ادب و هنر

همسفر با رهبر انقلاب «از هراره تا تهران»

نحوه چیدن و قرار دادن روایت‌های این سفر به قدری شیرین و جذاب است که خواننده حس نمی‌کند که آنها 29 سال بعد از آن اتفاق نوشته شده و به نظر می‌رسد که آنها در همان زمان روایت شده و امروز منتشر شده است. نکته جالب توجه دیگری که در این کتاب دیده شد این بود که خواننده در مواجهه با اتفاقات و حوادث این سفر با نوعی تاریخ شفاهی نیز روبرو است و شرحی از اتفاقات جاری در دنیای آن روز را می‌بیند.
«شخصیت محوری کتاب»، «در مبارزه، شیوهای داشتند که بیشترین ضربه را به رژیم پهلوی میزد و کمترین سند را به دست آنها میداد. بین ماموران ساواک معروف شده بودند به «ماهی لیز» که نمیتوان او را به تور انداخت.» شخصیت محوری کتاب کسی جز «سیدعلی حسینی خامنهای» نیست که در سال 65 به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران شناخته میشده و نماینده این کشور انقلابی در جهان بوده است.

آنچه بالاتر آمد تنها بخشی از اشاره کتاب «از هراره تا تهران» بود و تمام مباحثی که در اشاره کتاب آمده در حقیقت پیشدرآمدی است بر محور اصلی کتاب که در آن شخصیت اصلی نقشآفرینی میکند و شناخت او میتواند در درک مباحث کتاب کمک بیشتری کند.

بعد از اشاره و در فصل اول بخشی از سخنرانی آیتالله خامنهای در نماز جمعه سال 65 آمده است. در بخش اول نکاتی از قیام عاشورای امام حسین (ع) در بیانات ایشان مطرح شده که در پایان آن خواننده با روضه سربسته رهبر انقلاب در آن سال روبرو میشود که چگونه یزیدیان بر طفل شیرخوار امام حسین(ع) جفا کردند.

در ادامه شرحی از سفر ایشان به «هراره» میزبان هشتمین اجلاس کشورهای عدم تعهد آمده است. روایتهایی که بنا به ادعای نگارندگان از دل همسفران، شاهدان و روزنامههای آن دوران استخراج شده و در قالب یک سفرنامه منتشر شده است.

نحوه چیدن و قرار دادن روایتهای این سفر به قدری شیرین و جذاب است که خواننده حس نمیکند که آنها 29 سال بعد از آن اتفاق نوشته شده و به نظر میرسد که آنها در همان زمان روایت شده و امروز منتشر شده است. نکته جالب توجه دیگری که در این کتاب دیده شد این بود که خواننده در مواجهه با اتفاقات و حوادث این سفر با نوعی تاریخ شفاهی نیز روبرو است و شرحی از اتفاقات جاری در دنیای آن روز را میبیند.

حضرت آیتالله خامنهای در اجلاس هراره طی یک سخنرانی یک ساعت و بیست و دو دقیقهای در حالی که یک نطق 35 صفحهای آمادهکردهاند و چند صفحه از آن را نیز نمیخوانند اما با این حال تمام سران غیرمتعهد حاضر در اجلاس را مسحور کلام و سخن خود میکنند تا هیچکدام متوجه گذر زمان نشوند.

در بخشی دیگر از این کتاب به دیدارهای رهبر انقلاب در حاشیه اجلاس با سران کشورها اشاره شده و خواننده به نحوه تعامل و برخورد یک رئیس جمهور انقلابی با سران سایر کشورها پرداخته شده است. در بخشهای بعدی کتاب به ارائه گزارش این سفر در خطبه دوم نماز جمعه سال 65 اشاره شده و سپس تاثیر سخنان رهبر انقلاب در مبارزات انقلابیهای جهان علیه امپریالیسم نشان داده شده است. در پایان نیز به حضور رهبر انقلابی جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سران عدم تعهد که تهران میزبان آن است پرداخته شده و نشان داده میشود که این اجلاس در حالی برگزار شده که بیشترین تعداد حضور سران کشورهای جهان در ایران همین اجلاس است که نشان از دوران اوج اقتدار نظام انقلابی جمهوری اسلامی دارد.

این کتاب اثری ارزشمند است که هر خوانندهای با هر سطح دانشی میتواند بهره خود را از آن بردارد. کتاب «از هراره تا تهران» روایتی از دو حضور حضرت آیتالله خامنهای در اجلاس سران جنبش عدم تعهد است که موسسه فرهنگی ایمان جهادی(صهبا) آن را منتشر کرده است.

https://shoma-weekly.ir/eNZ5AE