نگاه

نگرانی از هدر رفت اموال

اگر پول بیاید، در سیستم ذخیره بانک مرکزی قرار می گیرد. طرف‌های ما موظف هستند پول‌های بلوکه شده ایران را به کشور بازگردانند. اما برخی از آنها به دنبال این هستند که به جای پول کالای مصرفی به ایران بدهند.
اسدالله عسکر اولادی- همه پول های آزاد شده در پسابرجام برای دولت نیست. قسمتی از آن به صندوق ارزی برمی گردد، قسمتی بدهی بانک ها و قسمتی هم سهم شرکتها و صاحبان صنایع و تجاری است که با غرب کار می کردند. در واقع حدود 30 میلیارد دلار برای بانک مرکزی است که قرار بود 5 میلیارد آن دیروز به حساب بانک مرکزی برود و 25 میلیارد هم ظرف دو هفته اخیر آزاد شود.

که باید با این پول چه کرد؟ به نظر ابتدا باید دین دولت را به بانک ها، شرکت های بازرگانی و صنعتی پرداخت شود. تقریبا 50 درصد از بانک های ما به دلیل اینکه از دولت طلب دارند، باید از این پول سهم ببرند. بخش دیگری از این بدهی، مربوط به بدهی دولت به مؤسسات دولتی است مانند بیمه های اجتماعی. قسمت دیگری از این پول را باید به واحدهای تولیدی که ارزآوری دارند، کمک شود زیرا تمرکز بر سرمایهگذاری در راستای رونق تولید یکی از مهمترین اولویتهایی است که دولت باید در شرایط بحران رکودی به آن اهتمام بخشد و این قضیه را جدی تلقی کند

به دولت پیشنهاد داد که این پول های آزاد شده را برای واردات هزینه نکند، اگر پول بیاید، در سیستم ذخیره بانک مرکزی قرار می گیرد. طرفهای ما موظف هستند پولهای بلوکه شده ایران را به کشور بازگردانند. اما برخی از آنها به دنبال این هستند که به جای پول کالای مصرفی به ایران بدهند. آقای اوباما اعلام کرد این پول حدود 115 میلیارد دلار است، ولی نباید فراموش کرد که همه این پول برای دولت نیست در واقع همه این پول قابل لمس و مصرف نیست، زیرا خیلی ها از دولت طلب دارند و دولت تنها 30 میلیارد دلار سهم دارد که باید به واحدهای تولیدی که ارزآوری دارند، کمک شود. البته امیدوار هستیم نگویند پول را نمی دهیم و کالا بخرید.

اگر مجبور بودند هم باید این اتفاق مدیریت شود که چه نوع کالایی وارد می شود، به جای وارد شدن کالاهای مصرفی به کشور کالاهای سرمایهای، تکنولوژی و ماشینآلات وارد شود و صنایع کوچک و متوسط که اشتغالزا هستند تقویت شوند و نباید این پول برای کالاهای مصرفی وارد شود.

https://shoma-weekly.ir/PiYBBB