نگاه

همدلی رمز عبور از مشکلات

مشکلاتی همچون بیکاری گسترده، پرداخت نشدن حقوق کارگران برخی کارخانجات و آسیب های فراوان اجتماعی وجود دارد، این زخم ها باید التیام پیدا کند.
حسن غفوری فرد- تمام معتقدان به تداوم راه انقلاب و استقلال مملکت باید با هم همکاری کنند. مشکلات فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و سیاست خارجی به اندازه ای زیاد است که همه عقلا به این نتیجه رسیدند وحدت و حفظ تمامیت ارضی کشور مهمتر از جناح ها است. آنچه امروز در مقابل ما قرار دارد، جهان استکبار و مزدوران منطقه ای آنها است و باید همه برای حفظ عزت و اقتدار و سربلندی ایران عزیز با هم کمک کنند.

اثر فضای مجازی خیلی بیشتر از روزنامه ها شده است. این ناآرامی ها از کجا شدت یافت؟ بر اثر خبرهایی بود که در شبکه های اجتماعی همچون تلگرام آمد. معتقدم آزادی بیان در کشور وجود دارد، به طوری که حتی کسانی حرف هایی برضد نظام می زنند. امروز عده ای مالباخته هستند و اعتراض می کنند یا در تعدادی از کارخانه ها، کارگران مدت هاست حقوق نگرفتند، اینها حق دارند که صدای شان درآید. دولت صدای آنها می شنود و برخورد تندی هم نمی کند اما اینکه بتواند جبران خسارت مالباخته ها را انجام دهد یا حقوق کارگران را بپردازد نیاز به منابع مالی دارد.

البته الحمدالله ناآرامی ها این دفعه خیلی زود جمع شد اما همین هم خسارات بسیار زیادی در حوزه سیاست خارجی به کشور زد. ترامپ بلافاصله حمایت کرد. قرار بود عربستان کلی اسلحه از مرزهای غربی به کشور وارد کند. توطئه بسیار بزرگی بود. سلطنت طلب ها در این جریان یارگیری کردند. گارد جاویدان برای ایجاد اغتشاشات 5 هزار نفر ثبت نامی داشت. 1500 نفر از آنها در این ناآرامی ها حضور داشتند، 500 نفرشان دستگیر شدند. اتفاقات اخیر توطئه بسیار بزرگی بود. ابعاد آن شاید بعدا مشخص شود یا شاید هم مسئولان نگویند. گارد جاویدان وفادارترین ها به شاه بودند اما الان پیر شدند.

مشکلاتی همچون بیکاری گسترده، پرداخت نشدن حقوق کارگران برخی کارخانجات و آسیب های فراوان اجتماعی وجود دارد، این زخم ها باید التیام پیدا کند. البته این طور نیست که به سرعت این کار انجام شود. زمانی که من استاندار خراسان بودم آقای بنی صدر آمد آنجا و با هم به بیرجند رفتیم، در سخنرانی خود گفت «به همه مردم دنیا اعلام می کنیم اگر می خواهند کویرهای ایران را ببینند زودتر بیایند چون ما تا دو سه سال دیگر تمام کویرهای ایران را گلستان می کنیم». این حرف های کسانی است که نمی دانند یا می خواهند مردم را گول بزنند.

وقتی نامزد انتخابات ریاست جمهوری شدم یک نفر آمد به من گفت «اگر می خواهی رئیس جمهور شوی، بگو 3 میلیون نفر را بعد از تشکیل دولت بلافاصله استخدام می کنم»، گفتم «چه طور چنین قولی بدهم، به فرض استخدام کردم حقوق شان را از کجا بیاورم» گفت «حالا بعدا یک فکری می کنیم»، گفتم «بالاخره این 3 میلیون نفر برای نشستن صندلی می خواهند، 3 میلیون صندلی از کجا بیاورم». زمانی هم رئیس سازمان تربیت بدنی بودم، یکی از مسئولان به من پیشنهاد داد که قول دهم «تا چهار سال آینده ایران جزء 4 کشور برتر فوتبال جهان می شود» به او گفتم «هر کاری هم کنیم و همه پول های دنیا را هم به فوتبال کشور تزریق کنیم چنین وعده ای شدنی نیست». بنابراین می توان گفت هم اعتراضات مردم (و نه ساختارشکنی ها) حق مردم است و هم امکانات دولت برای پاسخ به نیازها و مطالبات مردمی محدود می باشد و پاسخ به این مطالبات حقه نیاز به زمان دارد.

https://shoma-weekly.ir/CKuIES