نگاه

هدایت و مدیریت فرهنگ و افکار عمومی

انتصاب آقای محمد سرافراز به ریاست سازمان صدا و سیما توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی که از خانواده شهید و با سابقه در انقلاب اسلامی و با تجربه موفق در صدا و سیما است، تداوم راه پرتلاش و موفق مهندس ضرغامی را تضمین کرد.
انتصاب آقای محمد سرافراز به ریاست سازمان صدا و سیما توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی که از خانواده شهید و با سابقه در انقلاب اسلامی و با تجربه موفق در صدا و سیما است، تداوم راه پرتلاش و موفق مهندس ضرغامی را تضمین کرد.

این انتصاب از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی که بر اساس ملاحظه چندین جلد برنامه اجرایی وی برای اداره مطلوب صدا و سیما و سوابق و تجربه موفق آقای سرافراز در معاونت برون مرزی این سازمان صورت گرفت قطعاً منشأ گامهای جدید رو به جلو خواهد شد.

مقام معظم رهبری مأموریت خطیر این سازمان در کشور را، هدایت و مدیریت فرهنگ و افکار عمومی جامعه دانستند. این مأموریت خطیر در شرایطی که افکار عمومی و فرهنگ جامعه توسط مهاجمین فرهنگی غرب و رسانهها و ماهوارههای جهانی بطور مستمر مهندسی میشود از ابعاد گوناگون مهم و سرنوشتساز است، زیرا اگر ما افکار عمومی جامعه را مدیریت نکنیم، دشمن مدیریت خواهد کرد و اگر دشمن مدیریت کند بدون شک نه آرامش و آسایشی وجود خواهد داشت و نه امکان همراهی جامعه با نظام و آرمانهای انقلاب تضمین خواهد گردید.

هدایت

هدایت دو مقوله فرهنگ و افکار عمومی یعنی فرهنگ را که همان آداب و رسوم و سبک زندگی و نوع رفتار اجتماعی انسانهاست مبتنی بر اصول و ارزشهای اسلامی و در جهت فرهنگ دینی و اسلامی را تحت تاثیر قرار داده و افکار عمومی جامعه را به سوی آن ارزشها سوق دهد.

طبعاً امر هدایت فرهنگی در نظام اسلامی باید بر اساس معیارهای ارزشی اسلام و در راستای ساختن انسانهای تراز مکتب برای ساختن جامعه نمونه اسلامی باشد.

- هدایت فرهنگی یعنی سبک زندگی مردم را به سوی سبک زندگی خداپسندانه اسلامی سوق دادن

- هدایت فرهنگی یعنی اخلاق اسلامی را در جامعه ترویج کردن، احسان و نیکی و صداقت و امانتداری، ایثار و فداکاری و احساس مسئولیت و وجدان کاری و انضباط اجتماعی و احترام به حقوق دیگران و قانونگرایی و محبت و مهرورزی و مروت و عفت و پاکدامنی و حیا و... را ترویج کردن.

- هدایت فرهنگی یعنی جامعه را بسوی کتابخوانی، مطالعه و آگاهی و علمآموزی و ابتکار و خلاقیّت و نوآوری و تفقّه در دین و تدبر در قرآن و تعمّق در احادیث سوق دادن.

- هدایت فرهنگی یعنی کارجمعی و فعالیت جمعی و حرکت جمعی را فرا گرفتن، کار و تلاش را ارزش دادن و بیکاری را ننگ دانستن، دقت در کار و اتفاق در تولید را فرا گرفتن.

- هدایت فرهنگی یعنی قناعت، صرفهجویی، بهرهوری بالا، و مبارزه با اسراف و تبذیر و اتلاف و...

اینان همه رسالت خطیری است که در هدایت فرهنگی باید صدا و سیما بدان توجه و عنایت ویژه داشته باشد.

معظم له به هدایت افکار عمومی جامعه نیز بعنوان یک رسالت خطیر اشاره فرمودند:

هدایت افکار عمومی یعنی افکار غالب جامعه را بسوی مسائل اصلی و مهم و درجه اول هدایت کردن و از مشغول شدن آنها به مسائل فرعی و غیرضروری و انحرافی باز داشتن.

هدایت افکار عمومی یعنی طوری اخبار و اطلاعات و تبلیغات به جامعه تزریق شود که ضمن حفظ آرامش و سکینه در قلوب جامعه، آن را با نشاط و شاداب در مسیر زندگی و کار و تلاش اجتماعی هدایت کند.

مهندسی درست افکار عمومی است که اجازه توطئه و ناهنجاری و به هم ریختگی در جامعه را نمیدهد.

هدایت درست افکار عمومی است که میتواند ارزشها را زنده نگه داشته، توطئهها را خنثی ساخته و نقشههای دشمن را برملا کند.

مهندسی درست افکار عمومی است که جامعه را از حرکت در داخل پازل دشمن باز میدارد. حالا صدا و سیما با این همه شبکههای شبانهروزی خود اگر دقت و توجه بکنند میتواند در تمام ساعات روز همچون دانشگاهی آموزنده آحاد جامعه را با سلایق مختلف در مسیر اهداف متعالی نظام اسلامی هدایت و راهنمایی نماید.

مقام معظم رهبری در پیام خود به ریاست سازمان چند وظیفه مهم دیگر را متذکر شدند.

1- وظیفه گسترش دین و اخلاق و امید و آگاهی در جامعه

2- وظیفه ترویج سبک زندگی اسلامی – ایرانی در میان آحاد ملت

3- حفظ و ارتقای استقلال فرهنگی و هویت انقلاب ایران اسلامی

4- وظیفه حفظ عزم ملی و ابتهاج معنوی و نشاط انقلابی آحاد جامعه در مسیر اهداف بلند نظام

5- تقویت آگاهی و تعمیق معرفت عموم مردم از طریق پیوند بخش تولید صدا و سیما با سرچشمههای تولید فکر ناب دینی و خیل دلبستگان فرهیخته و پرانگیزه انقلاب اسلامی

6- پشتیبانی رسانهای همه جانبه و مستکبرانه از نظام در بسیج عمومی ملت و کمک به مدیریت اجرایی در جهت تأمین اهداف و اجرای سیاستهای کلان نظام و تحقق سند چشمانداز کشور. این وظایف کلان که به همراه اهم راهبردهای دیگر به ریاست سازمان از جانب معظم له ابلاغ گردید سرمایه عظیم و گرانسنگی برای تحول بنیادین در این سازمان مهم و سرنوشتساز در کشور است که میتواند آثار داخلی و بینالمللی مهمی در مهندسی افکار عمومی داخلی و خارجی داشته باشد.

انشاءالله
https://shoma-weekly.ir/yJUZ44