ادب و هنر

نگاه رو به افق شهید امانی مرا مجذوب کرد

مرغ سحری عنوان مستندی 2 قسمتی ویژه زندگی شهید صادق امانی است که با نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی علی اروجی ساخته شده است.

مرغ سحری عنوان مستندی 2 قسمتی ویژه زندگی شهید صادق امانی است که با نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی علی اروجی ساخته شده است.
با علی اروجی به گفتگو نشستیم تا هم انگیزه اش را از ساخت مستند بدانیم و هم وجوه قابل تمایز یک شهید را از زبان یک هنرمند بشنویم.
اروجی در این گفتگو بیشتر بر شخصیت آرمانگرای شهید امانی تاکید داشت و از درددل هایش با شهید گفت؛ هرجا که کار برایش سخت شده یا به مشکلی برخورده و به خود شهید متوسل شده است.
اوقاتی که به نزد پسر شهید میرفته و از احتمال ناراحتی پدر سخن گفته و او در جوابش یادآوری کرده که "من تا به حال نشنیدم شهید امانی از کسی دلگیری داشته باشد" و دوباره مونتاژ کار را از زاویه دیگری آغاز کرده است.
اروجی از خانواده شهید هم گفت؛ از زمانهایی که کار را بهانه می کرده و میرفته تا حاج قاسم پسر شهید امانی را ببیند چراکه پسر هم در منش و رفتار وهم در نوع بیان از پدر به ارث برده است.
همسر شهید نیز که جای خود دارد و از هیچ کمکی برای ساخت مستند کوتاهی نکرده است.
متن گفتگو با علی اروجی کارگردان مرغ سحری را در زیر میخوانید؛

/ علت ساخت و انگیزه جنابعالی از ساخت مستند مرغ سحری چه بود؟
 روزی در میدان بهارستان عکس شهیدان امانی، صفار هرندی، نیک نژاد و بخارائی را دیدم؛ تصمیم گرفتم درباره این چهار شهید بزرگوار تحقیق کنم ، پس از انجام تحقیقات شروع به فیلمنامه نویسی کردم؛ البته قبلا فیلمی درباره این چهار شهید ساخته شده بود اما فیلمی که اختصاصا به زندگی شهید امانی بپردازد وجود نداشت.
پس از تحقیقات چندین ماهه و نگارش اولیه فیلمنامه، پیشنهادی از سوی سازمان بسیج اصناف مبنی بر ساخت مستند شهید امانی به عنوان شهید شاخص سال 90 به بنده رسید.
در آن زمان این اتفاق را توفیقی از سوی شهید امانی دانستم؛ در طول تحقیقات بعدی با خانواده و دوستان شهید آشنا شدم که این آشنایی تاثیرات فراوانی بر روی نگارش فیلمنامه نهایی گذاشت.
حاج قاسم امانی فرزند شهید و دوستان ایشان همچون آقایان فقیهی و بادامچیان همکاری بسیار زیادی در این زمینه داشته و ساعت های متمادی راجع به زندگی شخصی و اجتماعی شهید امانی صحبت کردیم.

/ در طول این مدت که با شخصیت شهید امانی آشنا شدید چه برداشتی از ایشان داشتید؟ جذاب ترین نکته ای که در طی این مدت برای شما اتفاق افتاد چه بود؟
نگاه رو به افق شهید امانی آن چیزی که بود از ابتدا مرا مجذوب خود کرد؛ حس می کردم در آن افق من هم هستم؛ گمان می کردم شهید مرا به سفری خیالی می برد که در آن سفر می توانستم آمال و آرزوهای شهید را ببینم.

/ به نظر شما ویژگی خاص شهید امانی چیست؟
ایشان یک بسیجی مخلص بوده است؛ همیشه برای من این سوال مطرح بود که چطور می شود یک جوان 33 ساله در اوج جوانی دست به چنین اقداماتی بزند؛ جوانی که دارای 2 فرزند بوده و مطمئنا آرزوهای بسیاری برای آنها در سر داشته اما آینده ایران اسلامی رابه خواست ها و آرزوهای شخصی ترجیح داده است.
ما در طول انقلاب و جنگ جوانانی از این دست زیاد داشتیم اما من این چهار شهید را متمایز می بینم چراکه در سال 43 خفقان بسیاری در کشور حکمفرما بوده است؛ از طرفی مردم خیلی با این مسائل کاری نداشتند و هیچ حرکت ملی در این زمینه وجود نداشته است.
از سوی دیگر شهید امانی انسان فقیری هم نبوده که به خاطر دریافت پول چنین کاری انجام دهد و البته ایشان انسان متواضعی بوده و مطمئنا به دنبال کسب شهرت و پست و مقام نیز نبوده است.
پس دغدغه ای ملی و میهنی داشته که جان خود را برای این کار فدا کرده است.

/ آیا برنامه ای برای ساخت پروژه دیگری هم دارید؟
در نظر دارم یک مستند تک قسمتی برگرفته از همین مستند مرغ سحری بسازم؛ چراکه در این مستند ساخته شده بسیاری از بخش ها و برخی صحبت ها مختصرا و به صورت اجمالی آورده شده که قصد دارم در آن مستند تک قسمتی، بخش های حذف شده را استفاده کنم.
البته صحبت های اولیه ای نیز برای ساخت فیلم سینمایی از زندگی چهار شهید مذکور انجام شده که احتمالا امسال پیش تولید آن شروع خواهد شد.
در فیلمنامه آن، غیر از پرداختن به زندگی و خصایص شهدا به صورت دراماتیک، جریان اعدام حسنعلی منصور نیز به صورت کامل مطرح خواهد شد.
 

https://shoma-weekly.ir/VVT3vs