نگاه

واردات میوه ممنوعه! چرا؟ ترخیص گیرنده کیست؟

معمای افزایش واردات میوه در عین ممنوع بودن آن کشف شد.

محمد شهاب- معمای افزایش واردات میوه در عین ممنوع بودن آن کشف شد، بنابر آنچه که وارد کنندگان میوه های خارجی به خبرنگار شما ابراز داشتند، عامل اصلی واردات میوه های خارجی جریانی خاص در اقتصاد می باشد که بی ارتباط با مبادی گمرک نیست، زیرا منفعت فراوانی که در این تجارت وجود دارد، مبلغی نیست که بتوان به راحتی از آن گذشت.
چندی است که بحث واردات مرکبات از ترکیه، ایتالیا، هند، پاکستان، ایتالیا، فرانسه، آفریقای جنوبی و...       جزء یکی از خبر های مهم رسانه ها شده است. وزارت کشاورزی در این راستا اظهار داشته است که به هیچ احد مجوز واردات میوه نداده است و  این سخنان در حالی است که تنها در سال 90 نزدیک به 24 میلیون دلار، برابر با 24 میلیارد تومان میوه های ممنوعه به طور رسمی و از مبادی گمرکات کشور وارد شده است.
در پی بررسی دقیق تر چرایی واردات ممنوعه میوه، خبرنگار نشریه شما به بازار بزرگ میوه و تره بار تهران در محل پل شهید صنیع خانی رفته و  با چندی از وارد کنندگان میوه خارجی گفتگو های خواندنی ای داشت.
در ابتدا یکی از وارد کنندگان میوه که نخواست نام او برده شود به خبرنگار شما  این چنین گفت: واردات ممنوعه میوه به نفع دلالان مرتبط با گمرک  است، چرا که  از این طریق پول خوبی می گیرند.
 وی با بیان اینکه در حال حاظر 90 درصد ارزش محصول توسط گمرک گرفته می شود ابراز داشت، متاسفانه برخی از هر راهی برای درآمدزایی استفاده می کنند.
درهمین راستا شخص دیگری که همانند اغلب کسبه نمی خواست نام او ذکر شود به خبرنگار ما گفت: من یک کشاورز بودم، 700 میلیون تومان خرج کردم تا باغ سیبی را با 40 نفر کارگر ایجاد کردم. در این مدت، دولت نه تنها هیچ حمایتی از من نکرد بلکه از طریق سیاست های نادرست، هیچ انگیزه ای برای من باقی نگذاشته است  و هم اکنون من تغییر شغل داده ام و در عین حالی که کشاورزی را دوست دارم، به میدان تره و بار آمده ام.
نکته  بسیار قابل تامل که وی در ادامه ابراز داشت این بود که تمام واردکنندگان میوه جات موظف اند از یک نفر اجازه  ترخیص گرفته و بارهای خود را وارد کنند. به این معنا که تمام وارد کنندگان میوه با یک فرد ( که نام او ذکر نشد) در ارتباط اند و فقط آن فرد است که  با گمرک در ارتباط است. واردکنندگان به ناچار  پول را به آن شخص پرداخت کرده ( 90 درصد ارزش خرید ) و او مشکل برگ ترخیص محموله را رفع می کند!!
وی هم چنین در زمینه  قاچاق در میوه جات این گونه ابراز داشت: مرز پاکستان امکان بهره جویی برای شخص ترخیص گیرنده، وارد کننده و گمرک را به وجود آورده است و سهم سود فراوانی را که قرار است دولت ببرد، را نصیب شخص ترخیص گیرنده و وارد کننده می کند و این در حالی است که در مرز ترکیه  این گونه نیست، به این معنا که در مرز ترکیه  مستقیم گمرک و به تبع آن دولت تمام درآمدها را نصیب خود می کند. لذا مرز پاکستان به علت اجازه فرصت جویی برای شخص ترخیص گیرنده، امکان قاچاق میوه را بیش از پیش فراهم کرده است به طوری که اگر هزینه های واردات را 50 واحد بدانیم، 49 واحد هزینه ها معطوف به مرز پاکستان است که علاوه بر واردات رسمی ( مانند مرز ترکیه) واردات غیر رسمی و قاچاق را نیز در بر می گیرد.
وی در ادامه با ابراز نگرانی افزود: هم اکنون فرصت جویی های فراوانی در مساله واردات میوه در  حال شکل گیری است به این معنا که پول های فراوانی نصیب قاچاق چیان و ترخیص گیرنده و حتی برخی از کارمندان فاسد دولت می شود، که به بهای نابودی کشاورزان داخلی در حال  انجام است. وی به عنوان مثال از دریافت 20 میلیون تومانی ترخیص گیرنده ( که یک نفر مشخص است) به خاطر یک کامیون میوه وارداتی صحبت به میان می آورد.
صحبت های یاد شده بسیار بیشتر از آن چیزی بود که ذکر شد ولی به همین میزان اکتفا می کنیم، و تنها جای یک سئوال باقی می ماند، آن هم این است که اخیرا بانک مرکزی، افزایش نرخ ارز را برای حمایت از صادرکنندگان مطرح کرده است، حال آیا حمایت از تولید داخلی با انجام واردات رسمی و غیر رسمی برای کسب درآمد با هم قابل جمع است؟
در پایان باید گفت باتوجه به این مساله که اصولا واردات چنین حجم بالایی از میوه که بازار های کل کشور را اشباع کرده است از طریق جاسازی در کیف مسافران ممکن نیست؛ قطعا این واردات از مبادی رسمی یا غیر رسمی در سطح وسیع صورت گرفته و قابل رصد است فلذا نشریه شما از هم اکنون آمادگی خود را برای درج پاسخ قانع کننده ارگانهای ذی ربطی چون وزارت صنعت معدن بازرگانی، اداره گمرک جمهوری اسلامی ایران و وزارت جهاد کشاورزی اعلام می نماید.

https://shoma-weekly.ir/ooIvWR