نگاه

نگاه اعتدالی در چرخه مدیریتی دولت یازدهم

اعتدال مورد نظر آقای دکتر حسن روحانی به هر میزان تعریف و بازپروری شده باشد، زمانی آثارش در جامعه آشکار می‌شود که مدیران و مجریانی دلسوز وتوانمند و با تجربه و با صفت معتدل بودن مسئولیت اجرا و تحقق برنامه‌ها را برعهده داشته باشند.
نصر عزیزی-  اعتدال مورد نظر آقای دکتر حسن روحانی به هر میزان تعریف و بازپروری شده باشد، زمانی آثارش در جامعه آشکار میشود که مدیران و مجریانی دلسوز وتوانمند و با تجربه و با صفت معتدل بودن مسئولیت اجرا و تحقق برنامهها را برعهده داشته باشند. اگرچه کارکرد و گرایشات و خلقیات اشخاص دارای امتیاز مدیریت بی تأثیر از اشخاص، دوستان، جریانها و همفکران موجود در جامعه نیست، ولی با تلاش و جستجوی بیشتر و بررسی دقیقتر میتوان گروهی را یافت که بیشترین امتیازات را در این حوزه داشته باشند.

در یک جمعبندی مختصر می توان چند ویژگی را برای مدیران معتدل برشمرد که با نگاه به گذشته آنها این ویژگیها در محدوده حداقلی و حدوسطی در حیطه بررسیها باشند.

قبل از هر چیز مدیر معتدل، مدیر معتقدی است که مبانی دینی و آرمانی و فقهی و ولایتی نظام را قبول داشته باشد و کارکرد منفی در مواضع و دیدگاهها و کارنامه مدیریتی خود نداشته باشد. به محض اینکه مدیری به توانمندیهای خودی باور نداشته باشد و راه حلها را در آن سوی مرزها جستجو نماید، معنایش این است که به شعارها و باورهای این ملت پشت نموده و از مسیر صحیح خارج شده است.

مدیران معتدل همواره در محیط تحت نظر خود به پرکاری، پرتلاشی، کم توقعی و تأثیرگذاری بالا مشهور بودهاند. تشخیص این ویژگی با توجه به سوابق افراد کار مشکلی نیست البته اعتدال این نیست که حتماً در حلقه اول مدیریتی دنبال چنین اشخاصی بود.

رویه کار جمعی و همگرایی با سایر مجموعهها و بهکارگیری عقل جمعی در اداره امور و فعالسازی نیروی فشرده و بالقوه تحت مدیریت و پرهیز از حاشیهسازیهای سیاسی میتواند شاخص مناسبی برای انتخاب مدیران معتدل باشد. برای گزینش مدیران عالی حتماً باید سراغ آنها رفت که تجربهای دارند و برای آزمون چنین شاخصههایی آزمونهای دوره مدیریت افراد به شفافیت سابقه کمک مینماید.

از قرار معلوم تحرک بسیاری از افرادی که به هر دلیلی مناصبی را در دورههای متوالی برعهده داشتهاند، برای دستیابی به پستهای حکومتی دولت یازدهم، با مشکلاتی که در حوزههای مدیریتی خود بر جای گذاشتهاند، نشانی از صفت اعتدال ندارند زیرا محصور بودن آنها در دایرههای گروهی و باندی و فاصله گرفتن از انتظارات مردم و بیتوجهی به رهنمودهای رهبری و رویکردهای واگرایی و تفرقهگرایی درجایگاه مدیریتی و بازماندگی نظام از پیشرفت و اعتدال در آن حوزه، تردیدی بر جای نمیگذارد که چنین اشخاصی دوباره به مناصب و مسئولیتها باز میگردند.

در ارزیابی آزمون شخصیتی بعضی از مدیران دورههای گذشته مشاهده میشود نه تنها انطباق گزینشی و شخصیتی آنها با معیارها و ارزشهای انقلابی و دینی وجود ندارد، بلکه وجود بعضی از آنها منشأ ضررها و زیانهای عدیده در حوزههای فرهنگ و اقتصاد و امنیت کشور بوده است و نظام از این طریق هزینههای زیادی را متحمل گردید. اگرچه درایت و تیزبینی رئیس جمهور محترم انشاءالله مانع از حضور سوء استفاده گران خواهد بود، ولی باید پذیرفت در مجموعه کار گروهها و جلسات و نشستهای هم اندیشی تعیین پستها فعالیت و تلاش غیر منتظرهای از این قبیل افراد مشاهده میشود تا اگر به پستهای کلیدی نتوانند دست بیابند، حداقل در ردههای میانی و مدیریتی بعدی که بس مهم هستند، جای باز نمایند.وظیفه همگان بهخصوص دلسوزان مطلع و آشنای به امور این است که با مشاوره مناسب و اطلاعرسانی صحیح و رایزنیهای مؤثر مانع از حضور افراد نفوذی، چاپلوس و منفعتخواه در مجاری امور شوند و امانت مردم را حفظ و اجازه ندهند اعتدالی که در همه امور امید مردم را در میدان عمل به وعدهها صدچندان میسازد، به ناامیدی تبدیل نمایند.

https://shoma-weekly.ir/41gBPL