نگاه

هسته مقاومت تمدن‌ساز اسلامی

ایجاد فرهنگسراها و انتقال محل صندوق اخذ رأی از مساجد به مدارس و تبدیل سالن اجتماعات مساجد به محل مراسم ترحیم بجای بصیرت‌افزایی در همین راستا صورت گرفته است.
حمید رضا ترقی- تلاش جریان سکولار در کشور برای تغییر ساختار جامعه مدینهالنبی به جامعه مدنی غربی از زمان دولت اصلاحات تا کنون بر این بوده است که مسجد را از محوریت فعالیتهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی خارج و آن را به نماز ظهر و مغرب محدود سازد.

ایجاد فرهنگسراها و انتقال محل صندوق اخذ رأی از مساجد به مدارس و تبدیل سالن اجتماعات مساجد به محل مراسم ترحیم بجای بصیرتافزایی در همین راستا صورت گرفته است.

اگر چه ابتدای انقلاب و در دوران مبارزه با رژیم ستمشاهی مساجد به سنگر دفاع از ارزشها و تمامیت کشور تبدیل شده بود و جوانان با حضور در این مراکز هم انقلاب را تقویت و هم از آن دفاع میکردند و حرکت مردمی از مساجد بسوی جبهههای جنگ تحمیلی سامان میگرفت و مساجد به مراکز پشتیبانی مردم از جبهههای جنگ تبدیل شده بود ولی با اتمام جنگ و آغاز شبیخون فرهنگی و تا کنون که تهاجم فرهنگی و ناتوی فرهنگی علیه هویت انقلاب اسلامی بسیج شدهاند، تلاش میشود مساجد از محوریت فعالیتهای فرهنگی و سیاسی و اجتماعی خارج شده و به گونهای نقش دین و اعتقادات اسلامی و احکام الهی در امور اجتماعی و سیاسی و فرهنگی کشور کاهش یابد.

این اقدام که عملا بسترسازی ترویج سکولاریسم در کشور است مورد غفلت مسئولان کشور قرار گرفته و بدان توجه جدی و لازم را نداشتند.

مسجد تراز انقلاب

سخنان عمیق و مهم مقام معظم رهبری در جمع ائمه جماعات مساجد تهران منشور «مسجد تراز انقلاب» را تبیین و راهبردهای رسیدن به این مقوله مهم و استراتژیک را تشریح فرمودند:

1- مسجد تراز انقلاب اسلامی پایگاه اجتماع مسلمین است. مرکز تجمع اهل ایمان، تبلور اجتماع و جمعگرایی مردم متدین است.

2- مسجد تراز انقلاب محل مشورت اهل ایمان پیرامون موضوعات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است و مشاورین خانواده نیز میتوانند در مسجد به خانوادهها مشاوره روانشناسی و خانواده ارائه دهند.

3- مسجد تراز انقلاب هسته مقاومت محل افزایش مقاومت و ایستادگی ملت در برابر فشارها و تهدیدات دشمنان و مرکز مقاومسازی ایمان و باورهای دینداران است.

4- مسجد تراز انقلاب محل برنامهریزی برای حرکتهای اجتماعی و فرهنگی است. حرکت برای امر به معروف و نهی از منکر، حرکت برای بسیج نیروهای انقلاب در جهت حمایت ازاهداف انقلاب اسلامی، حرکت در جهت نیکوکاری و حمایت از محرومان است.

5- مسجد تراز انقلاب محل و پایگاه بصیرتافزایی نمازگزاران و اهل ایمان است. این بصیرت توسط امام جماعت و مربیان ولایی و آگاه به مسائل سیاسی باید داده شود.

6- مسجد تراز انقلاب پایگاه انسانسازی است، مسجد توسط مجموعه برنامهها و مکانیزمها و هدایتهای انسانها ساخته شوند. ساختن انسان به لحاظ فکری و رفتاری و اعتقادی کار دشواری است که باید مسجد بتواند با تمام عوامل و ابرازهایش به انجام رساند.

7- مسجد تراز انقلاب پایگاه مقابله با دشمن است. شناخت دشمن، مقابله با توطئهها ودسیسههای او و خنثیسازی برنامههای دشمن در مسجد و توسط اهل ایمان باید صورت گیرد، نیروی نظامی و بسیجی و انتظامی از درون مسجد باید شکل بگیرد و جبهههای جنگ علیه دشمن را باید مساجد پر کنند.

8- مسجد تراز انقلاب باید زمینهساز تمدن اسلامی باشد. وقتی تمدن اسلامی زمینههایش توسط مسجد فراهم میشود که در مسجد شاخصههای تمدن نوین اسلامی تبیین و در محیط محله و شهرداری منطقه عملیاتی و پیاده شود.

9- مسجد تراز انقلاب محل اقامه حق و عدل است باید به حقوق ضایع شده اهل ایمان رسیدگی شود و ازحقوق آنها دفاع شود و این کار مستلزم این است که افراد قاضی و وکیل بصورت افتخاری به کمک مردم بشتابند.

10- مسجد تراز انقلاب باید محل تبیین دین و ابلاغ احکام دینی باشد و هر کس خواست شبهات دینی خود را برطرف و یا با احکام دینی بیشتر آشنا شود به مسجد مراجعه کند.

نقش مسجد در تمدنسازی اسلامی

تعالیم اسلامی همواره دو هدف اساسی را پیگیری میکند، هدف اول انسانسازی است و هدف دوم تمدنسازی است و حکومت اسلامی مهمترین هدفی که دارد؛ اول انسانها را به سوی خلیفها... شدن راهنمایی و مقدمات سیر و سلوک آنها را فراهم کردن و دوم کشور اسلامی را مدینه فاضله ساختن است.

منظور ازتمدنسازی اسلامی؛ ایجاد زندگی مبتنی برتعالیم الهی در جامعه است که باید روح فرهنگ اسلامی درآن حاکم باشد.

اگر ابعاد یک جامعه را به اجزای وجودی یک انسان تشبیه کنیم آنگاه فرهنگ اسلامی همچون روح الهی است که در این کالبد دمیده میشود.

مواد اولیه تمدنسازی اسلامی، مفاهیم، علوم و معارف دینی و قرآنی هستند که باید در مساجد و پایگاههای دینی و تبلیغی و معرفتی تبیین و تشریح و تبلیغ شوند.

انسانسازی براساس معیارها و نصاب دینی که سازنده تمدن اسلامی هستند باید در مساجد پرورش یافته و تربیت شوند. نقشه تربیت انسان متناسب با تمدن نوین اسلامی باید در مسجد طراحی شود.

اگر مسجد توانست انسانها را مؤمن و موهحد تربیت کند که دارای سبک زندگی اسلامی بوده و ازشاخصها و معیارهای غیرارزشی و سکولار بدور بودند، این انسان میتواند به ساختن تمدن اسلامی کمک کند و مسجد باید بتواند سبک زندگی مؤمنین اطراف مسجد را اسلامی کرده و منطبق با شرع مقدس گرداند.

مسجد در مفهومسازی و فرهنگسازی و ظرفیتسازی برای تحقق تمدن اسلامی نقش بسیار مهمی دارد.

از آنجا که تحقق تمدن اسلامی فرایندی است، بنابر این مسجد در این فرایند یعنی، انسانسازی، فرهنگسازی و ساز و کارهای مدنی مبتنی بر جامعه مدینهالنبی نقش بسیار مهمی خواهد داشت که امیدواریم دستاندرکاران مساجد بتوانند این جایگاه مورد نظر مقام معظم رهبری را به مسجد بازگردانند
https://shoma-weekly.ir/EKDtcj