ادب و هنر

هیئت داوران جشن خانه سینما انتخابات با دموکراسی؟

توجیه دست‌اندرکاران جشن خانه سینما آن است که اشتهار این چهره‌ها سبب می‌شود که حضور آنها در هیئت داوران اسباب توجه بیشتر به خانه سینما را موجب شود اما سؤال اینجاست که اگر بنا به جلب توجه باشد می‌توانیک فوتبالیست مشهور را هم به جمع داوران اضافه کرد یایک خواننده شناخته شده و حتی چهره‌ای اخیراً به اوج رسیده به نام خانم کیمیا علیزاده را!از آن گذشته اینکه حتی در انتخاب شاعر و روزنامه‌نگار و سیاستمدار حاضر در این لیست 15 نفره نگاه‌ها فقط به یک طیف سیاسی خاص بوده، که‌شائبه‌برانگیز است.
محمد حیدری- خبرهایی که می رسد نشان می دهد دستاندرکاران برگزاری جشن خانه سینمای امسال سعی زیادی کردند که برگزاری جشن به صورت آکادمی و با حضور داورانی از صنوف گوناگون را مزیت این جشن نسبت به تمامی جشنها و جشنوارههای دیگر بدانند. با این حال افزوده شدن لیستی 15 نفره به هیئت داوران آکادمیک اسباب شگفتی مخاطبان را موجب شده است. محمد احسانی زاده، شهاب اسفندیاری، گلی امامی، جمال امید، فرهاد توحیدی، فریدون جیرانی، فرشته طائرپور، سعید عقیقی، احمد محیط طباطبایی، اکبر نبوی، امیرحاج رضایی، محمد قوچانی، احمد مسجدجامعی، سهیل محمودی و شهیندخت مولاوردی افراد حاضر در این لیست 15 نفرهاند که در میان آنها حضور یک کارشناس فوتبال به نام امیر حاج رضایی،یک روزنامهنگار به نام محمد قوچانی،یک سیاستمدار به نام احمد مسجدجامعی،یک شاعر به نام سهیل محمودی،یک جامعهشناس به نام احمد محیط طباطبایی و خانم شهیندختمولاوردی مشاور امور زنان ریاستجمهوری عجیب به نظر میرسد.

توجیه دستاندرکاران جشن خانه سینما آن است که اشتهار این چهرهها سبب میشود که حضور آنها در هیئت داوران اسباب توجه بیشتر به خانه سینما را موجب شود اما سؤال اینجاست که اگر بنا به جلب توجه باشد میتوانیک فوتبالیست مشهور را هم به جمع داوران اضافه کرد یایک خواننده شناخته شده و حتی چهرهای اخیراً به اوج رسیده به نام خانم کیمیا علیزاده را!از آن گذشته اینکه حتی در انتخاب شاعر و روزنامهنگار و سیاستمدار حاضر در این لیست 15 نفره نگاهها فقط به یک طیف سیاسی خاص بوده، کهشائبهبرانگیز است.

واکنش آقای شاعر

سهیل محمودی، شاعر حاضر در لیست 15 نفره دلیل انتخاب خودش را علایق سینمایی دانسته گفته است: البته سال گذشته هم من در هیئت داوران جشن خانه سینما حاضر بودم و برای نخستین بار نیست که داوری محفلی سینمایی برعهدهام گذاشته میشود. وی ادامه داد: سالهاست سینما را پی میگیرم و در گذشتههای نه چندان دور به عنوان نویسنده سینمایی در برخی از نشریات سینمایی هم قلم میزدم. اما آیا همین سابقه قلمزنی در نشریات سینمایی میتواند رزومهای باشد برای حضور در هیئت داوری جشنی که برگزارکنندگان آن مدام پز تخصصی بودنش را میدهند؟

ابوالفضل جلیلی، کارگردان سینمای ایران با این توجیه که حضور این چهرهها میتواند اسباب رونق شود مخالف است اما فکر میکند حضور یک شاعر یا ادیب آشنا با سینما میتواند ملاکی باشد برای ارزیابی دقیقتر آثار سینمایی از منظر نگاه شاعرانه یا تغزلی. جلیلی به گفت: سینما فقط ضبط صدا و تصویر نیست. موسیقی است، ادبیات است، معرفت است؛ جامعهشناسی است، روانشناسی است و بسیاری از علوم انسانی هم نسبت مستقیمی با سینما دارند پس نفس حضور یک شاعر در هیئت داوران نمیتواند ایرادی داشته باشد. در بسیاری از جشنوارههای بینالمللی هم از شاعران و نویسندگان مطرح برای داوری استفاده میشود اما شاعران و نویسندگانی که واقعاً شناخت داشته باشند از سینما. این کارگردان در پاسخ به این پرسش که آیا با این حساب نمیتوان انتظار داشت که مثلاً از سینماگران برای داوری در رقابتهای ورزشی استفاده کرد، گفت: فوتبال نیاز دارد به متخصص فن. به عنوان هوادار یک ورزش شما میتوانی سلیقهات را بیان کنی اما نمیتوانی قاضی مناسبی برای سوت زدن باشی.

انتخاب حاشیه دار

حتی اگر بپذیریم که شاعر اهل فن میتواند عنصری مثبت در هیئت داوران یک جشن سینمایی باشد باز این سؤال پیش میآید که چرا نه فقط شاعر حاضر در لیست 15 نفره بلکه سیاستمدار و کارشناس فوتبال و جامعهشناس و روزنامهنگارش همه منتسب به یک جناح سیاسی خاصاند؟جلیلی با زیر سؤال بردن این نگاه سیاسی به یکی از خبرگزاری ها گفته است: فکر میکنم این روال درستی نباشد. البته در کشور ما که هنوز به صورت عملی دموکراسی را صرف نکردهایم و فقط حرف از آن میزنیم بروز چنین اتفاقاتی چندان هم عجیب نیست اما من هم فکر میکنم اگر بناست شاعران را به هیئت داوران وارد کنیم، باید طوری باشد که غلبه نگاه سیاسی خاصی ایجاد نشود؛ یعنی نباید این حس به مخاطب دست دهد که از شاعر تا نویسنده و سیاستمدار حاضر در هیئت داوران همه متعلق به یک نگاه سیاسی خاصاند؛ چون این نوع چینش خواه ناخواه داوریها را هم با حرف و حدیث روبهرو میکند.

https://shoma-weekly.ir/IAju2D