ادب و هنر

همیشه پای یک معاند در میان است!

سیاست‌ها و اقدامات عجیب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این روز‌ها از جمله مواردی است که تلخ و حتی اضطراب آور است. اتفاق‌هایی که در حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر در حال رخ دادن است و با وجود اعتراض‌های مختلف به خصوص توسط رسانه‌ها همچنان ادامه دارد.
سید مجتبی مومنی- سیاستها و اقدامات عجیب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این روزها از جمله مواردی است که تلخ و حتی اضطراب آور است. اتفاقهایی که در حوزههای مختلف فرهنگ و هنر در حال رخ دادن است و با وجود اعتراضهای مختلف به خصوص توسط رسانهها همچنان ادامه دارد. ماجراهایی که از ابتدای روی کار آمدن علی جنتی شروع شده است و با دسته گلهای معاونتهای مختلفش هر روز رنگ تازهای به خود میگیرد و آن را بد و بدتر میکند. از اتفاقهایی که در جشنوارههای فیلم افتاد و حرفهایی که در موضوع ممیزی زده شد تا این روزها که کارگردانهای ضد نظام نورچشمیهای حوزه تئاتر شدهاند و آنقدر دامنه این اتفاق عمیق است که به تعبیر برخی از روزنامهها تبدیل به برنامه هفتگی وزارت ارشاد شده است. اتفاقهایی که در همه آنها پای معاندین نظام جمهوری اسلامی و چهرههای ضد ایرانی در میان است.

مجوزهایی که ساحت ادبیات را آلوده میکند

یکی از مهمترین دسته گلها که در حوزه کتاب به آب داده شده است. آن هم در مورد مجوز به انتشار دو اثر از دو شخصیت معلوم الحال. اسماعیل خویی نویسنده ضد نظام و فراری از جمله عناصر فعال در تشویق و هماهنگی نیروهای مخالف نظام برای قرار گرفتن در مقابل نظام در حوادث بعد از انتخابات بود. این نویسنده در جهت تحریک مردم ایران به ویژه جامعه ادبیاتی کشور، بیانیههای زیادی را علیه جمهوری اسلامی ایران نوشت و نویسندگان جوان زیادی را تشویق به امضای این گونه بیانیهها میکرد. وی مدتها است به دلیل سکونت چندین ساله در انگلیس به این زبان تسلط پیدا کردهاست. در حال حاضر اکثر شعرهای خود را به زبان انگلیسی میگوید. وی در ایام انتخابات شعری را با عنوان «پاسدار احمدینژاد» به افتخار میرحسین موسوی سرود که در آن اهانتهای بسیاری به رهبر انقلاب، رئیسجمهور و مردم ایران بیان میکند.

با این توصیفها کتاب «به رسم حقیقت و زیبایی» که درآمدی بر شعر و زندگی اسماعیل خویی است از سوی نشر ثالث منتشر و در بازار کتاب عرضه شده است.

رضا براهنی نفر دومی است که این روزها کتابهایش از وزارت ارشاد مجوز انتشار گرفت. برهنی متولد تبریز است و در ترکیه دکترای زبان و ادبیات انگلیسی گرفته است. نکته جالب در مورد براهنی معترض بودن او در همه عصرهاست. او به عنوان کسی که تکلیفاش را با خودش هم نمیداند، روزی به حضرت امام (ره) نامه مینویسد و در حمد و ثنای امام و آرزوی پیروزی انقلاب اسلامی میگوید و بعد در سال ۱۳۸۸ رنگ عوض میکند. براهنی در جریان حوادث فتنه ۸۸ در حمایت از فتنهگران فعالیت بسیار زیادی داشت؛ به گونهای که میتوان امضای براهنی را در بیشتر بیانیههای صادر شده به منظور محکوم کردن نظام جمهوری اسلامی برای حوادث فتنه ۸۸ مشاهده کرد. براهنی که یکی از مخالفان آشکار انقلاب اسلامی به شمار میرود، در حمایت از فتنه گران سال ۸۸ در مقابل مقر سازمان ملل در آمریکا ۳ روز به همراه برخی از خواندگان آن ور آبی و چندین نفر دیگر از مخالفان و منافقان نشاندار ضد انقلاب اسلامی دست به اعتصاب غذا زد.

طبیعتا اقدامات براهنی بر ضد انقلاب اسلامی باعث شد تا تجدید چاپ کتابهای وی از سال ۱۳۸۸ ممنوع شده و نامش در لیست ممنوعالقلمها جای گرفت و بعد از آن دیگر کتابهایش مجوز انتشار نگرفتند. نکته جالب در مورد کتابهای براهنی این است که برخی کتابهایش حدود ۲۵ سال توقیف بودهاند، اما با این حال فرید مرادی، سرویراستار انتشارات نگاه از انتشار ۴ کتاب این شاعر مخالف نظام جمهوری اسلامی به نامهای «قصهنویسی براهنی»، «تاریخ مذکر»، «آواز کشتگان» و «چاه به چاه» خبر داد.

