ادب و هنر

نگاهی به اکران‌های عید فطر

«هیس!...دخترها فریاد نمی زنند» به بررسی مسائل دختران جوان می‌پردازد و ترس از آبرو را در این دوره سنی آسیب‌‌شناسی می‌کند... این فیلم به تهیه‌کنندگی و کارگردانی پوران درخشنده و با بازی شهاب حسینی، مریلا زارعی، طناز طباطبایی، جمشید‌هاشم‌پور و فرهاد آییش ساخته شده است.
سیدمجتبی مومنی- با توجه به رسیدن عید فطر یکی از موضوعاتی که در بین جامعه سینمایی کشور رونق پیدا می کند و مخاطبان سینماها را به نوعی جذب می کند، موضوع اکرانهای عید فطر است. اکران فیلمهایی که با آمدنشان موج جدیدی از بازدیدهای سینمایی را رقم می زند و جایی برای عرضه فیلمهایی جدید و جایگزین شدن آنها به جای فیلمهای قدیمی خواهد بود. امسال این فیلمها یک هفته زودتر از عید فطر به روی پرده نمایش آمدند. طبق مصوبه شورای صنفی نمایش فیلمهای سینمایی فیلمهای این دوره اکران در عید سعید فطر به شرح ذیل می باشد: در سرگروه آزادی فیلم «دهلیز»، سرگروه آفریقا فیلم «هیس، دخترها فریاد نمی زنند»، سرگروه عصر جدید فیلم «جابه جا»، سرگروه قدس فیلم «فرزند چهارم»، سرگروه استقلال هم فیلم «هیچ کجا هیچ کس» اکران میشوند.

 

  اولین قدم، اما استوار

دهلیز با اتفاق جدیدی وارد سینماها شد، بازی متفاوت و قدرتمند رضا عطاران، کسی که تا امروز چهره کمدین و طنز پرداز دنیای بازیگری شناخته شده بود چهره متفاوتی از هنر خود را در معرض نمایش گذاشت. نقش اول زن این فیلم را هم هانیه توسلی ایفا کرده است و توانسته بهخوبی چهره یک زن آبرومند و دلسوز و یک مادر مهربان را ایفا کند. هنرنمایی بازیگران علاوه بر کارگردانی شعیبی روایت خوب و دیدنی را برای مردم به ارمغان آورده است. «دهلیز» داستان زنی به نام شیوا است. او سرپرست خانوار است و با تلاش و کوشش سعی کرده زندگی خوب و آبرومندی برای خود و تنها پسرش فراهم کند. با رسیدن نامهای زندگی آنها دچار تحول میشود و در مسیری جدید قرار میگیرد…

شاهرخ فروتنیان، سعید چنگیزیان، مسعود میرطاهری و محمدرضا شیرخانلو از دیگر بازیگران این مجموعه هستند.

 

   فیلمی تلخ در اکران فطرانه

بیتوجهی و سهلانگاری پدر و مادر شیرین هشت ساله، واقعهای را برای او رقم می زند که زخمش سالها بر روح او باقی میماند و بر همه زندگیاش اثر میگذارد. آنچه این زخم را عمیقتر میکند و واقعه را به فاجعه میرساند، این است که دخترک هیچکس را نمییابد تا دردش را با او درمیان بگذارد ...

«هیس!...دخترها فریاد نمی زنند» به بررسی مسائل دختران جوان میپردازد و ترس از آبرو را در این دوره سنی آسیب‌‌شناسی میکند... این فیلم به تهیهکنندگی و کارگردانی پوران درخشنده و با بازی شهاب حسینی، مریلا زارعی، طناز طباطبایی، جمشیدهاشمپور و فرهاد آییش ساخته شده است.

