نگاه

وظایف هفت گانه ی مؤتلفه ی اسلامی

بسیاری از اعضای شورای مرکزی این تشکیلات حدود نیم قرن در میادین اندیشه و عمل تجربه دارند و در عین حال از روز نخست خلوص مخلصان نیز آن را همراهی می کرد؛ انشاء الله تا آخر چنین خواهد بود. هم اکنون، حزب وظایف مهمی بر عهده دارد و لازم است با تلاش مظاعف در آن چه که مقدور است تکالیفش را در هر مقطعی به انجام برساند. از جمله وظایف این تشکل الهی این است:
جواد مقصودی- احزاب مختلفی در دنیا هستند و فعالیت دارند و در بسیاری کشورها نیز احزاب زیادی شکل گرفته اند. هر حزبی اهداف خاصی را دنبال و برای آن تلاش می کند. بسیاری از گروه ها بر مبنای جهان بینی و مرام و مسلک خود حزبی را ایجاد کرده اند وعده ی دیگری هم برای به دست گرفتن قدرت و تسلط بر دیگران به چنین کاری دست زده اند. به هر صورت، احزاب مختلف موجود در جهان هر کدام بر محور ایده و مرام خود حرکتی را آغاز کرده اند و نیز بر آن مبنا شرح وظایف نوشته و چارت کشیده اند و همه ی اعضا را ملزم کرده اند که هر دستوری را که حزب و سران تصمیم گیر آن صادر کردند همه ی اعضا موظف اند بدون چون وچرا به آن پای بند باشند و به آن عمل کنند.
عمدتاً، این مَفهومِ حزب در غرب و در دنیاست لکن باید دانست که حزب در نظام ارزشی الهی چه جایگاهی دارد؟ شرح وظایفش چیست؟ آیا اعضای آن موظف اند هر مطلبی را که از بالا به آن ها ابلاغ شد بدون چون وچرا انجام بدهند ولو این که در یک مورد خود به فساد آن یقین داشته باشند یا نه می توانند در آن  مورد به نظر خودعمل کنند؟ بهترین سؤال مطرح در یک حزب الهی این است که آیا روند آن تشکیلات به گونه ای است که اگر آن را در پیشگاه حضرت ولیعصر(عج)عرضه کنند، آن حضرت آن را توشیح کنند و مهر تأیید بر آن بزنند؟ به نظر می رسد تحقیقات کامل برای یک حزب صددرصد اسلامی که دارای اساس نامه ای باشد که تماماً از قرآن کریم و احادیث معصومین(ع) برگرفته باشد و اندیشمندان حوزه و دانشگاه همراه با طراحان و برنامه ریزان نشسته باشند و آن را برای جهان اسلام تدوین کرده باشند هنوز انجام نشده است. لذا، امید است خواص از امت اسلامی در این زمینه، که هنوز کار کاملی صورت نگرفته است، اقدام و پیرامون چنین حزبی اندیشه کنند و برای آن شرح وظایف بنویسند و آن را به دنیای اسلام و احزاب اسلامی سراسر جهان عرضه کنند که مجموعاً احزاب اسلامی و الهی در یک روند متقن و تام تلاش کنند تا بتوانند مشمول آیات الهی قرآن کریم:« الا ان حزب الله هم المفلحون»« فَإنَّ حزب الله هم الغالبون» باشند. ثانیاً، با انجام این عمل و وحدتی که بین احزاب الهی در جهان پدید می آید، ثمرات عظیمی نصیب امت های اسلامی می شود و زمینه ی ظهور را فراهم می سازد. نیز، همه ی احزاب الهی که دارای یک مرام و یک مقصد باشند می توانند نظام باطل و سلطه را تغییر بدهند لکن بر حسب آن ضرب-المثل معروف آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید به هر صورت بر حسب اندیشه وعقل وخرد و در حالی که کفار و منافقان بر هدم و نابودی اسلام کمر بسته اند و با هم علیه اسلام متحد شده اند«والذین کفروا بعضهم اولیاءُ بعض إلا تفعلوهُ  تکن فتنه فی الارض وفسادُ کبیر»( انفال، 73) و حزب تشکیل داده اند مسلمانان نیز عموماً و به خصوص مؤمنان و دغدغه مندان و به عبارت دیگر خواص بابصیرت اسلامیان باید با هم وحدت کنند تا با قدرت مضاعف در مقابل دشمنان خدا و دشمنان مردم مسلمان و دشمنان امت اسلامی بایستند و نگذارند که استکبار جهانی بتواند افکار شوم خود را