ادب و هنر

هدف گذاری برخی از نهادهای دولتی برای تولید فیلم درست نیست

محمد حسین نیرومند مشاور وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی و کارشناس مسائل سینمایی که به عنوان عضو هیئت انتخاب سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر نیز فعالیت دارد در گپ و گفتی کوتاه، به نکات قابل تعمقی اشاره نموده که آن را تقدیم شما می کنیم.
محمد حسین نیرومند مشاور وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی و کارشناس مسائل سینمایی که به عنوان عضو هیئت انتخاب سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر نیز فعالیت دارد در گپ و گفتی کوتاه، به نکات قابل  تعمقی اشاره نموده که آن را تقدیم شما می کنیم.
همچنین در صحبتی که با وی در جشنواره عمار داشتیم، قرار شد بزودی گفتگویی تفصیلی با وی در باره ملاک های انتخاب فیلم های جشنواره فجر داشته باشیم که سعی خواهیم کرد این گفتگو قبل از آغاز جشنواره انجام و منتشر گردد.
 محمد حسین نیرومند در ابتدای این گپ و گفت در باره اهمیت جشنواره فجر گفت: تردیدی نیست که جشنواره فیلم فجر نقش بسزایی در ارتقای سینمای ایران داشته و خواهد داشت؛ این در حالی است که تاکید نظام جمهوری اسلامی ایران نیز بر ارتقاء هنر کشور است و از این رو بی انصافی است که ما نقش کلیت نظام را در حمایت از هنر نادیده بگیریم.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین راههای ارتقاء سینمای ایران برگزاری جشنواره فیلم فجر خواهد بود، افزود: جشنواره فیلم فجر، نقش تعیین کننده و ویژه ای برای سینما دارد؛ چرا که ما شاهدیم تنور فعالیتهای سینمایی با جشنواره فیلم فجر گرم تر می شود، به گونه ای که در طول برگزاری جشنواره، جریان گرم و پرشوری در حوزه سینما ایجاد می شود.
نیرومند اضافه کرد: جشنواره فیلم فجر همیشه برای اهالی سینما جذاب است، این درحالی است که هر ساله تعداد زیادی از هنرمندان جوان پا به این عرصه می گذارند که مایلند در این جشنواره دیده شوند.
وی درعین حال به برخی از مشکلات جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و یادآور شد: یکی از مشکلاتی که ما همواره با برگزاری جشنواره با آن روبرو هستیم این است که چون برگزاری جشنواره هدف می شود، بعد از اتمام آن، شاهد تعطیلی چند ماهه سینمای کشور خواهیم بود. مشکل دیگر این است که برخی از هنرمندان، فیلم هایشان را فقط با هدف جشنواره می سازند تا دیده شود و برخی از نهادهای دولتی هم برای ساخت این نوع فیلمها وارد میدان می شوند تا فقط در جشنواره حضور داشته باشند، این درحالی است که این نوع فیلمها به هنگام اکران به هیچ عنوان از سوی مردم استقبال نمی شود واین امر نشان می دهد که هدف گذاری برخی از نهادهای دولتی برای تولید فیلم، فقط برای رقابت در جشنواره بوده است واین آفتی است که سال ها گریبانگیر سینمای ایران شده است.
 او ادامه داد: اما موضوع دیگر این است که با وجودی که انقلاب اسلامی نگاه جدیدی را در دنیا رقم زده و امروزه کسی نیست که منکر تاثیرگذاری ایران در جهان بویژه در بحث بیداری اسلامی باشد اما ما هیچگاه شاهد تولید فیلمهایی با نگاه انقلاب اسلامی نبودیم – یا کم بودیم - بجز در دهه اول انقلاب، ما حتی در برخی از دوره ها شاهد تولید فیلم هایی مغایر با ارزشهای انقلاب اسلامی بودیم که این امر می تواند نشان از ضعف مدیریت سینمایی کشور باشد.
نیرومند در مورد اکران دیجیتالی برخی از فیلمها در جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: با وجود حرکت سینمای جهان به سمت سینمای دیجیتال ما نیز باید خودمان را با این امکانات جهانی تطبیق دهیم اما به شرطی که از قبل بسترسازی این موضوع را کرده باشیم تا شاهد ارائه با کیفیت فیلمها به صورت دیجیتال باشیم. البته امسال تنها بخشی از فیلمهای جشنواره به صورت دیجیتال اکران خواهند شد، چرا که هنوز بخش قابل توجه ای از فیلمهای جشنواره به صورت 35 میلیمتری تولید شدند ولی ما باید بتدریج به استقبال فیلم هایی برویم که به شیوه دیجیتالی ساخته و اکران می شوند، لذا باید در این زمینه ظرفیت سازی کنیم.
عضو هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر همچنین گفت: معمولا در سینمای ایران آنچنان که به تولید فیلم توجه می شود به اکران آن توجه نمی شود، ازاین رو ضرورت دارد که ما تکنولوژی نمایش فیلم را در سینماهای کشور ارتقاء دهیم و استانداردسازی کنیم که یکی از راههای آن دیجیتالی کردن حوزه تولید فیلم است. اگر چه چند سالی است که دولت هزینه قابل توجه ای را برای نوسازی ناوگان سینمایی اختصاص داده اما هنوز بسیاری از سینماهای کشور نیازمند بازسازی هستند، بنابراین امیدوارم سینماها به گونه ای بازسازی و نوسازی شوند تا مردم لذت فیلم دیدن را در سینماهای خوب تجربه کنند.
سوتیتر: برخی از هنرمندان، فیلم هایشان را فقط با هدف جشنواره می سازند تا دیده شود و برخی از نهادهای دولتی هم برای ساخت این نوع فیلمها وارد میدان می شوند تا فقط در جشنواره حضور داشته باشند، این درحالی است که این نوع فیلمها به هنگام اکران به هیچ عنوان از سوی مردم استقبال نمی شود واین امر نشان می دهد که هدف گذاری برخی از نهادهای دولتی برای تولید فیلم، فقط برای رقابت در جشنواره بوده است واین آفتی است که سال ها گریبانگیر سینمای ایران شده است.

https://shoma-weekly.ir/iw6YRx