نگاه

وظیفه دو سویه دولت و مردم

مشکلات اقتصادی در کشور تنها یک راه حل دارد و این راه حل همانا اقتصاد مقاومتی است که با تکیه بر ظرفیت‌های درونی کشور می‌توان به قله‌های موفقیت در جهان دست پیدا کند.
محمد علی امانی- یکسال از نسخه عملیاتی رهبر معظم انقلاب برای اقتصاد بیمار ایران میگذرد. «اقتصاد مقاومتی» امروز به عنوان مدل بومی و الگویی کارآمد که میتواند کشور را در مقابل هر گونه تحریم و تهدید مصون داشته و به قلههای پیشرفت برساند؛ در دستان اقتصاددانان کشور است. اما سخنان معظم له نشان میدهد که از کارنامه یکسال گذشته رضایت ندارند. تحقق اهداف این مدل اقتصادی نیازمند نقش مکمل مردم و دولت در کنار یکدیگر است.

وظایف مردم در مدل اقتصاد مقاومتی: بزرگترین وظیفه مردم در مدل اقتصاد مقاومتی «اصلاح الگوی مصرف» است. مصرف کمتر به ویژه در محصولات خارجی و وارداتی منجر به کاهش واردات میشود تا سرمایه کشور بتواند بیشتر در خدمت تولید قرار گیرد.

دومین وظیفه مردم مصرف محصولات داخلی و ایرانی است زیرا این مسئله میتواند موجب شود تا تولید کنندگان داخلی نیز تقویت روند رو به رشد خود را با سرعت بیشتری ادامه دهند.

سومین وظیفه مردم در مدل اقتصاد مقاومتی موضوع پرداخت مالیات است که متاسفانه هنوز در کشور جز قشر کارمندان و کارگران که با دقت مالیات آنها بررسی و اخذ میشود بسیاری از سرمایه داران از مالیات فرار میکنند که با اصلاح این الگو و پرداخت مالیات میتوان وابستگی بودجه کشور به نفت کمتر شده و تحریمها نتواند به کشور ضربه بزند. بهره وری در کار نیز از دیگر وظایف مردم میباشد زیرا هر فرد عاقلی میداند میزان موفقیت اقتصاد یک کشور به میزان بهره وری نیروی کار آن کشور ارتباط مستقیم دارد و اگر ما به عنوان مردم نسبت به بهره وری فعالیتهای شغلی و حتی غیرشغلیمان اهتمام نداشته باشیم تصور اینکه کشور به سمت بهره وری پیش برود تقریباً پوچ خواهد بود. وظایف دولت در اقتصاد مقاومتی: دولت به عنوان مجری امور اجرایی در کشور نقشی اساسی و بیبدیل در موضوعات کلان بر عهدا دارد. دولت در موضوع اقتصاد مقاومتی در ابتدا باید با ایجاد نظام تربیتی و آموزشی متناسب، نیروهای مفید و کارآمد را پرورش دهد تا در ابتدای نیروی تامین این مدل اقتصادی فراهم شود.

وظیفه دوم دولت فرهنگسازی و سیاستگذاری متناسب با حمایت از تولید داخلی است که بیشترین تاثیر را در اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی میتواند داشته باشد. دولت باید با ابزار و سیاستی که در اختیار دارد مانع از ورود محصولات مصرفی خارجی شود و همچنین با حمایت از تولید کنندگان داخلی زمینه رشد آنها را فراهم آورد.

از ابزار دیگری که در اختیار دولت بوده و وظیفه دارد از آن بهترین استفاده را انجام دهد موضوع دیپلماسی و رصد هوشمندانه دشمنان است. دولت باید در مقابل اعمال دشمنان واکنش سریع و هوشمندانه داشته باشد زیرا یکی از مهمترین موضوعات در اقتصاد مقاومتی دیپلماسی فعال و هوشمندانه است.

همچنین دولت باید با اجرای عدالت زمینه هرگونه فساد اقتصادی در کشور و رانت سازی در درون خود دولت را از بین ببرد تا با اقتصادی پاک زمینه اقتصاد مقاومتی را فراهم سازد.

یکی دیگر از مهمترین وظایف دولت ایجاد زیرساختهای مناسب اشتغال و کارآفرینی است زیرا دولت میتواند با ترمیم فضای اقتصادی و ایجاد انگیزههای تولیدی، تمایل مردم به سوداگری را کاهش دهد.

در مجموع آنچه مشهود است مشکلات اقتصادی در کشور تنها یک راه حل دارد و این راه حل همانا اقتصاد مقاومتی است که با تکیه بر ظرفیتهای درونی کشور میتوان به قلههای موفقیت در جهان دست پیدا کند.

https://shoma-weekly.ir/KNSqfT