متاسفانه بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم، این چندمین باری‌‌است که شاهد نشت جریانات فتنهگر از درون وزارت ارشاد هستیم. پیش از این کتاب «ایران در گذر روزگاران» نیز که به تطهیر رژیم پهلوی پرداخته بود دامن کتابهای منتشر شده در کشور را آلوده بود. وزارت ارشاد در حوزهای که برگ برنده ادبیات انقلاب اسلامی است. قطعاً باید دقت بیشتری به خرج دهد تا خدای نکرده تأیید کننده ادعای فتنهگران مبنی بر مهیا بودن حضور دوباره در ایران با جاده صافکنی دولت اعتدال نباشند.

چهرههای ضد ایرانی در شورای سیاستگذاری دو سالانه پوستر

داوران پروژههای ضدایرانی «سرکوب آزادی» و «لغو جهانی مجازات اعدام» و «تساوی جنسیتی» پاریس، ازسوی معاونت هنری ارشاد بهعنوان مسئولان یازدهمین دوسالانه جهانی پوستر ایران منصوب شدند. این خبری بود که رسانهها در هفته گذشته منتشر کردند. خبری که باز هم در آن رد پای معاندین بود. ماجرا از این قرار بود که چندی پیش مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی ساعد مشکی را به عنوان دبیر یازدهمین دوسالانه جهانی پوستر ایران منصوب کرد. اما ساعد مشکی کیست؟ او در سال ۸۸ در کنار مرجان ساتراپی سازنده فیلم ضد ایرانی «پرسپولیس» به همراه چند طراح خارجی دیگر، آثار این نمایشگاه را با محتوای «سرکوب آزادی بیان» و در حمایت از «جنبش سبز» در پاریس داوری کردند. پس از انتخابات سال ۸۸، چند موسسه اروپایی با پشتیبانی سازمان گزارشگران بدون مرز و همچنین سازمان عفو بین الملل از طراحان گرافیک سراسر دنیا خواستند تا برداشت خود را از سیمای «سرکوب آزادی» به تصویر بکشند.

عنوان این نمایشگاه «پوستر برای فردا» بود.
برگزار کنندگان، دربارۀ دلیل برپایی این نمایشگاه گفتند: «طراحان گرافیک دنیا در این مورد حرف برای زدن زیاد دارند. ما با انجام این مسابقه در عمل به آن
ها نشان خواهیم داد که ما به عهدمان وفاداریم و صدایشان را چه از طریق کتاب و چه از طریق نمایشگاه به گوش دنیا میرسانیم.»

طبق اعلام برگزارکنندگان، جرقه برپایی این نمایشگاه، اعتراض به نتایج انتخابات در ایران بود و این مسئله در آن زمان، نام ایران را در سایت رسمی نمایشگاه بسیار برجسته و پررنگ کرد. این فستیوال بین المللی در حالی برگزار شد که جمعی از گرافیستهای ایرانی همزمان با رخدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری، دهمین دوسالانه گرافیک ایران را به خاطر نتیجه انتخابات تحریم کردند. در آن زمان به تحریم کنندگان دوسالانه پوستر ایران پیامی داده شد مبنی بر اینکه: «کسانی که به عنوان اعتراض تصمیم دارند در بیینال ایران شرکت نکنند این امکان را دارند که حرفشان را در تریبون پوستری برای فردا در پاریس بزنند». عدهای از طراحان ایرانی در آن سال نه تنها در بیینال پوستر ایران شرکت نکردند، بلکه به عنوان داور به همراه جماعتی دیگر در نمایشگاه اعتراضی و ضد منافع ملی، در پاریس حاضر شدند. در سال ۱۳۸۹‌‌ همان نمایشگاه در پاریس پروژۀ حقوق بشری دیگری را علیه ایران با موضوع «لغو مجازات اعدام و کشتار» کلید میزند؛ و ایران را با حداقل ۳۸۸ کشته در سال در راس کشورهای ضدحقوق بشری قرار میدهد. تنها طراح ایرانی که در این نمایشگاه به عنوان داور حاضر میشود پریسا تشکری است که متاسفانه او نیز با حکم مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد جزء اعضای شورای سیاستگذاری یازدهمین دوسالانه جهانی پوستر ایران شده است. درسال ۱۳۹۱ در مقدمه فراخوان چهارمین دوره همین نمایشگاه سیاسی «پوستر برای فردا» اعلام شد: «ما در دنیایی مردانه هستیم؛ جهانی که در آن زنان مورد استثمار و تبعیض قرار میگیرند. هزاران سال است که چنین بوده و بر خلاف قدمهای بیشماری که در مسیر درست برداشته شده است، شرایط نشان دهندۀ این است که هنوز‌‌ همان وضعیت قدیمی مردسالار برقرار است»؛ و با طرح این شعارها بیش از هر چیز موقعیت زنان محجبه و مشخصاً حجاب و پوشش اسلامی را سوژه پوسترها قرار دادند. نکته جالب اینکه وقتی موضوع نمایشگاه زنان میشود و صحبت از برابری و آزادی آنها با مردان و هجوم به مسئله حجاب اسلامی؛ نام مجید عباسی طراح ایرانی در فهرست داوران این نمایشگاه پاریسی به چشم میخورد که او نیز از اعضای منصوب وزارت ارشاد در شورای سیاستگذاری یازدهمین دوسالانه جهانی پوستر ایران است!

https://shoma-weekly.ir/4DfzZb