ادب و هنر

وقتی شورای سیاست گذاری وارد عمل می‌شود

چند سالی است طرح ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در فرصت پیش از خطبه‌های نماز جمعه سراسر کشور اجرا می‌شود. طرحی که می‌خواهد در کنار کم کاری دیگران تلاشی برای تقویت فرهنگ مطالعه داشته باشد. این طرح تلاشی است که به همت مجمع ناشران انقلاب اسلامی و با همکاری شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور در حال پیگیری و اجرا است.
اسم شورای سیاست گذاری رویش است، یعنی مجموعهای که وظیفهاش تهیه و ابلاغ سیاست هاست. بدیهی است که چنین شورایی ورود به اجرا نداشته باشد و اقدام عملی نکند. اما گاهی از اوقات شوراهای سیاست گذاری هم آستین بالا میزنند و وارد عمل میشوند. واضح است که اگر در یک اقدام و روند فعالیتی سازمانی کم کاری کند، سازمانهای دیگر باید گره کم کاری او را باز کنند.

چند سالی است طرح ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در فرصت پیش از خطبههای نماز جمعه سراسر کشور اجرا میشود. طرحی که میخواهد در کنار کم کاری دیگران تلاشی برای تقویت فرهنگ مطالعه داشته باشد. این طرح تلاشی است که به همت مجمع ناشران انقلاب اسلامی و با همکاری شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور در حال پیگیری و اجرا است.

در هفته دفاع مقدس رویکرد معرفی این طرح هم حال و هوای دفاع مقدسی پیدا کرد. در این هفته کتاب «حکایت زمستان» نوشته سعید عاکف، که از پرفروشترین کتاب های حوزه دفاع مقدس بوده و تاکنون با انتشار ۱۵۴۰۰۰ نسخه توسط انتشارات مُلک اعظم به چاپ پنجاهم رسیده است، در نماز جمعه سراسر کشور معرفی شد که با استقبال مخاطبان روبه رو گردید.

«حکایت زمستان» روایتی متفاوت از صفحهای ماندگار از دیوان افتخارآمیز دفاع مقدس است. روایت مقاومتها و مظلومیتهای اسرای ایرانی در زندانهای بعثیها و منافقین که از زبان آزاده سرفراز عباس حسینمردی و با قلم شیرین سعید عاکف بیان شده است. در کتاب «حکایت زمستان» عباس حسینمردی راوی شجاعت رزمندگان دلیری میشود که تا آخرین نفس برای دفاع از دین و سرزمین خود مقاومت کردند. داستان رشادتها و پایداری های رزمندگان اسلام، شرایط عجیب و حیرتانگیز اردوگاههای عراقی، فضای روحی و روانی دشوار دوران اسارت، و شکنجههایی که گرچه تصورش برای انسان مشکل میباشد اما حقایقی است که بر جریده تاریخ ثبت شده است. مقاومتی که رزمندگان این سرزمین در کتاب «حکایت زمستان» از خود به نمایش میگذارند، چنان شگفتآور است که جز با مدد الهی امکانپذیر نیست. مقاومتی که از همت بلند اسرا در آن شرایط سخت و دشوار سخن میگوید؛ از حافظ کل قرآن شدن بعضی از آنان و باسواد گشتن عدهای دیگر گرفته تا زیرکی و خلاقیتهایشان در به ستوه آوردن افسران عراقی و منافقین که در جای جای کتاب به چشم میخورد و گاهی هم به زبان طنز بیان شده است. عباس حسین ‏مردی در خلال خاطرات «حکایت زمستان» از ارتباط معنوی اسرا با اهل ‏بیت علیهمالسلام و نجات از مرگ حتمی در زیر شکنجههای طاقتفرسای بعثیها با توسل به آن ذات مقدسه سخن میگوید و رمز و راز موفقیت‏های آنها را در همین‏جا جستجو میکند. خواننده بارها همراه با راویِ کتاب به استقبال شهادت میرود و میبیند که رزمندگان اسلام چگونه دشمن را در خانه خودش زمینگیر کردند. نثر ساده و روان، تقسیم بندی خاطرات به داستان های کوتاه مرتبط با هم، ایجاد جذابیت و هیجان در بیان مطالب، از ویژگی های خوب کتاب «حکایت زمستان» است.

https://shoma-weekly.ir/jHBO4e