نگاه

وظیفه نهاد بیست و هفتم در قبال فرهنگ عفاف و حجاب

درجلسه شماره 566 تاریخ 4/5/84 و تصمیم بعدی آن در جلسه 589 تاریخ 14/2/85 بالاترین نهاد فرهنگی کشور یعنی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با حکم و امضاء رئیس جمهور وقت مصوبه‌ای در 409 بند به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و 25 دستگاه دیگر ابلاغ نمود که بنظر می‌رسد مهمترین رخداد قانونی و وظیفه‌شناسی فرهنگی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه عفاف و حجاب بوده است.
نصر عزیزی- در قبال موضوع فرهنگ عفاف و حجاب دو گروه مخاطب وجود دارد. گروه اول 26 دستگاه حکومتی و دولتی میباشند که قانون برای آنها وظیفه تعیین کرده است. گروه دوم عامه مردم هستند که در خصوص وظایف آنها اشارهای خواهد شد.درجلسه شماره 566 تاریخ 4/5/84 و تصمیم بعدی آن در جلسه 589 تاریخ 14/2/85 بالاترین نهاد فرهنگی کشور یعنی شورایعالی انقلاب فرهنگی با حکم و امضاء رئیس جمهور وقت مصوبهای در 409 بند به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و 25 دستگاه دیگر ابلاغ نمود که بنظر میرسد مهمترین رخداد قانونی و وظیفهشناسی فرهنگی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه عفاف و حجاب بوده است.

در یک ارزیابی مختصر و اولیه که با همین قلم از مصوبه مزبور در سال 89 انجام گرفت، به لحاظ ماهیتی 19 نوع اقدام باید توسط 26 دستگاه متولی انجام پذیرد. توجه به این موضوع از این جهت مهم است که در حوزه عفاف و حجاب خلاء قانونی وجود ندارد و سه عنصر اعتقاد عملی مسئولان، شجاعت و حساسیت آنها و برنامه عملیشان از الزامات و ضروریات اقدام در این عرصه است اگر این دو پیش فرض را قبول داشته باشیم که اولاً مردم به دلایل فراوان علاقهمند و مشتاق عفاف وحجاب هستند، دوم اینکه در شبیخون فرهنگی دشمنان ما هدفگذاری عفاف و حجاب از اولین اولویتهای مفسدهآمیز مقابله با این نوع اعتقادات است، لذا از همین سوراخ که تجربه تاریخی نیزمؤید آن است، گزیده میشویم. در رویکرد تساهل و تسامح فرهنگی دو دوره 8 ساله دولتهای آقای هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی این ضعف بنیان گرفت و با مصوبه مذکور دولت آقای احمدی نژاد نیز اعتقادی به اجرای آن نداشت و باید منتظر باشیم دولت آقای روحانی در این زمینه در سه سال باقیمانده چه اقدامی خواهد نمود؟

اما وظیفه مردم چیست؟

1- امر به معروف و نهی از منکر در همه زمینهها و از جمله عرصه عفاف و حجاب واجبی همگانی است که بی تفاوتی و سستی در قبال آن عقوبت دنیوی و اخروی دارد و سکوت آگاهانه و یا از روی نداشتن انگیزه و یا بی مسئولیتی تفسیر عینی نداشتن تأثیر عباداتی نظیر نماز و روزه و حج و امثال آنها در همزیستی زندگی دینی خواهد بود.

2- پدران و مادران و خانوادهها مراقب بی عفتی و بی حجابی فرزندان خود باشند، مطالعات و تجربه نشان میدهد این بلای خانمانسوز زندگی را در نهایت به کام خانوادهها تلخ خواهد نمود و حساب و کتاب آخرت جای خود دارد. خانوادهها یقین داشته باشند بسیاری از طلاقها و از هم پاشیدگی زندگی زوجهای جوان ارتباط مستقیم و مؤثری با بی عفتی و بی حجابی دارد.

3- نهاد تربیتی و دینی آموزش و پرورش و دانشگاهها به خود آیند و خطری که سبک نظام زندگی غربی و سوسیالیستی را به نابودی کشانده است، قابلیت پیشگیری در میان میلیونها نوجوان و جوان دانشآموز و دانشجو را خواهد داشت. اگر فرهنگیان دلسوز و متعهد و اساتید دانشگاهها هر کدام سهمی 5 درصدی را در کلاسهای درس خود برای هدایت بنیادی به امر عفاف و حجاب داشته باشند، با فرض 50 درصد موفقیت نسبی میلیونها نفر را سالانه در حیطه تربیت و هدایت قرار میدهند و مطمئن باشند خانوادهها ضمن استقبال، تشویق به همکاری و مشارکت خواهند شد.

4- خانوادهها از خطر شبکه های مجازی و ماهوارهها و فیلمهای مستهجن و بازیهای رایانهای و گوشیهای همراه غافل نباشند و باور کنند که آتش سوزنده عفاف و حجاب در خانوادههای آنها روشن است و باید خاموش گردد.

5-هیچ عمل و عکسالعمل و اندیشه و تصمیم و رفتاری در نظام خلقت وجود ندارد که یک دستورالعمل و راهکار ساده دینی نداشته باشد. لذا خانوادهها در کنار تلاش برای بالا بردن سطح رفاه و خوراک و پوشاک و مسکن و سایر نیازمندیها، نباید از خوراک دینی و معنوی در حوزههای عفت و پاکدامنی و پوشش دینی مناسب غافل باشند. یک نوع تفسیر صحیح عزاداریهای حسینی و ایام عاشورا، معطوف نمودن ذهن و فکر و قلب و رفتار به سوی عفت و پاکدامنی و حجاب است. در غیر اینصورت سینهزنی و نذری دادن با بیحجابی هیچ سنخیت و رابطهای نخواهد داشت.

6- مسئولان خدمتگزاران مردماند و اعتبار و ارزششان به سطح و نوع و کیفیت خدمت است در خصوص وظیفه دستگاهها بر اساس جدول مورد نظر مردم انتظار دارند این سازمانها گزارش عملکرد خود رادر این رابطه ارائه دهند و عامه مردم به طرق مختلف از مسئولان نیز مطالبه نمایند.

https://shoma-weekly.ir/cDYZAS