ادب و هنر

وارستۀ اخلاق

با توجه به نقش تأثیرگذار و مؤثر شهید صادق امانی در بنیانگذاری هیئت‌های مؤتلفه اسلامی و با عنایت به وارستگی اخلاقی و شخصیت خودساخته ایشان و کسب تجربیات فراوان در گروه شیعیان و انتقال آن به اعضای مؤتلفه به ویژه دوستان همرزمش در شاخه نظامی مؤتلفه برای اجرای اهداف و نظریات امام خمینی (ره) کتابی در راستای تبیین نقش شخصیت‌ها در تاریخ انقلاب به بررسی عملکرد شهید صادق امانی در قالب تاریخ شفاهی توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد
با شروع نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره) در اوایل دهه ۱۳۴۰ و مبارزه ایشان بر ضد رژیم پهلوی، عدهای از نیروها و شخصیتهای متدین و وارسته که برخی از آنها سابقه فعالیتهای سیاسی، اجتماعی و سیاسی را در کارنامه خود داشتند، با قبول مرجعیت دینی و سیاسی امام خمینی به او پیوستند و جزء نیروهای مبارز و فعال نهضت و انقلاب درآمدند.

اینان با مجاهدت و تلاشهای خستگی ناپذیر نقش مهمی در سازماندهی و مدیریت و تربیت اخلاقی و عقیدتی نیروهای انقلابی و انسجام آنها داشتند و در ‌‌نهایت بر سر اهداف خود جان باختند. یکی از این شخصیتها که نقش مهم و چشمگیری در نهضت امام خمینی (ره) دارد، شهید صادق امانی است.

وی در دوره جوانی با سید مجتبی نواب صفوی آشنا شد و به گروه فدائیان اسلام پیوست. هرچند عضو رسمی این گروه نبود، اما به همکاری با این جمعیت پرداخت.

او ضمن تمایل سیاسی به نواب صفوی و
آیت
الله کاشانی به موازات همراهی و همکاری با جمعیت فدائیان اسلام، به همراه عدهای از دوستانش در گروه شیعیان که خود یکی از اعضای مؤسس آن بود، به فعالیت اجتماعی و فرهنگی مبادرت ورزید. با آغاز قیام امام خمینی (ره)، امانی ضمن پذیرش مرجعیت دینی و سیاسی ایشان در مسیر اهداف و سیاستهای امام خمینی (ره) گام برداشت.

در همین راستا با همراهی و همکاری عدهای از دوستان و همرزمانش دست به تشکیل هیئتهای مؤتلفه اسلامی زد.

برجستگی چشمگیر و قابل توجه امانی آموزش تربیتی و عقیدتی اعضای جمعیت مؤتلفه اسلامی بود، به طوریکه عمده مسائل ایدئولوژیک و عقیدتی جمعیت مؤتلفه توسط امانی رهبری و سازماندهی میشد. امانی در سازماندهی قیام سرنوشت ساز ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به همراه دیگر اعضای مؤتلفه ایفای نقش کرد.

او همچنین نقش ویژهای در تشکیل شاخه نظامی مؤتلفه داشت. با توجه به همین تواناییها و فعالیتهای چشمگیر امانی بود که به جرأت میتوان او را از طراحان اصلی عملیات اعدام انقلابی منصور، نخست وزیر وقت، در بهمن ۱۳۴۳ معرفی کرد.

وی پس از عملیات بدر دستگیر و بعد از سالها مبارزه علیه رژیم پهلوی در سحرگاه ۲۶ خرداد ۱۳۴۴ به همراه دیگر همرزمانش به حکم دادگاه نظامی رژیم پهلوی به اعدام محکوم شد و به درجه شهادت نائل گردید.

با توجه به نقش تأثیرگذار و مؤثر شهید صادق امانی در بنیانگذاری هیئتهای مؤتلفه اسلامی و با عنایت به وارستگی اخلاقی و شخصیت خودساخته ایشان و کسب تجربیات فراوان در گروه شیعیان و انتقال آن به اعضای مؤتلفه به ویژه دوستان همرزمش در شاخه نظامی مؤتلفه برای اجرای اهداف و نظریات امام خمینی (ره) این کتاب درصدد است در راستای تبیین نقش شخصیتها در تاریخ انقلاب به بررسی عملکرد شهید صادق امانی در قالب تاریخ شفاهی بپردازد. این کتاب که نوشته امین عزیزی و مجتبی سلطانی احمدی است، توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی در شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و ۳۸۴ صفحه منتشر شده است، با قیمت ۱۴هزار تومان روانه بازار شد.

https://shoma-weekly.ir/oedrsE