نگاه

وظایف مجلس و دولت در خصوص ازدواج و فرزندآوری

خیلی ضروری است که در هر جامعه‌ای روی مسئله جمعیت دقت و توجه شود تا کشور با کاهش جمعیت مواجه نشود
سیده فاطمه فخر- خیلی ضروری است که در هر جامعهای روی مسئله جمعیت دقت و توجه شود تا کشور با کاهش جمعیت مواجه نشود، زیرا بزرگترین عامل رشد و ترقی جوامع انسانی نیروی انسانی آنهاست. باید به این موضوع توجه کنیم که جامعه ما جوان است و در عین حال جمعیتمان رو به پیری میرود. جامعه پویا، پرتحرک و مقاوم نیاز به نیروی انسانی فعال، با نشاط و مقاوم دارد. در این زمینه مقام معظم رهبری در فرمایشات خود به نمایندگان مجلس یازدهم به ازدواج و تسهیل آن و فرزندآوری و افزایش جمعیت برای جلوگیری از سیر جامعه به سمت جمعیت پیر تأکیدات فراوانی فرمودند.

انتظار از مجلس

انتظار میرود از مجلسی که معظمله آن را قویترین و انقلابیترین مجلس دانستند با تصویب قوانین و نظارت بر اجرای قوانین اجتماعی و اقتصادی قبلی شرایط را به سمت رشد و رفع مشکلات جمعیتی سوق دهند. نمایندگان مجلس باید قوانینی را به تصویب برسانند که هزینه فرزندآوری را پایین بیاورند. ایجاد تسهیلات و تأسیس بیمارستانهایی که با تخفیف زیاد لوازم و پروتکلهای بهداشتی دوره بارداری را برای فرزندان دوم و سوم خانوادهها فراهم میکنند از دیگر این تمهیدات است.

سیاستهای حمایتی و تشویقی خاصی را برای خانوادههایی که فرزند دوم، سوم یا بیشتر دارند اجرا کنند. قوانینی را برای تأمین مسکن و اولویت دادن به مسکن و هزینه تحصیل و درمان فرزندان دوم و سوم و بهبود شرایط زندگی این خانوادهها تصویب کنند، در حدی که این حمایتها برای خانوادهها عینی شود و فواید آن را لمس کنند و جرأت وارد شدن به این خدمت بزرگ را به خود بدهند، زیرا در شرایط معیشتی، فرهنگی و اجتماعی فعلی آوردن فرزندان دوم و سوم برای خانوادهها هزینهبردار است. البته قبلاً قوانین و مقرراتی در این زمینه مصوب شده و به اجرا در آمدهاند، ولی هیچکدام به حد کمال نرسیدهاند که خانوادهها نتایج آن را به صورت عینی و ملموس مشاهده کنند.

مطالبه از دولت

ما از دولت این مطالبه را داریم که با اصلاح وضع معیشت مردم و تأمین مسکن آنها و جلوگیری از تورم به مردم کمک برساند و از موانع ازدواج و فرزندآوری بکاهد.

فرهنگسازان جامعه و خیرین و روحانیت روی مواردی چند تمرکز و فعالیت کنند، از جمله فرهنگسازی و ترویج جایگاه مقدس خانواده و تشکیل خانواده با استفاده از تمامی ابزارهای تبلیغی و صدا و سیما و عوامل فرهنگساز جامعه؛ معرفی بعد ارزشی ازدواج و پرهیز از ارتباطهای بدون ازدواج که منشأ نابسامانیهای اجتماعی بسیار است؛ فراهم ساختن بسترهای اقتصادی و تسهیلات برای زندگی حداقلی دو جوان که میخواهند با ازدواج بهموقع و تشکیل خانواده به وظیفه اخلاقی و دینی خود عمل کنند، فرهنگسازی ازدواج آسان و ارائه مشاورههای مناسب برای جلوگیری از بالا رفتن سن ازدواج.
https://shoma-weekly.ir/DMifkf