نگاه

واتیکانیزم ایرانی

تفصیل فرماسیون پیروان اسلام تشریفاتی...
میثم معافی- چهارجریان درایران اسلامی دارای مختصات تئوریک وپراتیک  واتیکانیزاسیون  درحوزه مواجهات سیاسی وفکری با نظام فکری وسیاسی ولایت فقیه میباشندوآن عبارت است از:
جریان دیانت تشریفاتی –جریان ولایت تشریفاتی –جریان فقاهت تشریفاتی-و جریان امامت (غیبت)تشریفاتی که هرکدام ازاین جریانها به مقولات دیانت-ولایت-فقاهت-غیبت نگاه تشریفاتی وفانتیزیسمی دارند واما تفصیل فرماسیون پیروان اسلام تشریفاتی...
 
1)جریان دیانت تشریفاتی:
جریانی که معتقدند فقه وفقهافاقدظرفیت سیاسی وحکومتی اندواین متاثرازاندیشه لیبرال سکولارغربی است که اساسا دین والهیات راازجهت سیاستمدن بی جنبه  وتشریفاتی میدانند
-جریانی که ادعای مسلمانی ومسلمان زادگی داردلیکن محتوای رفتارفردی واجتماعی آنان فاقددین نمایی  است که برآیند نظری این جریان به مقوله اسلام تشریفاتی می انجامد
-این جریان ازاغازین انقلاب اسلامی ایران درغالب مقولاتی همچون ملی گرایی-ناسیونالیزم مذهبی –نهضت آزادی –مجاهدین رجوی ومعاصراصلاحات دردهه هفتاد احزابی مثل:سازمان مجاهدین نبوی-جبهه مشارکت و...وحتی درمیان کشورهای اسلامی منطقه هم میتوان مختصات این جریان نازای سیاسی اعتقادی را درغالب اردوغانیزم درترکیه-مرسیسم درمصرو...جولان میدهد.
این جریان درایران براساس نظریه«سلطانیزم مذهبی»اصل ولایت فقیه رانفی کردودرفتنه موسویسم آنراعملیاتی نمود
 
 2)جریان ولایت تشریفاتی:
این جریان همزمان باآغازرهبری دوم انقلاب بعدازرحلت رهبری اول انقلاب رخ نمایی کردوبه آن دسته وگروهی اطلاق میگرددکه خودراانقلابی –معتقدبه اسلام سیاسی وحکومتی ونظریه ولایت فقیه میدانند لیکن به لحاظ رفتارشناسی سیاسی ازجمله«واقفیون سیاسی»محسوب میشوندازاین جهت که (ادعادارند)در ولایت امام خمینی (ره)متوقف شده اند وبدنبال تفکیک «خط امام وخطرهبری» وایضا «بیت امام وبیت رهبری »ویاپلورالیزم خطوطی درانقلاب هستندوبودند.
فرماسیون این جریان بدنبال القاء«ولایت فقیه آری-ولی فقیه فعلی خیر»
بخشی ازمجمع روحانیون مبارزبه عنوان گروهی که سابقه همراهی بااقلاب وامام رادرکارنامه خوددارند لیدریسم این تفکریعنی «ولایت تشریفاتی»میباشند.(ولایت منهای (امام)خامنه ای)
 

3)جریان فقاهت تشریفاتی
این جریان ضمن اعتقاد به اسلام سیاسی وموثربودن درانقلاب  ونظام اسلامی درحوزه پراتیک سیاسی اساسا بدنبال نفی ولی فقیه نیست وحتی ابراز میدارد(لیدر)درزیراین آسمان کسی برایمان (امام)خامنه ای نمیشودلیکن ولی فقیه رامنهای ولایتش میخواهند(خامنه ای منهای ولایت)
-تفکیک مسئله رهبری به خط رهبری سیاسی ورهبری معنوی وتعیین دومصداق برای خطوط عنوانی ازجمله القائات این جریان است که به مفهوم فقاهت نگاه تشریفاتی  وازفقیه ولایت زدایی مینمایند.
ازمصادیق آن میتوان پایگاه تکنوکراتیسم کارگزاران سازندگی رانام برد.
 
4)جریان امامت(غیبت)تشریفاتی
این جریان بصورت نامحسوس درنظام اسلامی دخول پیدانموده اندوازمختصات فکری وعملیاتی آن اینست که ولایت فقیه را«رقیب»ولایت امام عصر(عج)میداندومعتقداست «واسطه» مانع «رابطه» میباشدوبرای «رابطه»نیازی به«واسطه»نیست
-میگویدامامت معصوم(ع)آری-فقاهت وولایت فقیه خیر
-واین درحالیست که «مفهوم غیبت»درآخرالزمان یک «تشریفات مذهبی»نیست به این معنی که درعصرغیبت امام وپیروان ومنتظران درحالت «دست برچانه»باشندتاببینند چه وقت ازآسمان صدایی یاندایی نواخته شودوفرمان به پیش بیاید
-دستورامام عصر(عج)درعصرغیبت براساس «حدیث معروفه رجوع»مراجعه به فقهاوفقیه جامع الشرایط به معنای خروج ازتشریفات مذهبی وعبورازتفکر غیبت تشریفاتی است .
انجمن حجتیه –جریانهای انحرافی سیاسی (فقاهت گریز-روحانیت گریز)معاصرازجمله مصادیق این جریان محسوب میشوند.
جریانهای چهارگانه مذکور چون نوع نگاه وقرائت آنان ازالهیات اسلامی «سازگار» باغرب«فکری»است ازاین جهت اسلامشان اسلام غربی ویا به عبارتی «اسلام آمریکایی»میباشدکه البته اسلام سازگارباغرب درانحصاراین چهارفرم تئوریک وجریان سیاسی نیست وچه بسا فرمهای دیگری هم باشند که به همراه این جریانها «واتیکانیزم ایرانی»رادرایران اسلامی شکل دهند.

https://shoma-weekly.ir/1FgLts