نگاه

نیازمند جهاد فرهنگی هستیم

ما نیاز به یک جهاد فرهنگی داریم؛ همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند؛ متناسب با این هجمه ما باید عملیات و دفاع حمله داشته باشیم.
حجت الاسلام ذاکری- همانگونه که دیده بان بصیر انقلاب اسلامی اشاره فرمودند حجم حملات به دینداری مردم و ایمان جوانان در فضای مجازی، یک حجم وسیع، قابل توجه و نگران کننده ای است. با توجه به در دسترس بودن فضای مجازی برای جوانان و حتی نوجوانان و نیز کم هزینه بودن از یک طرف و توسعه فناوری و تکنولوژی از طرف دیگر، شاهد هستیم که حجم تأثیرگذاری شبکه های مجازی، حوزه گسترده ای را شامل می شود که این نگران کننده است. وقتی که جوانان و نوجوانان ما با یک تلفن همراه هوشمند می توانند به شبکه های مختلف مجازی و کانال های موجود در آنها- که بسیاری از آنها، دارای محتوای غیراخلاقی هستند- دسترسی پیدا کنند، طبیعی است که مستقیما ایمان جوان ما را مورد هدف قرار می گیرد. وقتی که جوان در دوران بلوغ قرار دارد و هیجانات شهوانی در او جوشان است و ما نتوانیم فضای دیداری و شنیداری او را کنترل کنیم و اجازه ورود هر محتوایی را به ذهن و تخیل او دادیم، طبیعی است که کم کم ریشه های ایمان در او سست می شود. در طول زمان های مختلف، یکی از راه های نفوذ کسانی که دشمن دینداری مردم هستند همین ابزارها بوده است و اکنون نیز از آن به خوبی استفاده می کنند. همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند؛ کسانی که با فضای مجازی سر و کار دارند کاملا درک می کنند که هدف اصلی شبکه های مختلف اجتماعی و افزایش حوزه نفوذ آنها، این است که نوجوانان و جوانان ما را خدشه دارد کنند. طبیعی است که ما باید در این فضا و محیط رسالت خودمان را انجام بدهیم؛ دولت به عنوان متولی امور، می تواند با فیلترینگ مناسب و نظارت دقیق جلوی فعالیت مخرب بسیاری از این شبکه ها را بگیرد و مانع تأثیرگذاری آنها بشود. در درجه بعد باید به واکسینه کردن جوان ها توجه کنیم؛ به هر حال نمی شود جلوی پیشرفت تکنولوژی و دسترسیهای سهل و آسان به سایت ها و شبکه های مختلف را گرفت. این واکسینه کردن، هم وظیفه والدین است و هم وظیفه حکومت و روحانیت. همه وظیفه دارند که جوانان این مرز و بوم را واکسینه کنند تا سراغ فضاها و محیط های گناه آلود نروند و نیز تقویت ایمان آنها را در دستور کار قرار دهند. خانواده و والدین در این میان نقش بسیار مهمی را می توانند ایفا کنند.

ما نیاز به یک جهاد فرهنگی داریم؛ همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند؛ متناسب با این هجمه ما باید عملیات و دفاع حمله داشته باشیم. ما در یک مقطعی شاهد بودیم که مقام معظم رهبری از تعبیر قتل عام فرهنگی استفاده می کردند؛ اخیرا از تعبیر ولنگاری فرهنگی استفاده کردند. بنابراین، یک هجمه همه جانبه ای را دشمن در پیش گرفته است و ما ابتدا باید متناسب با آن دفاع کنیم و سپس هجمه کنیم و تک و پاتک بزنیم. متأسفانه ما در این عرصه کوتاهی کرده ایم و این محرز است؛ اما اکنون نیز اگر تصمیم بگیریم و اقدام کنیم مغتنم است. هم دولت به عنوان سیاستگذار و مجری و هم مجلس به عنوان ریل گذار، در این عرصه نقش مهمی بر عهده دارند. از طرفی دیگر ما آموزش و پرورشی را داریم که فرزندان ما در محیط تدارک دیده از سوی او پرورش می یابند؛ اگر دروس و مربیان ما، متناسب با پرورش دینی فرزندان ما باشند، طبیعی است که نقش به سزایی ایفا خواهند نمود. حوزه های علمیه و روحانیت معظم نیز نقش مهمی برعهده دارند؛ همانگونه که وظیفه ذاتی آنها تبلیغ دین است و خداوند تبارک و تعالی نسبت به نبی مکرمش می فرماید: طَبِیبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ؛ یعنی به سان طبیبی که باید به دنبال بیمار بگردد و او را درمان کند، روحانیت معظم هم با توجه به شرایط موجود و آشنایی با تکنولوژی های روز و نیز حوزه نفوذ دشمن، متناسب با طرح های جدید دشمن، برای تقویت ایمان مردم بویژه جوانان اقدام کنند. بحمدلله اقدامات خوبی هم در حوزه علمیه صورت میگیرد و مبلغان بسیار ورزیده ای در حال حاضر در عرصه مجازی فعال هستند و حتی در دل روستاهای ما روحانیون حضور پیدا می کنند و نسبت به هدایت جوانان ما اقدام می کنند؛ اما این کافی نیست و متناسب با هجمه ای که از سوی دشمن وارد می شود نیست. بنابراین می طلبد که مسئولین کمک کنند و با تخصیص بودجه های مناسب برای کارهای فرهنگی- که از اهمیت بالایی برخوردار است- اقدامات لازم را در این عرصه صورت دهند.

https://shoma-weekly.ir/ZmeEN0