 

  هیچ کس سر جایش نیست

در فیلم «جابه‌‌جا» اکبرعبدی نقش نگهبان سادهای را بازی میکند که همراه با خانواده شلوغش در خانهای محقر در جنوب شهر زندگی میکند و از زندگی خود راضی است. او کارگر زادهای است که در زمان بچگی همراه خانواده کشاورزی میکرده و در همان زمان از ناحیه پا دچار معلولیت شده است. درست در نقطه مقابل اکبرعبدی مهران رجبی قرار دارد که به عنوان رزمنده درجنگ تحمیلی حضور داشته و حالا صاحب خانهای بزرگ و اتومبیلی بسیار گرانقیمت و کار و کسب بسیار خوبی شده است. روند پیشرفت داستان و دیالوگهایی که از زبان آدمهای فیلم بیان میشود این نکته را به تماشاگر القا می کند که مهران رجبی همه این امکانات و مستغلات را به واسطه حضور در جبهه به دست آورده است. در بخشی از فیلم «جابه‌‌جا» به طور مختصر به آدمهای درست و خدمتگزار جنگ پرداخته میشود اما این پرداخت آن قدر کوتاه است که به هیچ وجه نمی تواند اطلاعات لازم را به بیننده منقل کند و از حیثیت افراد زحمتکش و خدمتگذار جنگ دفاع کند.

 در خلاصه فیلم جابهجا آمده است، «جابه جا» درمورد یک آدم سادهای است که با فرمانده زمان جنگ جابهجا میشود. اکبر عبدی، جواد عزتی، مهران غفوریان، مهران رجبی و المیرا عبدی از جمله بازیگران این فیلم هستند. این فیلم به تهیهکنندگی، حسن توکلنیا و کارگردانی علی توکلنیا ساخته شده است.

 

  دو روی یک سکه

«فرزند چهارم» روایت زن سوپراستاری است که بنا بر دغدغههای شخصی و انساندوستانه خود به عکاسی روی آورده و برای پیگیری همین سنخ دغدغهها قصد سفر به سومالی را دارد. با اینکه داستان در آفریقا جریان دارد و از رهآورد این تصاویر، بیننده با دردهای کشور و مردم سومالی بیشتر آشنا میشود، اما داستان حول محور یک زن میچرخد؛ زنی که با دو ویژگی برجسته نقشآفرینی میکند؛ از سویی ماجراجو و مدرن است و از دیگر سو عاشق فرزند؛ کسی که روزی سوپراستار سینما بوده و حالا عکاسی میکند، در صحنههای خطرناک تیراندازی و درگیری مسلحانه، با شجاعت عکس میگیرد و حتی به کمک دیگران میشتابد و درعینحال در حسرت داشتن فرزند بهسر میبرد.

فیلم سینمایی «فرزند چهارم» به کارگردانی و تهیهکنندگی وحید موسائیان ساخته شده است. بیش از 90درصد صحنههای این فیلم در سومالی فیلمبرداری شده است. مهتاب کرامتی، مهدی هاشمی، حسین محباهری، ناصر گیتیجاه و حامد بهداد بازیگران اصلی این فیلم هستند.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: داستان درباره سفری است به آن سوی آفریقا. جایی که شرافت انسانی در گیر و دار جنگ و قحطی سربلند بیرون می آید. این گروه در صحرای آفریقا صحنههایی از جنگ و خشونت علیه کودکان و زنان را نیز به تصویر خواهد کشید.

  هیچکس را به هیچکجا راه نمیدهند

این فیلم سینمایی ساختاری پازل گونه دارد، به نحوی که در هر بخش از فیلم اطلاعاتی درباره داستان به تماشاگر داده میشد، اما این پراکندگی قطعات یا به عبارتی سکانسهای فیلم، تماشاگر را آزار میدهد، حتی در مواقعی تماشاگر خود سعی میکند دقایق پیش رو را حدس بزند. برخی شخصیتهای فرعی فیلم هم به خوبی در خدمت فیلمنامه هستند. آنجایی که زن و مرد کنار جاده با شخصیتهای اصلی همراه میشوند تا به نوعی داستان در ادامه بتواند بقیه راه را طی کند. در خـلاصه داستـان این فیلم آمده است، هیچکجا هیچکس قصه رابطههای دچار سوءتفاهم شده و به تبع آن به انزوا رسیده است.

 در این فیلم انسانها تنهایی را به حضور دیگرانی گره میزنند که نه تنها التیامی بر زخم شان نیست که افزاینده رنج ناشی از رها شدگی است. این فیلم به کارگردانی ابراهیم شیبانی و تهیهکنندگی حسن کلامی ساخته شده است. از جمله بازیگران این فیلم میتوان به رضا کیانیان، محمدرضا فروتن، مهناز افشار، آتیلا پسیانی، صابر ابر و بهاره کیان افشار اشاره کرد.

https://shoma-weekly.ir/kNKdR9