ادب و هنر

نگاهی به کتاب «شهید صدر» خاطراتی از مخالف سرسخت مارکسیسم در حوزه علمیه

درباره زندگی، اندیشه و سلوک شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر و خواهر شهیدش بنت الهدی صدر، پژوهش‌های زیادی در جهان عرب و ایران انجام‌شده است؛ اما امتیاز کتاب پیش رو، این است که به قلم یکی از شاگردان شهید صدر نوشته‌شده است که هم‌اکنون مدیر حوزه علمیه امام صادق (ع) شهر صیدی لبنان است و در این شهر نماز جمعه برپا می‌کند و رئیس هیئت علمای جبل عامل لبنان نیز است.
فهیمه اسماعیلی- «من نظر سید را درباره انقلاب اسلامی و وظایف مردم عراق پرسیدم و گفتم: جوانان میخواهند صدای تو را روی کاست بشنوند. سید محمود هاشمی که آن روز آنجا بود گفت: درست است، مرجعیت باید شجاع باشد و نظرش را واضح اعلام کند. بعد از سید سؤالی کردیم و در عرض سه دقیقه جواب داد. آشکارا انقلاب را تائید و وظایف مردم عراق را تبیین نمود و راه انقلاب اسلامی دیگری را گشود. کاست را با خودمان بردیم و کسی را دنبال جوانان فرستادیم. آنان خوشحال شدند و گفتند همان شب اول هزار نسخه از آن کپی کردند و شب دوم به خاطر تقاضای زیاد ده هزار نسخه از روی آن زدهاند. خیلی خوشحال شدیم مخصوصاً که رادیو ایرآنهمبارها آن را پخش کرد. نمیدانیم چطور این به نظر امام خمینی رسیده بود. امام خمینی تلگرافی برای سید صدر نوشت و از او حمایت کرد و خواست در نجف بماند. سید از طریق سوریه تلگرافی برای امام فرستاد. این تلگراف بااینکه حجم زیادی داشت کوچکترین جوابی نداشت. وقتی امام خمینی تلگراف را فرستاده بود و رسانههای ایران آن را نقل کرده بودند چارهای جز پاسخ دادن به آن نبود. شهید صدر تلگراف خود را با مضامین عالی و عبارتهای رسا فرستاد و از پدری و توجه و اهتمام امام به نجف تشکر کرد و از طرف ملت عراق میلیونها درود برای ایشان فرستاد و تأکید کرد در نجف اشرف میماند و فقط وقتی ازآنجا بیرون میرود که شهید شده باشد. گویی عراق منتظر چنین تلگرافی بود که از بصره تا بغداد برخیزد و رجال و بزرگان دستهدسته بیایند و با سید بیعت کنند.»

کتاب «ناگفته­ ها و اسرار زندگی شهید آیتالله سید محمدباقر صدر» نوشته آیتالله عفیف نابلسی، عالم برجسته شیعیان لبنان، با ترجمه اسماء خواجهزاده از سوی دفتر نشر معارف منتشرشده است.

درباره زندگی، اندیشه و سلوک شهید آیتالله سید محمدباقر صدر و خواهر شهیدش بنت الهدی صدر، پژوهشهای زیادی در جهان عرب و ایران انجامشده است؛ اما امتیاز کتاب پیش رو، این است که به قلم یکی از شاگردان شهید صدر نوشتهشده است که هماکنون مدیر حوزه علمیه امام صادق (ع) شهر صیدی لبنان است و در این شهر نماز جمعه برپا میکند و رئیس هیئت علمای جبل عامل لبنان نیز است.

این کتاب ترجمه «خفایا و اسرار من سیره الشهید محمدباقر الصدر» نوشته آیتالله عفیف نابلسی است که دربیانی دیگر خاطرات زندگی نویسنده در عراق و ارتباطاتش با شهید صدر و علمای برجسته عراق و لبنان است.

شهید آیتالله سید محمدباقر صدر، یکی از بزرگترین اندیشمندان مسلمان و به تعبیر امام خمینی: «مغز متفکر اسلامی»، در تاریخ اسلامی بهویژه در قرن چهاردهم هجری است. سید محمدباقر صدر، نهضت امام خمینی در ایران را روزنه امیدی برای نجات امت اسلامی میدانست؛ بنابراین از آغاز نهضت اسلامی امام در سال 1342 شمسی آن را تحت نظر داشت و از امام و حرکت روشنگرانه ایشان حمایت میکرد.در این کتاب نویسنده خاطرات خود از دیدارها با شهید صدر را روایت کرده که گاهی برای بیان یک نکته از آیتالله صدر حاشیهای مطول بیان کرده که ممکن است خواننده را خسته کند اما خاطراتی که آیتالله نابلسی از شهید صدر بیان کرده در نوع خود جالبتوجه است.در مقدمه این کتاب اظهارنظر افراد سرشناس پیرامون شهید صدر آمده و آنچه جلبتوجه میکند اظهارنظر «اکرم زعیتر» پیرامون این شخصیت است: «مارکسیسم مخالفی بهتر از محمدباقر صدر نداشته است.» این در حالی ابراز داشته شده که شهید صدر دو کتاب با عنوان «اقتصادنا» و «فلسفتنا» نوشته که در این دو کتاب بهنقد دیدگاههای چپ پرداخته است.

کتاب «ناگفتهها و اسرار زندگی شهید آیتالله سید محمدباقر صدر» در 120 صفحه، قطع رقعی، تیراژ 1000 نسخه و قیمت 5000 تومان از سوی دفتر نشر معارف منتشرشده است.

https://shoma-weekly.ir/bzA6PH