نگاه

هشدارهایی برای حفظ اقتدار

چندی پیش امام خامنه ای در دیدار با شورای عالی انقلاب فرهنگی تذکری دادند که رنگ و بوی هشدار داشت. فرمودند “اینکه ما سیزده برابرِ متوسّط رشد جهانى، سرعت پیشرفت [علم‌] داشته‌ایم، راست است؛ این را دیگران گفتند، مخالفین ما گفتند... توصیه‌ى من به وزیر محترم آموزش عالى و وزیر محترم بهداشت و درمان، بخصوص این است که نگذارید این چرخه‌ى حرکت کُند بشود. این را هرچه میتوانید توسعه بدهید و تسریع کنید و پیشرفت کنید.”

محمد مهدی اسلامی- خورشید درخشان 22 بهمن به نصف النهار آمال و آرمانهای بزرگ اسلامی نزدیک می‏شود، و آمال ستمگران و جهانخواران رو به افول و دست ظلم پیشگان جهنمی که در طول تاریخ بویژه در سده‏های اخیر از هیچ جنایت و ستمی بر مظلومان جهان فروگذار نکرده در آستان قطع است و به رغم بوقهای تبلیغاتی مشحون بر دروغ و رجزخوانیها و قدرت‏نماییها پایه‏های کاخهای سفید و سرخ، هر روز لرزانتر است و باخواست خداوند متعال با موج عظیم پرخاشگران مستضعف بر ابرستمکاران، می‏رود تا بنیان تجاوز بر حقوق بشر را از جای برکند، و حکومت عدل اسلامی را که همان حکومت مستضعفان است جایگزین آن کند. گویی وعدۀ خداوند قادر نزدیک است و امید است این بارقۀ برق‏آسا که در سراسر جهان پرتو افکنده و نوید فتح مبین می‏دهد، به حکومت مطلقۀ منجی آخرالزمان و پناه مستضعفان متصل شود.”

این فرازی از پیام بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در فجر هفتم آزادی است. پیامی که امروز ملموس تر و عینی تر شده است و لرزش نظام سلطه و تقویت ارکان نظام ولایت فقیه بر همگان مشهود تر شده است. یکی از اصلی ترین ارکان اقتدار ایران اسلامی، که با مدیریت شخص رهبری انقلاب در 12 سال اخیر تلالو بیشتری یافته است؛ اقتدار علمی است. اقتداری که حاصل هشدارهای مکرر امام خامنه ای مبنی بر ضرورت تولید علم، پرهیز از نگاه ترجمه ای به دانش و رهایی از جزم اندیشی علمی است.

امروز ایران اسلامی در عرصه های نبرد سخت و نرم دارای چنان قدرتی شده است که دشمنان بارها بدان اعتراف کرده اند؛ هرچند برخی در داخل چشم بر این واقعیت ببندند. اگر امروز پهپادها، موشک ها و دیگر ابزار دفاعی ایران موجب شده است که "گزینه های روی میز” آمریکا تنها به درد روی میز ماندن بخورد و اگر توان جنگ سایبری ایران موضوع بحث های داغ رسانه های غربی است؛ و اگر "دانش” هسته ای ایران از سوی اوباما به عنوان قدرتی که آمریکا توان حذف آن را ندارد بیان می شود؛ اگر مقامات اروپایی در بازگشت از سفر تهران می گویند باید تهران را با مادرید مقایسه کرد، نه قاهره؛ اگر در میان مردم حاضر در "بیداری اسلامی” اخیر ، ایران الگویی تمام قد است؛ همه و همه مرهون اهتمام به افزایش سرعت علمی کشور است.چندی پیش امام خامنه ای در دیدار با شورای عالی انقلاب فرهنگی تذکری دادند که رنگ و بوی هشدار داشت. فرمودند "اینکه ما سیزده برابرِ متوسّط رشد جهانى، سرعت پیشرفت [علم] داشتهایم، راست است؛ این را دیگران گفتند، مخالفین ما گفتند... توصیهى من به وزیر محترم آموزش عالى و وزیر محترم بهداشت و درمان، بخصوص این است که نگذارید این چرخهى حرکت کُند بشود. این را هرچه میتوانید توسعه بدهید و تسریع کنید و پیشرفت کنید.”

خبرهایی که این روزها از پژوهشکده ها و آزمایشگاه ها می رسد اما بیانگر آن است که این هشدار رهبری – همچون همیشه – بسیار هوشمندانه و بر اساس درک واقعیتهای کشور بوده است. شاید یک سوی این دلنگرانی در ارقام بودجه متبلور باشد اما سوی دیگر آن در دغدغه مندی مسئولین است. اینکه همین بودجه های تخصیص یافته در مراکز تحقیقاتی تا چه حد با نظارت هزینه شود ( ونه حیاط خلوت)، مسئولین چنین نهادهایی تا چه حد بر اساس شایستگی باشد ( ونه برای حفظ حرمت عناصر بیرون مانده) و ... مستلزم دغدغه همه مسئولین است. اگر خواهان تابش خورشید درخشان 22 بهمن (آنچنان که امام فرمود ) بر دنیای امروز هستیم؛ رمز آن دلنگرانی ما برای حفظ سرعت رشد علمی به همان اندازه رهبری است.

https://shoma-weekly.ir/95tidb