نگاه

همدلی مجلس و دولت لازمه رسیدن به اهداف امروز کشور

مبارک بودن سال برای مسئولین بسته به انجام وظیفه و حرکت در مسیر اسلام دارد

 
حمیدرضا ترقی - حضرت آیت الله امام خامنه‌ای مدظله العالی در دیدار آغاز سال خود با مسئولان سه قوه کشور همه را به همدلی، همفکری و همکاری صمیمانه و تلاش جدی برای حمایت از تولید ملی و فرهنگ‌سازی عمومی در جهت آن فرا خواندند و تأکید کردند:  مبارک بودن سال برای مسئولین بسته به انجام وظیفه و حرکت در مسیر اسلام دارد و اگر مسئولین با کار و تلاش جدی و مخلصانه خود زمینه‌ساز جلب رحمت و لطف الهی شوند، قطعاً سال بر مردم هم مبارک خواهد شد.
 
مفهوم همدلی
اگر آنچه رهبر معظم انقلاب اسلامی توصیه می‌کنند که در بکار بردن کلمات آن نیز دقت و تیزبینی و ژرف نگری را توجه دارند، توسط مسئولان درک و فهم شود نه تنها شعارهای رهبری در جامعه زمینه تحقق بیشتری می‌یابد بلکه مشکلات کشور سریع‌تر و بهتر حل می‌گردد.
همدلی مورد انتظار معظم له از مسئولان قوا به این معناست که: مسئولان در قوای سه گانه شرایط یکدیگر را درک کنند و به روابط خود بهبود بخشند و با ایجاد رفتارهای حمایت کننده و پذیرنده نسبت به یکدیگر به احساس دیگران احترام بگذارند.  زمانی همدلی کرده‌ایم که بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که مسئول دیگر را در یک فضای سالم و غیرتحمیلی قرار دهیم تا او هم بتواند احساسات و افکارش را که برایش اهمیت دارد، ابراز کند.
هنگامی مسئولین همدل شده‌اند که بتوانند معنای ظاهری و باطنی کلمات و گفتگوهای بین خود را به همراه احساسات و پیام او بشناسند و درک کنند.
بنابر این وقتی همدلی واقعی در بین مسئولان رخ می‌دهد که به احساسات و نیازها و تقاضاهای یکدیگر توجه داشته و به آن احترام بگذارند و همانگونه که یکدیگر می‌خواهند بپذیرند و عقاید و باورهای یکدیگر را بفهمند.

کاربرد همدلی در تحقق اهداف نظام
1- همدلی ارتباط بین مسئولان در قوای مختلف را تقویت می‌کند
2- احساس درک‌شدگی و رهایی از تنهایی را در قوه مجریه یا مقننه یا قضائیه در برخورد با مشکلات افزایش می‌دهد و موجب نمی‌شود که مثلاً دولت بگوید در ایجاد اشتغال تنهاست
3- احترام واعتماد متقابل را بین قوای سه گانه افزایش می‌دهد
4- مسئولیت‌پذیری و ایثار و فداکاری در راه تحقق آن را در بین مسئولان افزایش می‌دهد
5- واگرایی‌ها و سست شدن در انجام مسئولیت و افسردگی و وادادگی مسئولان و مجریان را کاهش می‌دهد
6- جامعه را در جهت پیگیری و دستیابی به اهداف متعالی‌اش توانمند می‌سازد

گام‌های لازم برای ایجاد همدلی بین مسئولان
برای اینکه توصیه و سفارش رهبر فرزانه انقلاب در جهت تحقق همدلی و همکاری بین مسئولان عملی شود باید گامهای زیر برداشته شود.
1- پرهیز مسئولان در سه قوه از قضاوت و ارزیابی غیرمنصفانه دیگران
2- توجه کردن به نظرات ودیدگاههای دیگران
3- درک نیازها و مشکلات و توانمندی‌ها و ظرفیت های طرف مقابل
4- تحمل افراد مختلف و مخالف در قوه دیگر و پذیرش آنها با همان شکلی که هستندو تحمل آراء مخالف
5- خود را در هر موضوع مورد اختلاف جای دیگری گذاشتن
موانع ایجاد و تحقق همدلی در بین مسئولان
علی‌رغم اینکه این سفارش مقام معظم رهبری تازگی ندارد و از زمان امام (ره) تا کنون رهبری انقلاب چه امام و چه مقام معظم رهبری مستمراً همه مسئولان را به این همدلی و راز مهم انسجام ملی در کشور توصیه و سفارش کرده‌اند ولی عملاً تحقق این همدلی میسر نشده است، علت این مشکل را باید در چند موضوع جستجو کرد:

1- برچسب زدن مسئولان نسبت به یکدیگر
کراراً اتفاق افتاده که نمایندگان مجلس و یا مسئولین قوه مجریه و... به یکدیگر برچسب‌هایی زده و می‌زنند که مبنای درستی به لحاظ مدارک و مستندات ندارد و ادعاهای اثبات نشده و یا بی ارتباطی است که طرح آن مانع ایجاد و تعمیق همدلی بین مسئولان می‌شود.

2- قضاوت و پیشداوری کردن
مقام معظم رهبری بارها مسئولان را از متهم کردن دیگران به مسایلی که اثبات نشده و در محاکم قضایی بررسی نشده برحذر داشته‌اند، پیشداوری دولت نسبت به مجلس و یا مجلس نسبت به وزرا و مسئولان مکرر در رفتار و کردار مسئولان مشاهده می‌شود که این نیز عامل بازدارنده برای تحقق همدلی و همکاری بین مسئولان است.

3- درشت نمایی مسائل
اینکه دولت هر ضعف و اشکال مجلس یا نماینده‌ای را بزرگ کند و یا مجلس هر اشکال و ضعف دولت را درشت‌نمایی کرده و برای دستمالی قیصریه را به آتش بکشد و بحران سیاسی در کشور پدید آورد زیبنده مسئولان در نظام جمهوری اسلامی نیست، معایب و نواقص را از هر کسی باید در همان حد واقعی   دید و ارزیابی کرد و با آن برخورد نمود، برای کشتن موش، اسلحه ژ3 برنمی‌دارند و رفع یک ضعف از دوست را در بوق و کرنا نمی‌کنند. البته ریزنمایی معایب و مشکلات خود هم مشمول همین مانع می‌شود.

4- سرزنش کردن و به رخ کشیدن
از دیگر موانع همدلی و همکاری در بین مسئولان این است که در افکار عمومی و یا استفاده از تریبون‌های در اختیار یکدیگر را سرزنش، تخریب، تحقیر کرده و ضعف‌ها و اشکالات یکدیگر را به رخ همدیگر بکشند کاری که مستمراً شاهدیم توسط مجلس و دولت و گروههای سیاسی انجام می‌شود و این رفتار مانع ایجاد همدلی و همکاری بین قوا می‌گردد. با توجه به موارد فوق، مقام معظم رهبری یکی از دلایل عمده شکست جبهه مخالفان و معاندان نظام اسلامی را وحدت و همدلی درونی کشور می‌دانند که هر وقت ضعیف شده و یا کمرنگ شده دشمن توانسته مشکلاتی را برای کشور پدید آورد، لذا بر همه مسئولان فرض است که با حفظ همدلی واقعی و وحدت و یکپارچگی راه را بر رخنه دشمن بسته و زمینه حمایت از تولید ملی و استفاده از کار و سرمایه ایرانی را برای پیشرفت کشور فراهم سازند.
https://shoma-weekly.ir/0cRdhQ