علیه اسلام وامت اسلامی اِعمال کند. بر اساس همین انگیزه بود که عده ای از مؤمنان پرشور و متعهد از سال های 1341 و42 خطر را برای اسلام و مسلمانان هوشمندانه پیش بینی کردند و گروه های مبارز ضرورتاً برای رفع ودفع خطر بزرگ در ایجاد یک نظام تشکیلاتی که مبتنی بر ارزش های الهی باشد باهم متحد شدند و امر پیشوا و قائد خود، امام خمینی(ره)، را بر وحدت داشتن به منصه ی ظهور رسانیدند و تشکیلات آرمان گرای قدرتمندی را به نام مؤتلفه ی اسلامی شکل دادند که محور حرکت این تشکیلات کفرستیزی و اسلام خواهی و ولایت مداری بوده است. این تشکیلات ـ که از تشکل های دینی مترادف با هم و هر کدام با سوابق مبارزات طولانی در سال-های 41و42 شکل گرفت ـ در هر مقطعی به آن چه که وظیفه ی خود می دانست عمل کرد.
بسیاری از اعضای شورای مرکزی این تشکیلات  حدود نیم قرن در میادین اندیشه و عمل تجربه دارند و در عین حال  از روز نخست خلوص مخلصان نیز آن را همراهی می کرد؛ انشاء الله تا آخر چنین خواهد بود. هم اکنون، حزب وظایف مهمی بر عهده دارد و لازم است با تلاش مظاعف در آن چه که مقدور است تکالیفش را در هر مقطعی  به انجام برساند. از جمله وظایف این تشکل الهی این است:
 1- ابتدا، باید حرکت خودش را تامّ وتمام و بیش از پیش  با امام مسلمانان هماهنگ کند و آهنگ نظام ولایی را خوب تشخیص بدهد؛ نه جلوتر از آن برود و نه عقب تر بلکه ملازم آن باشد.
 2- از مجموع حرکت ها و موضع گیری ها و به دست آوردن اخبار خارج و داخل، ترفندهای دشمن را بشناسد و زیر ذره بین اندیشه قرار دهد. لاجرم در مسائل بیّن الغیّ وبین الُرّشد به روز و ساعت قبل از هر حزب و گروهی موضع گیری داشته باشد.                                        
3- حزب باید در مسائل و موضوع های مشتبه و مجهول با اهمیت ویژه با فراخوانی کارشناسان آن رشته تحقیق و کارشناسی خود را به امام مسلمانان تقدیم کند و مترصد دریافت رای مبارک معظم له باشد تا بتواند موضع گیری کند و برخورد تام با آن حادثه داشته باشد.
4- حزب برای هر مسئله ی ضروری دیگر نظر کارشناسی خود را ماهانه به مسئولان و مجریان دستگاه اجرایی کشور برساند.
5- مؤتلفه این رسالت را به عهده دارد که اعضای خود را به دو بال مهم برای حرکت مجهز کند؛ یکی از بال ها داشتن جهان بینی توحیدی و عقیدتی اسلامی است و دیگری بال دانش اجتماعی و سیاسی. صد البته نسبت به ظرفیت اعضا از بالا تا ساده ترین اعضای خود به گونه ای عمل کند که هر عضوی هر مسئولیتی را که بر دوش او قرار گرفته با آگاهی کامل و اعتقاد عمیق و به خوبی به انجام برساند چون اعضای یک حزب الهی باید همه دارای ایمان و ایدئولوژی متقن و واحد و دارای هدف واحدی باشند. َتشَتُت و اختلاف نظر در اصول اساسی سبب فساد و تباهی یک حزب الهی است.
6- مجموعه ی وظایف و کاربردی کردن تکالیف در هر زمینه ای برعهده ی شورای مرکزی حزب است. لذا، هر چه ممکن است اندیشه وران در مرکز تصمیم گیری در کنار جوانان  پرشور باشند تا از تجربه ی طولانی مدت آنان بهره گیری شود.
7- مطلب مهم دیگری که از وظایف شورای مرکزی است این است که یک حزب الهی دنبال انجام تکالیف و وظایف خود در هر زمینه ای باشد. هدف انجام تعهد الهی است نه گرفتن یا به دست آوردن پست و مقام لکن در راستای انجام تکالیف چنانچه عضو یا اعضایی توان انجام رسالت و پستی را داشته باشند، عرضه و اظهار آن نیز لازم است، زیرا آن هم از تکالیف اعضای یک تشکل الهی است.

منبع: نشریه آموزشی حزب موتلفه اسلامی (ذکر)


https://shoma-weekly.ir/aPdoeh