نگاه

هزار ذکر بی‌اثر

گر ما به عهد خودمان وفا نمی‌کنیم، توقع نداشته باشیم که دعایمان مستجاب شود. البته این بد نیست که سراغ دعای ابوحمزۀ ثمالی می‌رویم و آن را می‌خوانیم؛ این اشکالی ندارد که اوراد را هم می‌گوییم؛ هزار بار سورۀ انا انزلنا را هم تکرار می‌کنیم؛ خیلی خوب است ولی در عمل، به عهد خود باید وفا کنیم والا آن اوراد را هم که بخوانیم چندان فایده‌ای ندارد؛ حتی ممکن است به مفهوم مسخره کردن درآید
مهندس سید مصطفی میر سلیم- حداقل 10 بار در روز، به درگاه الهی عرض میکنیم:«اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ». در خود قرآن کریم مفهوم صراط مستقیم بیان شده: صراط عبودیت؛ وَ أَنِ اعْبُدُونی‏ هذا صِراطٌ مُسْتَقیمٌ. (یس: 61) عبادت، صراط مستقیم است. امام صادق علیه السلام در بیان حقیقت عبودیت سه نکته را مطرح میفرماید: 1) أَنْ لَا یَرَى الْعَبْدُ لِنَفْسِهِ فِیمَا خَوَّلَهُ اللَّهُ مِلْکاً، 2) وَ لَا یُدَبِّرُ الْعَبْدُ لِنَفْسِهِ تَدْبِیراً، 3) وَ جُمْلَهُ اشْتِغَالِهِ فِیمَا أَمَرَهُ تَعَالَى بِهِ وَ نَهَاهُ عَنْهُ؛ عبادت خدا کردن یعنی او را مالک بدانیم و نه خودمان را ؛ خدا را مدبر بدانیم: او برایمان احکام مختلف را مشخص فرموده و ما باید مجری باشیم. خدا را مدیر بدانیم؛ او فرمان میدهد که چه کار کنیم، کی، و چگونه؟ آیا واقعا از صمیم قلب می گوییم: اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ ؟ آیا حقیقتاً خدا را مالک و مدبر و مدیر خود میدانیم و فرمانش را اطاعت میکنیم و به اجرا میگذاریم؟ آیۀ بعدی برای این که ما در ابهام نمانیم روشنتر میفرماید: صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لاَ الضَّالِّین، همان راه عبودیتی که آنهایی را که به ایشان نعمت دادهای طی کردهاند. آنها چه کسانی اند؟ درسورۀ نساء میفرماید: وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفیقاً. (النساء:69 ) راهی که انبیاء و صدیقان و شهداء و صالحان رفتهاند. آیا ما واقعا با زندگی پیامبر اکرم آشناییم؟ بقیۀ انبیاء به جای خود محفوظ. آیا ما نگاه کردهایم که سیرۀ پیغمبر چگونه است؟ چگونه زندگی میکردند و چه رفتاری داشتتند؟ یا میگوییم او که پیغمبر(ص) بود، معصوم بود. ما کجا و او کجا؟ آیا نعوذ بالله این نوعی مسخره کردن کلام الهی نیست؟ کلامی که به صراحت میگوید: لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ لِمَنْ کانَ یَرْجُوا اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَکَرَ اللَّهَ کَثیراً (الأحزاب: 21) یعنی ما باید الگو از او بگیریم و رفتار کنیم. این حرفها چیست که میزنیم و این چه بهانه ای است که میآوریم که: «او رسول الله بود، ما کجا و او کجا !». آری او رسول الله بود ؛ علی (ع) را هم او تربیت کرد تا بگوید فقط من نیستم، علی هم آدمی است مانند شما، اما او به نحو احسن شاگردی پیامبر را کرد و نشان داد که چگونه انسان میتواند پرورده شود تا مثل خود پیامبر شود به مصداق آنچه در آیۀ مباهله آمدهاست.

آن ندایی که پیامبر سرداد صرفا شعار نبود. ما امروز چگونه تأسی میکنیم به زندگی پیامبر؟ آیا ما درست مثل او رفتار میکنیم؟ آیا ما مثل صدیقان زندگی میکنیم؟ آنها چه کسانی بودند که پیامبر را تصدیق کردند؟ آیا ما مثل شهدا رفتار میکنیم؟ آیا ما مثل صالحان زندگی میکنیم؟ در دعا ما آنها را مطرح میکنیم و از خدا میخواهیم که بتوانیم آنها را برای خودمان الگو قرار دهیم و مثل آنها رفتار کنیم، ولی در عمل به گونهای دیگر اقدام میکنیم یعنی ما حرف خدای متعال را گوش نکردهایم.

غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ را چگونه فهمیدهایم؟ ما خود میگوییم: «خدایا نه آن راهی که بر آنها غضب کردی!» آنها چه کسانیاند که ما عملاً نمیخواهیم راهشان را برویم؟ در تفاسیر عمدتاً گفتهاند که آنها منافقانند. منافق چه ویژگی دارد؟ ما نمیخواهیم مثل منافقان باشیم، اصلاً ! منافق کسی است که اولاً دروغ میگوید، ثانیاً بدقولی میکند ثالثاً پیمان شکنی میکند. رابعاً هرگاه درگیری پیشآید ناسزا میدهد. اینها چهار ویژگی منافق است.

آیا واقعا در زندگی خود دروغ را کنار گذاشتهایم؟ یا اینکه نوعی کلاه شرعی برایش درست میکنیم یا در بهترین حالت توریه میکنیم؟ آیا ما واقعاً سر قول خودمان میایستیم؟ یا اینکه بهانه میآوریم و میگوییم: «..راهبندان بود و ... دیگر نرسیدیم!» آیا هنگامی که پیمان بستیم، پای پیمانمان میایستیم؟ یا اینکه سر شریکمان کلاه میگذاریم؟ اگر کمیمسئله جدیتر شد، آیا ما در درگیریها ناسزا و فحش و ... رد و بدل میکنیم یا نه؟ اگر آری،خصلتی از منافقان را داریم .

وَلاَ الضَّالِّینَ کجا میرود؟ دربارۀ ضَّالِّینَ. به یاد این آیه شریفه میافتیم: أَ فَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ وَ أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلى‏ عِلْمٍ وَ خَتَمَ عَلى‏ سَمْعِهِ وَ قَلْبِهِ وَ جَعَلَ عَلى‏ بَصَرِهِ غِشاوَهً فَمَنْ یَهْدیهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهِ أَ فَلا تَذَکَّرُونَ (الجاثیه: 23 )؛ بر مبنای مدلول این آیه ضَّالِّینَ یعنی مشرکان. مشرک چه کسی است؟ او کسی است که خدا را قبول دارد . چه بسا نماز هم میخواند؛ ولی اطاعت امر دیگری را هم میکند. مهمترین چیزی که اطاعت امرش را میکند همانا خواستۀ دلش است:«هواه» . قرآن روانشناسی دقیقی دارد؛ آیا ندیدی کسی را که خدای خودش را هوای نفس خود قرار داد؟ این که ما میگوییم: «دلمان میخواهد»، دو صورت دارد: یا آنچه دلمان می خواهد مطابق همان است که خدا دستور دادهاست، در این صورت اشکالی ندارد ولی اگر فرموده خدا چیزی و خواسته دل ما چیز دیگر است و ما این دومی را پیروی میکنیم، فعلا مشرک شدهایم .چنان حالتی استثنائی نیست؛ خدای متعال در سوره یوسف علیه السلام خطاب به پیامبر می فرماید: وَ مَا یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلَّا وَ هُم مُّشْرِکُونَ (یوسف: 106 )، ای پیغمبر تو هر چقدر هم که حرص بزنی اکثر مردم ایمان نمیآورند و آنهایی نیز که ایمان میآورند اکثراً مشرکاند . مشرک فقط کسی نیست که بتی سنگی یا چوبی میپرستد؛ ممکن است او امیال درونیاش را بت خود کرده باشد . وقتی خواستۀ دلش را به آنچه خدا فرمودهاست ترجیح میدهد، مشرک شدهاست. آیا در جامعۀ ما واقعاً همه در ابتدا نگاه میکنند ببینند خدا چه میخواهد تا آن را اجرا کنند؟ یا اینکه اکثراً دنبال خواستۀ دلمانیم. امروزه اغلب آنچه در جوامع ما رواج دارد خواستۀ دلها و هواهای نفسانی است. اگر ما واقعاً در نمازهای خودمان این را 10 بار در روز تکرارمیکنیم ولی بهآن عمل نمیکنیم، چگونه میتوانیم ادعاکنیم که ما به عهد خودمان با خدا وفا میکنیم؟ وسپس توقع داشتهباشیم با دعای ما خدا هم به عهد خودش وفا کند؟ اگر ما به عهد خودمان وفا نمیکنیم، توقع نداشته باشیم که دعایمان مستجاب شود. البته این بد نیست که سراغ دعای ابوحمزۀ ثمالی میرویم و آن را میخوانیم؛ این اشکالی ندارد که اوراد را هم میگوییم؛ هزار بار سورۀ انا انزلنا را هم تکرار میکنیم؛ خیلی خوب است ولی در عمل، به عهد خود باید وفا کنیم والا آن اوراد را هم که بخوانیم چندان فایدهای ندارد؛ حتی ممکن است به مفهوم مسخره کردن درآید؛ پناه بر خدا.

https://shoma-weekly.ir/TLf2Wr