نگاه

وزیر علوم در دهه چهارم

باید توجه داشت امتیاز آقای دکتر فرهادی این است که خود 8 سال مدیریت این بخش علمی را به عهده داشته و بدرستی با موانع ومحدودیت‌های آن آشنا هستند.

نصر عزیزی-حساسیت مجلس شورای اسلامی نسبت به مدیریت وزارت علوم بهانه‌ای برای چند توصیه به وزیر محترم جدید می‌باشد تا بر اساس اعتماد مجلس و انتظار رهبری از مختصات دهه پیشرفت و عدالت و حقوق عامه مردم به آنها توجه و در دستور کار قرار گیرد:

1- آقای دکتر فرهادی از نظر اجرایی، فرد با تجربه‌ای هستند واز نظر اطلاع از کش و قوس‌های جریان‌های سیاسی نیز واقف هستندکه برخی بازیهای سیاسی نه سودی برای خودشان داشته و نه مشکلی از مشکلات نظام را حل می‌کند، بلکه محملی برای رسیدن به نان و نوا و یا انجام برخی مأموریت‌های نفوذی‌ها بود که آثار زیانبار آن در دانشگاهها مشهود است. لذا اگر چه با نگاه به گذشته شاهد تغییر و تحولات زیادی بوده‌ایم، ولی وزیر محترم هم اذعان خواهند داشت که بسیاری از فرصتها را از دست داده‌ایم.

2- یکی از رسالت‌های دانشگاهها نقش‌آفرینی عینی و عملی در هدایت تحقیقاتی و نظریه‌پردازی و علمی و آزمایش بخش‌های مختلف صنعت و کشاورزی و خدمات است. برای پاسخ به وجدان بیدار و پاسخگویی مسئولیت‌پذیری به روز حساب و کتاب و از باب ارزیابی راهنمایی وزیر محترم ظرف یک ماه دستور دهند گزارش کارکرد دانشگاهها در 35 سال گذشته را در این زمینه فهرست و بررسی نمایند. قدر مسلم این است که این گزارش خالی از موارد خوشحال کننده نیست ولی با اطمینان باید گفت خلاءهای نگران کننده بسیار هستند. دلیل و سند آن که موجب اظهارنظر عامه مردم بوده و درست هم هست، مشکلات موجود در این بخش‌ها و وابستگی‌های نگران کننده به خارج از کشور است.

باید توجه داشت امتیاز آقای دکتر فرهادی این است که خود 8 سال مدیریت این بخش علمی را به عهده داشته و بدرستی با موانع ومحدودیت‌های آن آشنا هستند.

3- آقای دکتر فرهادی ضمن دارا بودن ویژگیهای مثبت که تجارب دوران پیری هم بر آن افزوده می‌شود، از اتهام حضور در جریانی که در مقاطع مختلف توسط لایه‌هایی نظام را به بیراهه‌ها و بحران‌ها گرفتار کرده‌اند و دشمنان را جری‌تر نموده‌اند، مبرا نیست ولی اطمینان داریم تجارب گذشته ایشان و تعهدی راکه به نظام و رهبری ابراز داشته‌اند، مبنایی خواهد بود برای بازنگری در نوع گزینش مدیریت‌ها و صلاحیت‌های علمی و هدایت مراکز تحقیقاتی و پژوهشی تا ان‌شاءالله شاهد باشیم در پایان چند ماهه سال جاری گزارش امیدوار کننده‌ای را از ایشان در رسانه‌ها شاهد باشیم. بدیهی است تعارفات، رودربایستی‌ها، تعلقات دوستانه و گروهی و توصیه‌های برخی اشخاص ساده و یا طمع‌کار و یا خط‌باز نباید مانعی در عزم و اراده ایشان برای تصمیمات باشد و اگر در پیشگاه حق تعالی و با صداقت انقلابی منش اعتدالی در گزینش همکاران رعایت شود، بسیاری از شبهه‌ها برطرف خواهد شد و این چیزی است که با کمال تأسف در بدنه دولت به نام اعتدال سوء استفاده‌های نامناسبی انجام گرفت.

4- موضوع حیاتی ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی که شاید از سطوح واجبات اجتماعی یک محیط علمی نظیر دانشگاه است، همچنان مورد غفلت قرار گرفته و اقدام چشمگیری صورت نگرفت. وزیر محترم نیز شاهد سرعت فوت زمان هستند. مدیر و وزیر موفق، مدیری خواهد بود که با علم به گذر پر شتاب زمان تصمیمات عالمانه، آگاهانه و محققانه مهم و راهبردی را اتخاذ و اجرای صریح و دقیق محاسبه شده آنها را نظارت و مطالبه نماید. بدیهی است اگر آقای دکتر فرهادی محیط دانشگاه را به سمت کار و تحقیق و علم پژوهی و پاسخ به مطالبات اصولی جامعه سوق دهند، هیچ جای خالی برای عرض اندام نهایی گروه‌گرایان و خط‌بازان و در نهایت سوء استفاده اصحاب فتنه باقی نمی‌ماند. لذا اگر چنین رویکردی در دستور کار وزیر محترم باشد، چه کسی با منطق می‌تواند اصلاح‌طلبان را متهم به فتنه‌گری نماید.

5- این روزها شاهد اظهارنظرهای نامیمونی از ناحیه بعضی از دست‌اندرکاران جریان فتنه نسبت به رأی خوب مجلس به آقای دکتر فرهادی و اظهارنظر خیلی خوب ایشان نسبت به خطوط قرمز بوده‌ایم. با کمال تأسف همین لایه که خود دستی بر آتش فتنه و همراهی با دشمنان داشته‌اند، در دوره جدید در دانشگاهها عرض اندام نمودند و مدیریت‌های قبلی نیز از این امر غفلت ورزیدند. لذا انتظار ملت و رهبری این است که هیچ فرصت و راهی برای حضور این عناصر در محیط دانشگاهها هموار نشود و ساده‌لوحانی که احتمالاً در بعضی مدیریت‌ها چهره عوض می‌نمایند، کنار زده شوند و راه برای نقش‌آفرینی اصلی دانشگاهها باز گردد.

6- انتظار ملت از وزارت علوم این است که سکاندار تحولات علمی و تحقیقاتی شود، رقابت‌ها را به عرصه های جهانی بکشاند، دانشمندان و نخبگان را بصورت گروهی هدایت نمایند، حضور در همه عرصه‌های اجرایی را نهادینه سازند. مدیریت کارآمدی و بهره‌وری را بعهده بگیرد، حلقه اتصال اعضای هیئت علمی و دانشجویان را با محیط های صنعتی، کشاورزی، مدیریتی، خدماتی پیوند بزند، مدیریت حل معضلاتی نظیر مسائل زیست محیطی، اشتغال، کارآفرینی، ترافیک، انحرافات اجتماعی، ناهنجاریها و... را بعهده گیرند. این رویکرد ان‌شاءلله اگر با مدیریت وزیر محترم عملیاتی شود، این دهه سهم پیشرفتی کشور را نمایان خواهد ساخت.

https://shoma-weekly.ir/zF6LYS