نگاه

نگرانی‌های روزهای آخر مذاکرات

امروز در منطقه هیچ قدرتی نیست که حتی جرات فکر‌کردن برای مقابله با ایران را داشته باشد. آمریکا در عراق و افغانستان به آن بدبختی و فضاحت رسید. البته ممکن است فکر کنند که می‌توانند ما را درگیر جنگ نیابتی کنند
دکتر حسن غفوری فرد- من دو سال پیش بعد از توافق ژنو هم گفتم که بهشدت نگران «جر زدن» آمریکاییها هستم؛ نگرانم که آنها جر بزنند و دبه دربیاورند. من در آمریکا تحصیل کردهام و آنها را بیشتر میشناسم؛ بنابراین بهشدت نگرانم که جر بزنند و بعد هم بیایند بگویند ایران جر زده است! و ما هم طبیعتا میآییم میگوییم نه شما جر زدهاید. منتها آنها دستگاه تبلیغاتی قویتری دارند و ممکن است حرفشان در دنیا برد بیشتری داشته باشد. باید از الان مواظب باشیم که نکند فضای تبلیغاتی علیه ایران دست آنها بیفتد، یعنی باید خودمان را آماده کنیم که اگر به توافق نرسیدیم اجازه بدهند فضای تبلیغاتی دست آنها بیفتد. انشالله که توافق به نتیجه برسد و من شخصا خوشحال میشوم. ما باید به دنیا ثابت کنیم چقدر کار کردیم، نرمش قهرمانانه نشان دادیم و همچنین اجازه دادیم که کارشناسان و جاسوسان آژانس اتمی تجهیزات ما را بگردند؛ اما باز هم زیادهخواهی و زیادهطلبی غربیها موجب شکست توافق شد.

امروز فردو بیش از دو هزار سانترفیوژ آماده به کار دارد؛ اما مطابق توافق این تعداد سانتریفیوژ باید به هزار سانتریفیوژ تقلیل پیدا کند یعنی عملا هزار سانتریفیوژ کاسته میشود و مجددا گفتهاند از آن هزارتا باید ۳۰۰ سانتریفیوژ فعال باشد و همچنین گاز هم به آنها تزریق نشود؛ بنابراین سرعت فناوری هستهای کند خواهد شد؛ اما هر موقع که لازم شود ما میتوانیم اینها را ظرف چند ساعت به کار بیندازیم. این دانش بومی شده و غیر قابل ازبینرفتن است.

اگر این توافق انجام شود باید این را بپذیریم که روند این علم کند خواهد شد؛ اما ممکن است هم تاثیر منفی و هم تاثیر مثبت داشته باشد؛ این دانشمندان که بیکار نمیمانند بلکه میتوانند بر حوزههای دیگر فعال و تاثیرگذار باشند.

از طرفی آمریکاییها در ۵۰ سال گذشته در هیچ جنگی پیروز نشده است. در جنگ کره بهشدت شکست خوردند، در جنگ ویتنام با آن فضاحت فرار کردند، در افغانستان و عراق هم به بدبختی افتادند. در سوریه هم سیاستهایشان شکست خورد.

درباره جنگ نیابتی هم امروز در منطقه هیچ قدرتی نیست که حتی جرات فکرکردن برای مقابله با ایران را داشته باشد. آمریکا در عراق و افغانستان به آن بدبختی و فضاحت رسید. البته ممکن است فکر کنند که میتوانند ما را درگیر جنگ نیابتی کنند؛ خب آیا عربستان یا امارات میتوانند به نیابت از آمریکا با ما بجنگند!؟ اصلا عربستان و امارات نیروی قدرتمند زمینی دارند که بتوانند مقابل ما بایستند!؟

مگر تا الان گروههای تروریستی را علیه ما تقویت نکردند؟ مگر دانشمندان هستهای ما را توسط گروههای ترور به شهادت نرساندند؟ این گروههای تروریستی اگر رشد کنند دامن خودشان را هم میگیرند، عربستان و اسرائیل بیشتر در مقابل تررویستها آسیبپذیر هستند یا ایران؟ حتی مصر. ما حداقل ۳۵ سال سابقه مبارزه با تروریسم داریم. مگر گروه منافقین خشنترین گروههای تروریستی نبودند؟ آنها در داخل کشور و در همه جا نفوذ کرده بودند؛ ما در ابتدای انقلاب تجربه زیادی برای مقابله با آنها نداشتیم؛ اما امروز تجربه ما از همه دنیا بالاتر است. ایران در مقابله با تروریسم از دیگر کشورها بسیار کم آسیبپذیرتر است. اما کشورهایی مانند امارات، مصر، عربستان، قطر و حتی کشورهای اروپایی بیشتر از ما در مقابل تروریسم آسیبپذیرند.

https://shoma-weekly.ir/j1530G