ادب و هنر

هذا یعنی لبیک یا حسین

کتاب لبیک یا حسین مجموعه سخنرانی‌های سیدحسن نصر الله دبیرکل حزب الله، به مناسبت محرم و روز عاشوراست.
زینب حیدری- ماجرای عاشورا که از‌‌ همان محرم سال ۶۱ که با غربت تاریخی شروع شد، همیشه منبع جوشش خون برای رسیدن به حق از مسیر درست خود بوده است. این منبع در آخر الزمان ظهور و بروز بیشتری پیدا کرد و به پشتوانهای اصیل برای امتهای تحت ستم و ظلم تبدیل شد. حزب الله لبنان یکی از همین مواردی است که به پشتوانه جریان عاشورا اقدامات بسیار قابل توجهی داشته است. بدیهی است رهبران این مجموعه باید چنین خط مشی را سر لوحه خود قرار میدادند.

کتاب لبیک یا حسین مجموعه سخنرانیهای سیدحسن نصر الله دبیرکل حزب الله، به مناسبت محرم و روز عاشوراست. این کتاب با مقدمه حجت الاسلام محمدرضا زائری، مسئول مجموعه فرهنگی سرچشمه آغاز میشود. در این مقدمه با اشاره به تاریخچه حزبالله و اثرگذاریهای متفاومت و متنوع آن در لبنان و در دیگر نقاط خاورمیانه و نقش رهبران آن به خصوص سید حسن نصر الله ادامه پیدا میکند.

این مجموعه کتاب شامل پانزده سخنرانی از سیدحسن نصر الله است. به گفته مترجم این اثر از روی فیلمهای پخش شده از شبکههای ماهوارهای ترجمه شده است و در حد امکان دخل و تصرفی در آن صورت نگرفته است. توضیحات مکمل که به هر دلیل، اعم از ترجمه لهجه محلی لبنانی و یا اصطلاحات سیاسی است در پا نوشتها و کروشه (به صورت مجزا از متن اصلی) آمده است. این سخنرانیها در ایام مرتبط با عاشورا و حماسه عاشورا ایراد شده است. بازه زمانی ایراد این سخنرانیها در چهار دهه محرم و از سال ۱۴۳۲ تا سال ۱۴۳۵ است. در این بین سه سخنرانی روز و شب اربعین که مربوط به همین سالها هست به این مجموعه اضافه شده است.

انتشارات خیمه به عنوان ناشر تخصصی در حوزه عاشورا و مناسک آیینی از چند سال قبل به جهت اهمیت این موضوع و صحبتهای سید حسن نصر الله دبیرکل حزب الله لبنان بنا داشت که بخشی از گفتارهای وی را به فارسی منتشر و ترجمه کند. سیدحسن نصرالله به عنوان میراث دار سادات دارای جایگاه خاصی در لبنان است. برخی از همایشهای میلیونی حزب الله که حتی وی از پشت امواج صوتی و تصویری با مردم سخن میگوید، میزان شور و شعف مردم و ابراز محبتشان به وی مثال زدنی است. موضوعاتی که در این سخنرانیها ارائه شده است، موضوعات متنوع و بعضا جالبی است. از وضعیت مبارزه و لبنان گرفته تا ضرورت همکاری با سوریه در نبرد با دشمنانش گرفته تا تبیین رابطه با ایران و حساسیتهای آن.

در مورد اسم کتاب هم که به عنوان لبیک یا حسین مزین شده در این کتاب آمده «در میان گفتارهای حسینی سید حسن نصرالله، از همه مشهورتر و حماسی‌‌تر سخنرانی او در راهپیمایی کفن پوشان «مسیره الاکفان» است که به عبارت «لبیک یا حسین» شناخته می‌‌شود و همه او را در حالی که خود نیز کفن پوشیده بود و با حالتی حماسی و به یاد ماندنی شعار «لبیک یا حسین» را معنا می‌‌کرد به خاطر دارند. آشکار است که حس و حال بینظیر و تکرار ناشدنی آن سخنرانی و فضای روانی و احساسی آن محیط را در قالب عبارات و کلمات نمی‌‌توان بیان کرد...»

گفتنی است کتاب لبیک یاحسین در اواسط آبان ماه امسال در مجتمع فرهنگی شهدای سرچشمه رونمایی شد.

https://shoma-weekly.ir/7mRKd2