نگاه

هندسه الگوی پیشرفت به همراه عدالت

تأمین پیشرفت به همراه عدالت، حاصل یک سری از فعل و انفعالات و تحویل و تحول در کشور است که الزاماً باید منطبق باشد با فطرت الهی انسان‌ها در راهبردها و تاکتیکها، و حضور در آینده در جهت رشد و تعالی و تکامل ملت که مستلزم عدالت محوری در ابعاد گوناگون و تعادل و توازن مناسب و تامین رفاه و تنظیم روابط حسنه بین انسانها به‌صورت یک جریان مستمر ادامه یابد.
حسین انواری- سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه در اوایل تیر ماه جاری به عنوان تعیین مسیر کلی حرکت پیشرفت به همراه عدالت در کشور توسط مقام معظم رهبری ابلاغ و تدوین برنامه میان مدت ششم توسعه رسماً آغاز گردید و نظام برنامهریزی کشور وارد مرحله تازهای از فعالیت خود شده است.

سیاستهای کلی ابلاغی بر پایه محورهای سه گانه «اقتصاد مقاومتی»، «پیشتازی در عرصه علم و فناوری» و «تعالی و مقاومسازی فرهنگی» استوار گردیده و بر اتکاء تواناییهای انسانی و طبیعی و امکانات داخلی و فرصتها و بسیج برآمده از زیرساختهای موجود در کشور و بهرهگیری از مدیریت جهادی و روحیه انقلابی و تکیه بر اولویتهای اساسی برآمده در سیاستهای کلی،«اصل44»ف «اقتصادی مقاومتی»، «علم و فناوری»، «نظام اداری» و «جمعیت» تنظیم گردیده است که حاوی هشت امور و 80 بند است. تدوین نظام برنامه ششم فرصت مناسبی است برای بررسی چالشها و آسیبها و ارزیابی برنامه پنجم توسعه و همچنین ظرفیتسازی بر مبنای هماندیشی و تفاهم فکری و مشارکت جمعی میان نخبگان و سیاستگذاران و اندیشمندان، مجریان نکته قابل تأملی آنکه فرصت پایانی سند چشمانداز 20 ساله و رسیدن به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی، الهام بخش در جهان اسلام مدت 10 سال باقی است که مشمول دو برنامه دیگر 5 ساله خواهد بود که باید محتوای برنامه ششم و دو برنامه دیگر به درستی مهندسی گردد و راهکارهای شفاف در حوزه تاکتیکها و راهبردها بدست داده شود.

در منظومه فکری اسلام جامعه انسانی نیازمند به بهرهوری در استفاده بهینه و هدفمند از امکانات مادی و سرمایههای انسانی است. برای تحقق حداکثر بهرهمندی از ظرفیتها در کشور و تبدیل آن به یک فرهنگ عمومی نیازمناد یک میثاق جمعی و یک عزم ملی هستیم. دکترین حیات بخش اسلام برای نیل به حیات طیبه که زندگی مطلوب انسانی است تلاش دارد تا در آن بستر کمال و فلاح انسانی فراهم و ابراز رشد و شکوفایی مهیا باشد.

شکرگزاری در درگاه الهی به معنای بهرهوری حکیمانه و هدفمند از نعمات الهی محسوب میشود. رعایت شاخصههای تدوین برنامه برای یک زندگی انسانی طیب و پاکیزه الزامی است. خردورزی، درک اقتضائات زمان و مکان، علم گرایی و تجربهپذیری،تدبیر در امور، پرهیز از اسراف و تبذیر، استقلال و خوداتکایی و توانمندی، اخلاق مداری، تعمیق باورهای دینی، عزت مداری، دوراندنیشی و آینده نگری و ترجیح منافع بلند مدت بر منافع کوتاه مدت و تقدم منافع عمومی بر منافع فردی، تحقق رفاه عمومی، استفاده بهینه از فرصتها و امکانات و بکارگیری از تمامی ظرفیتها و فعال نمودن تواناییها و پیشگیری از ضایع شدن سرمایهها و نعمتهای الهی.

حسن تدبیر یکی از نشانههای رشد و پیشرفت و عنصر توانمندسازی و تحرک و پویایی و عزت و اقتدار و عامل رفع فقر و محرومیت است که داشتن راهبردها و اهداف و آرمانهای بلند و قابل دسترسی و جامع نگر و ایجاد سازو کارهای لازم برای تحقق برنامهها، نظارت بر حسن اجرای امور در هر مرحله، ارزیابی فرآیند برنامهها و سیاستها، شناسایی عوامل کارساز و موثر در داخل و خارج از سیستم و شناسایی تمهیدات و عوامل بازدارنده و چگونگی خنثیسازی آنها و بهرهمندی از عوامل انگیزش از مولفههای آن است.

در نظام اسلامی حوزه هدفگذاری و تعیین اصول کلی از طریق مبانی ارزشی اسلام مشخص میگردد و چگونگی رسیدن به اهداف و تعیین راهبردها به حوزه تفکر و تعقل و تجربه انسانها واگذار شده است تا با قاعدهسازی و تطبیق با شرایط زمان و مکان و
فرصت
سازی با بهرهمندی از خرد جمعی و تجربه و آگاهیهای علمی و بایستههای مدیریتی و استفاده از مواهب الهی حسن تدبیر لازم اتخاذ گردد.

تأمین پیشرفت به همراه عدالت، حاصل یک سری از فعل و انفعالات و تحویل و تحول در کشور است که الزاماً باید منطبق باشد با فطرت الهی انسانها در راهبردها و تاکتیکها، و حضور در آینده در جهت رشد و تعالی و تکامل ملت که مستلزم عدالت محوری در ابعاد گوناگون و تعادل و توازن مناسب و تامین رفاه و تنظیم روابط حسنه بین انسانها بهصورت یک جریان مستمر ادامه یابد.

هر گونه انحراف از آرمانها و اهداف، ضعف مشارکت عمومی و عدم احساس مسئولیت، ضعف در آیندهنگری، عدم اولویت بندی امور، تحقیر ارزشها و گرایش به آداب بیگانگان، رفاه زدگی، عدم اعتماد به نفس میتواند برنامهریزی خوب را هم ناکام گذارد.

https://shoma-weekly.ir/Osbxe2