نگاه

وظیفه روحانیت سخت‌تر شد

مقام معظم رهبری، حضور در این عرصه را یک جهاد برای روحانیت دانستند، و البته که این جهاد از جهاد نظامی نیز سخت تر است؛ چون در جهاد فرهنگی و در فضای مجازی، گاهی اوقات دوست و دشمن و حق و باطل قاطی می شوند و جای آنها عوض می شود؛ اینجاست که روحانیت باید از سنگرها و فرصت های بعضاکم نظیری که وجود دارد استفاده کنند.
حجت الاسلام محمد خرسند- فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری و تکلیفی که ایشان بر دوش روحانیت گذاشتند؛ مبنی بر پاسخگویی به شبهات در فضای مجازی، وظیفه جامعه روحانیت را سنگین تر می کند. یکی از حربه های دشمن برای متزلزل کردن نظام جمهوری اسلامی، سست کردن پایه های نظام جمهوری اسلامی است؛ پایه اصلی نظام، اعتقادات دینی مردم است؛ یعنی مردم بر اساس دغدغه دین، با حکم امام- به عنوان مرجع تقلید خود و شخصی که حلال و حرام خود را از او گرفته اند- به خیابان ها آمدند و انقلاب کردند.

بنابراین، دشمن که از این جایگاه لطمه دیده است، تلاش می کند که آن را متزلزل کند؛ بر این اساس، شبهاتی را بر محور کم رنگ کردن شاخصه های دینی، زیر سؤال بردن کارآمدی دین و عدم پایبندی جوانان به واجبات شرعی مطرح می کند. پس اینجا چه کسانی باید سینه سپر کنند؟ کسانی که خود کارآزموده باشند و معارف دینی را از عمق وجود باور داشته باشند؛ این وظیفه روحانیت است؛ شاید هم مقداری برای این کار، دیر شده باشد ولی جلو ضرر، از هر جایی که گرفته شود نفع است.

امروز فضای مجازی فرصت فکر کردن و تحقیق درباره مسائل را از جوانان ما گرفته است؛ یک پمپاژ و بمباران اطلاعاتی در جریان است و قابل مهار هم نیست. ارگان هایی که با این فضا مرتبط هستند؛ مثل شورای عالی فضای مجازی، باید یک تعریفی برای آن ارائه دهند و نوعی نظارت بر آن حاکم کنند.

مقام معظم رهبری، حضور در این عرصه را یک جهاد برای روحانیت دانستند، و البته که این جهاد از جهاد نظامی نیز سخت تر است؛ چون در جهاد فرهنگی و در فضای مجازی، گاهی اوقات دوست و دشمن و حق و باطل قاطی می شوند و جای آنها عوض می شود؛ اینجاست که روحانیت باید از سنگرها و فرصت های بعضاکم نظیری که وجود دارد استفاده کنند. بالاخره مردم به روحانیت اعتقاد دارند و نفوذ معنوی آنها را پذیرفته اند و علی رغم تمامی شبهات، امروز نفوذ کلام روحانیت در جامعه بسیار بالا است و باید از این فرصت استفاده کرد تا ان شاءالله بتوان پاسخگوی شبهات بود.

https://shoma-weekly.ir/gJrzp6