها در اجرای قانون را بگیرد .

فرصت انتخابات مجلس

اینک مهمترین فرصت تاریخی پیش روبرای ملت ایران ؛ فرصت انتخابات است.

سیاستمداران آمریکا گفته اند که به هر قیمتی شده نباید بگذاریم نیروهای طرفدار آیه الله خامنه ای به مجلس راه پیدا کنند بلکه باید زمینه را برای کسانی که طرفدار مذاکره و ارتباط با غرب هستند فراهم کنیم!

حال فرصت مهمی برای ملت ایران است هویت ضد استکباری و ضد آمریکائی خود و انقلاب و نظامش را با نه گفتن به غربگرایان و سازشکاران با آمریکا و غیر انقلابی ها و غیر ولایی ها انتخابات را به صحنه ی حمایت وسیع از رهبری و نظام جمهوری اسلامی و مدافعان بیانیه گام دوم انقلاب و نیروهای انقلابی وجهادی و جوانان دانشمند و فرهیخته و بصیر تبدیل کنند. انشالله


https://shoma-weekly.ir/JZc2ab